Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Botolv Bårdson og Ingeborg Hansdtr. Åsen på Frønningen i Sogn

Recommended Posts

Dette ekteparet lurer eg på kvar kom frå. Det eg veit er at Botolv døydde ca 1766 og gifte seg med Ingeborg ca 1725. Dei budde på Lagmannsås på Frønningen der Botolv bygsla 1/2 laup smør og 1/2 hud på Lagmannsås i 1736. 

Dei fekk borna

Hans 1729

Marta 1730

Ingeborg 1733 g 1756 med Anders Monsson Kvam i Aurland

Sjur 1741-60

Eg finn ingen på Frønningen som passar med foreldre til desse to, så sjølvsagt kan dei ha komme ein annan stad frå. 

Er det mogeleg å finna fleire opplysningar om ekteparet eller borna Hans og Marta?

Mvh

Anne Marie B Øyri

Dette ekteparet ble forlovet i Leikanger 1725 og er da kalt Botolf Baarson og Ingeb. Hansd. Aasen. Ved vielsen samme år kalles de Botolf Baars. og N. Hansd. Aasen.

Barn i kirkeboka: Hans Botolvsen Aasen døpt 1727 og Marte Botolvsdtr. Lagmannsaas døpt 1730. I januar 1734 ble Botolf Baarsens kvinne introdusert ved Fresvik uten at det er noen barnedåp å finne.

E: M: Bothold Baars. Laugmands Aasen ble begravet i Aurland 7. 3. 1766, 72 år gammel. Etter alderen var han født omkring 1694, men ingen Botolv Bårdsen er å finne i 1701-manntallet for Indre og Ytre Sogn, så han er kanskje født seinere. Botolv var enkemann i 1766. Begravelsen i Aurland: 

https://media.digitalarkivet.no/view/8612/38

Det ble holdt skifte etter Botolv på Kvam i Aurland 19. 1. 1767, han må ha bodd hos dattera som var gift dit. Botolv hadde to barn: 

1. Sønn Hans Bottelsen, død og etterlater Bottel 10 1/2 år, Ole 7 1/2 år og Bård 5 år. Deres mor Anna Olsdatter Lagmannsås var til stede. Hans er nevnt i Leikanger bygdebok side 410 under Lagmannsås. Han ble gift i 1755 med Anna Olsdatter Hovland fra Sogndal f. 1734.

2. Datter Ingeborg Bottelsdatter gift med Anders Monsen Kvam. Skiftet:

https://media.digitalarkivet.no/view/24166/22

Hvis kona til Botolv var fra Lagmannsås må det være feil fornavn på henne ved forlovelsen. Anders Monsen og Ingeborg Botolvsdatter Kvam i Aurland hadde tre døtre, men ingen av dem het Ingeborg etter antatt mormor. Jeg har et notat om at kona til Botolv Bårdsen er kalt Brita i 1749, men har ingen kilde. Ei Brita Hansdatter Aasen ble begravet 23.10.1757, 54 år gammel. Hans Olsen og Ingeborg Ingebriktsdatter på Lagmannsås hadde ei datter Brita som er nevnt i skiftet etter faren 1716, men ingen som het Ingeborg.

Endret av Terje Tandsether

Let og finn...

Pantebok Ytre Sogn, skjøte publisert 16. mai 1749 på Nærøy sommerting på Underdal (utdrag):

Undertegnede Bottel Baarsen Laugmandsaas kjennes og hermed vitterlig gjør å ha solgt og avhendet likesom jeg herved selger, skjøter og avhender til min kjære svoger Lars Hansen Stegemarch min eiendom i gården Stegemarch av den andel han i samme gård bruker, der meg med min hustru Brite Hansdatter er tilfalden og henne utlagt på skifte etter hennes fader Hans Laugmandsaas den 4. mai 1716... 

Skjøtet som er datert Frønningen 13. desember 1747: https://media.digitalarkivet.no/view/12443/118

Det verkar som det kan ha vore feil namn , Ingeborg skal vera Brita. Særleg sidan panteboka nemner både namnet til kona og svogeren til Botolv. Brita ville då vera dotter til Hans Olson Lagmannsås 1663-1715 og kona Ingeborg Ingebrigtsdtr Lagmannsås 1666-1739. Ho er oppførd som ugift i ætteboka, men det kan vera feil.

Viss ho heitte Brita så var ho fødd i 1703 og død i 1757.

Eg har også lurt litt på far til Botolv Baardson. Ein Baard Antoniussen f 1656 var gift med Brita Andersdtr. i 1699. Dei fekk sonen Antonius i 1704 men har ikkje klart å finne nokon fleire born. Bård var sagmeister på Frønningasagi og soldat. Har ikkje funne andre som heiter Baard og passar inn her. Men dette er vel langt frå sikkert.

En Botolv Bårdsen er nevnt i militære ruller fra 1711. Her er han kalt Botild Baarson Henjum 23 år gammel, nederst til venstre:

https://media.digitalarkivet.no/view/108923/99

I en annen rulle fra samme år får vi flere opplysninger. Han er ført under Frekeland og kalles Bottel Baards. tjener på Lagmannsås, født på Henjum og 22 år:

https://media.digitalarkivet.no/view/108923/110

Foran ham i rullen står Nils Baarsen, tjener i Bergen, født på Henjum og 24 år. Disse to må vel være brødre. Nils Bårdsen var i 1701 tjener på Husabø, 16 år og født i Leikanger. Hvis det er riktig at de er født på Henjum må de være sønner av Bård Ivarson Henjum (ca. 1616-1695). Alderen som er oppgitt i rullene (f. ca. 1688/89) stemmer ikke helt med alder ved begravelse (f. ca. 1694), men flere Botolv Bårdsen er ikke å finne. Når det også sies at han var bosatt på Lagmannsås i 1711 bør det være samme Botolv som gifter seg i 1725.

Det står at kona hans het Ingeborg da de ble forlovet, men dette er feil. Opplysningene i panteboka beviser at hun het Brita og var datter av Hans Olsen og Ingeborg Ingebriktsdatter Lagmannsås. 

Spennande! Eg ser heller ingen andre under Henjum som passar. Frå ætteboka har Bård Ivarson 5 born: Anders 1653, Oluff 1655, Lasse 1657, Ivar 1659 og Endre 1664.

Den einaste av desse 5 me har opplysningar om er Lasse 1657-1720. Han hadde borna Botolv 1688, Bård 1699 og Synneva 1699

Viss Bård Ivarson fødd ca 1616 er far til Botolv og Nils, så har han sannsynlegvis vorte gift oppatt på sine eldre dagar, ville vera over 70 når sistemann vart fødd.

Burde vel finna dei i manntalet 1701, men den einaste eg finn er Nils Baarsen f 1685, tenar på Husabø, så det passar med den Nils du har funne. Botolv finn eg ikkje. Kyrkjebøkene for Leikanger byrjar 1690, så finn ikkje noko der heller om når dei er fødde.

«I Kongens Teneste», av Egil Øvrebø utg 1996 på s 168, Sogneske 1. Reservekompni 1709-18:

Nr 43, Botolf Baardsen Henjum, utskrevet 12.02.1711. Heim m/ kompaniet: 7.10.1719..

Broren Nils, kan eg ikkje sjå i denne bokji frå 1996.

På 7.2.2026 den 22.09, Terje Tandsether skrev:

En Botolv Bårdsen er nevnt i militære ruller fra 1711. Her er han kalt Botild Baarson Henjum 23 år gammel, nederst til venstre:

https://media.digitalarkivet.no/view/108923/99

Foran ham i rullen står Nils Baarsen, tjener i Bergen, født på Henjum og 24 år. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.