Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Begravet i Överkalix, Norrbotten, Sverige

Recommended Posts

Överkalix kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010248/C/2 (1709-1774)

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035165_00138

(venstre side, midten)

"d 2 Julii | Begrafets Per Mikelsons Hustru i Kangis, 36 år gammel, død af ????? ??????."

Det sitter nok mange her med svenskspråklige dødsårsaker på rams, eller hva?

Endret av Jan-Thore Solem
6 minutter siden, Alvin Andreassen skrev:

Vi får avvente innspill fra Ivar eller Even!

Jeg takker for tilliten, men svenske språklige spesialiteter er så avgjort ikke mine spesialiteter – i den grad jeg skulle besitte noen . . . 😉

I klartekst: Dette klarer jeg ikke. Men er tilstrekkelig imponert over Richard Johans forslag til allikevel å våge en støtteerklæring til samme.  🙂

Mvh

• Liker 1

Nei Alvin, om det er det ene eller andre som det faktisk står, så får vi nok aldri vite hva som ligger bak...

Alvin, som du kanskje mistenker, så leter jeg opp mer korrekte opplysninger om Peder (Per/Pehr) Michelsen som kom til Bentsjord.

Det er veldig mye feil om denne familien "der ute", ikke minst om Peders hustruer, og om hvor de bodde i Sverige (Kangis, rett over elva mot vest, fra kirka. Noen "der ute" har "valgt seg" Kengis ved Pajala.)

Lenken i første innlegget er om hans første hustru, Marta Hansdatter. Han giftet seg igjen med Marta Larsdatter allerede 12 jan 1761, og det var (naturlig nok) hun som kom til Bentsjord, med korrekt navn i FT1801.

Lysningen og Vielsen med Marta Larsdatter:

Överkalix kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/HLA/1010248/C/2 (1709-1774), Sida 72, (høyre side, siste innføring)
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0035165_00086

Det som gjenstår for meg er å finne Martha Larsdatters død, etter FT1801.

Jeg mistenker hun er død i den "steinrøisa" som er Tromsø kirkebok de første få årene etter 1800...

Har du noen tips i så måte?

Endret av Jan-Thore Solem

Peder Michalsen, Erichsjorda døde 77 år gml. i 1793. Hans enke Martha Larsdatter var 71 år gammel i 1801 og bodde da hos sin sønn Elias Pedersen.  Jeg kan ikke finne henne i de etterfølgende år innført død i Kirkeboka, eller ikke i Lenvik.  Jeg ser at også andre har har hatt samme problem.  Hun nevnes ikke i 1815.

• Liker 1

Jeg har sett det samme, finlest kirkebøkene i både Tromsø og Lenvik. Jeg sjekket også skifteregistrene (i desperasjon), men det var jo ikke ventet å finne noe der...

Vel, vel, noen ting forblir uløst...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.