Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hva står det om kusken Nils i husforhörslängden i Ö. Sönnarslöv?

Recommended Posts

Jeg ser at han ble født 21. april, 1816, og at han flyttet in i 1843. Jeg er ganske sikker på at det var et sted i Skåne. I en av de senere bøkene står det at han kom derfra.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0063433_00173

Källhänvisning: Östra Sönnarslövs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13528/A I/10 (1845-1848), bildid: C0063433_00173, sida 163

På forhånd takk for hjelp med dette.

Tusen takk så langt, Ivar. Når du sier det, så så ser jeg Gärstlänga uten at jeg på noen måte får det til å henge på grep.....

Ställe får jeg til å bli Hammar.... (sund, lund, kanskje). Hva tror du?

46 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Tusen takk så langt, Ivar. Når du sier det, så så ser jeg Gärstlänga uten at jeg på noen måte får det til å henge på grep.....

nei, "Gärsta..." og så 3 bokstavar til.   Den første av desse kan vere ein r, eller ein ufullstendig n; den andre ser ut som ein g (men kan vere ein uheldig y eller j), og den siste a.

"Gärsta" er vel ein plass i Stockholms-området. - men det treng ikkje ha noko med saka å gjere.

46 minutter siden, Birger Carlsen skrev:

Ställe får jeg til å bli Hammar.... (sund, lund, kanskje). Hva tror du?

"Hammar..." er greitt nok. Det kan vere "-lund" (denne presten har ikkje u-markør; ein liten boge over u-ane; jf. "Kusken")

Det kan også vere "-hin??", utan at det gjev noko meining for meg.

Du kan kanskje finne dåpen her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarlunda_kyrka

Endret av Ivar S. Ertesvåg
22 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

nei, "Gärsta..." og så 3 bokstavar til.   Den første av desse kan vere ein r, eller ein ufullstendig n; den andre ser ut som ein g (men kan vere ein uheldig y eller j), og den siste a.

"Gärsta" er vel ein plass i Stockholms-området. - men det treng ikkje ha noko med saka å gjere.

"Hammar..." er greitt nok. Det kan vere "-lund" (denne presten har ikkje u-markør; ein liten boge over u-ane; jf. "Kusken")

Det kan også vere "-hin??", utan at det gjev noko meining for meg.

Du kan kanskje finne dåpen her: https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammarlunda_kyrka

Kjempebra, Ivar! Jeg "går" dit nå og ser.

Det er en Nils øverst på siden her. Hans mor het Kerstena Håkansdotter, men jeg tror det står at han ble født 6. mai. Da er det i så fall bom høgre, eller noe.

Länk: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0065660_00029

Källhänvisning: Hammarlunda kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13139/C I/1 (1815-1861)
1 time siden, Birger Carlsen skrev:

Det er en Nils øverst på siden her. Hans mor het Kerstena Håkansdotter, men jeg tror det står at han ble født 6. mai. Da er det i så fall bom høgre, eller noe.

Fødselsdato (20. april), dåpsdato (21. april) og foreldre står nedst til venstre: "Hans Jönssons och Hustrun Boel Tykes Dotters Son ...."

Kerstena var gudmor ("hølls til dopet af ...")

1 time siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Fødselsdato (20. april), dåpsdato (21. april) og foreldre står nedst til venstre: "Hans Jönssons och Hustrun Boel Tykes Dotters Son ...."

Kerstena var gudmor ("hølls til dopet af ...")

Da var det ikke "Bom høgre", men "Midt i!". Husforhörslängden sier født 21., men dette har jeg sett flere ganger. Tusen takk igjen, Ivar.

I husforhörslängden jeg lenket til står han oppført som Nils Hansson Nilsson. Har du noen formening om hvorfor? Jeg har sett kvinner oppført som f.eks. Christine Ole Jørgensens. Kan dette være noe liknende?

Endret av Birger Carlsen
Staveleif

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Matthias Kolberg
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.