Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vandel/Wandell, 1600-tall. Forbindelse mellom Ribe, Ålborg, Steinavær og Sandsøy i Sand tinglag (dagens Harstad kommune) og Andøy

Recommended Posts

Ved rein tilfeldighet er jeg kommet over det som kan være en interessant forbindelse mellom ei kjøpmanns-, borgermester- og presteslekt i Ribe og Ålborg i Danmark, og jektefart og handel mellom Sør-Troms, Andøy og Bergen på første halvdel av 1600-tallet. Jeg er interessert i om flere har støtt på Jørgen Wandell eller Vandel noe sted og i tidsrommet ca 1600-1650. 

Personalhistorisk tidsskrift 1995:1, Danmark: Personalhistorisk Tidsskrift 1995:1 omtaler slekta Vandel i serien "Nogle familier med rod i 1500-tallets Ribe". Navnets opprinnelse skal være fra landsbyen Vandel i Randbøl sogn. Brødrene Peder og Iver Hansen Vandel bodde iflg artikkelen i tidsskriftet begge i Ribe 1551. Begge var kjøpmenn. Den førstes sønn Hans Pedersen Vandel ble borgermester i Ålborg og ser ut til å ha ei stor etterslekt. Den andre, Iver, ble gift med ei datter av domprosten i byen. Seks av deres syv barn ser ut til å ha blitt vel etablert som medlemmer av borgerskapet i Ribe og andre danske byer, en av dem - magister Jens Iversen Vandel - dessuten hobbyastronom i tillegg til prest, og vennskapelig forbundet med kong Christian IV. Men det syvende barnet - Jørgen Iversen Vandel - har artikkelforfatteren ikke funnet hvor endte opp: "Hvad der siden er blevet af ham harjeg ikke fundet, men i skiftet efter hans fætter Hans Pedersen Vandel i Alborg figurerer han med en gæld på 100 sdlr. og betegnes her »af Ribe«. Det fremgår også, at de to har noget samhandel med tørfisk og sild. Samme gældspost på 100 sdlr. står stadig i skiftet i 1633 efter Hans Pedersen Vandels efterfølger i ægteskab Karsten Andersen, så det må formodes, at Jørgen stadig er i live på dette tidsspunkt, men han ses ikke i Ribes skatteliste, så han må have opholdt sig et andet sted inden- eller udenlands." (Ejnar C. Larsen, i Personalhist.TIdsskr. 1995:1, side 43). 

Det ser ut til at denne Jørgen kan ha reist til Nord-Norge og bosatt seg på Stene (seinere kjent som Steinavær) i Andfjorden, mellom Senja, Bjarkøy og Andøy. Stene hørte til Sand tinglag, og er i dag en del av Harstad kommune.  I fogderegnskapet for Senja fogderi 1626, landskatten og jordeboka, er hhvis "Jørgen Wandel" og "Maritte Nielsdatter" og hennes barn, eiere av gården Sør-Sand i Sand tinglag. I fogderegnskapet 1631-32 er "Jørgen Wandell" leilending på  Stene. Marit Nielsdatter var fra Stene; hun eide ifølge odelsjordeboka 1625 både gårdene Sand, Lundenes og Kjeøya, og bodde da selv på Stene. Alle disse gårdene var noen år før det igjen eid av jekteskipper Mickel Nilsen på Stene. Marit må ha vært enke etter ham, og har så blitt gift igjen med Jørgen Wandel.

Jeg har tidligere feiltolka Jørgens etternavn til Wendel. Men så dukket hans egenhendige signatur tilfeldigvis opp i fogderegnskapet fra Andenes len: I forbindelse med jektetollen 1631 finnes det bevart et dokument (https://media.digitalarkivet.no/view/77127/56 )  hvor skipperne fra Andenesvær og Myre fjerdinger på Andøya selv signerer for hvilken toll de har betalt ved utførsel av varer fra Bergen og nordover. En av disse var jekteskipper Michel Lauersen / Lauritsen på gården Myre på Andøy. Han signerer med sine initialer, ML. Det underlige er at det står en til signatur ved siden av hans, uten nærmere forklaring: "Jørgen Wandell Egen Hanndt." 

Dette lille underlige funnet kobler jekteskipperen på Andøy til han som bodde på Stene og eide gårder i Sand tinglag, gift med enka etter skipperen der. Stene/Steinavær er i dag fraflytta, men var i sin tid et godt fiskevær og lå gunstig til mellom Senja, Andøy og Bjarkøy. Jeg kan ikke forstå annet enn at Jørgen må ha drevet handel, fiskeoppkjøp og liknende, kanskje også i en periode overtatt jekta fra "formannen", men tidvis har reist/sendt varer med skipperen på Myre, som var "rett i nabolaget" når man seilte jekteleia til/fra Bergen. Disse skipperne var nok bygdas best situerte folk. Men kan han virkelig være den samme Jørgen Wandel som var yngste sønn i en relativt rik kjøpmannsfamilie fra Ribe, fetter av borgermesteren i Ålborg og bror til en geistlig astronom i Christian IVs krets? Alderen kan passe, og såvidt jeg kan forstå er det et ganske uvanlig slektsnavn. Men for å bevise en forbindelse utover rimelig tvil burde man helst finne ut om Jørgen Wandel på kvitteringa fra Bergen 1631 / i leilendings- og odelsskattene fra Sand tinglag i Senja fogderi på 1620- og 30-tallet, også het Iversen. Jeg har så langt ikke funnet noe patronymikon for ham. Jeg har heller ikke funnet ham i Bergens borgerbok, så det ser ikke ut til at han hadde borgerskap. Har noen kommet over ham i andre kilder eller på annen måte kjennskap til dansk/nordnorske Jørgen Wandell?

Endret av Thomas Johansen fra Kvæfjord
  • Thomas Johansen fra Kvæfjord changed the title to Vandel/Wandell, 1600-tall. Forbindelse mellom Ribe, Ålborg, Steinavær og Sandsøy i Sand tinglag (dagens Harstad kommune) og Andøy

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.