Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei, «OleV»

Vel møtt i forumet!

Det hadde vært fint hvis du endret visningsnavnet ditt til fullt navn. Det er ingen regel (lenger) men det er trivelig å vite hvem man eventuelt hjelper. Og trivelig å «møtes» som reelle personer. Så vidt vites er det hittil ingen som har blitt utsatt for datasvindel e.l. på grunn av sin deltagelse under virkelig navn i disse forumene.

Lenke til endring av visningsnavn:

https://www.digitalarkivet.no/content/1144/velg-kontoinnstillinger

Når alt dette er sagt, så er dessverre skanningen / fotograferingen / originalen så utydelig og umulig at det er ugjørlig, for meg i hvert fall, å få noe fornuftig ut av den.

Beklager 😞 

Mvh

Hei igjen, Ole

Har irritert meg ganske “grønn” over ikke å kunne skvise noe ut av denne skriveren. Det er jo ikke bare skanningenHvis du ser  forrige side og øverst  gjeldende er skriften stor og fin og tydelig. En hyggelig skriver. 

Men  kommer Hr. Gnidrete/Gnitne og skal presse mest mulig tekst inn  minst mulig plass. Han bruker også (i likhet med kollegaen førforkortelser for “ting”. 

Jeg har stirret og myst og gjettet. 

her kommer et sant lappeteppe fullt av digre hull: 

[491] 

65 [...] Jeg underskrevne Jon Nielsøn S:B:p.g. [som bor  gårdenØckland No 90 [flere forkortelser som nok betyr de sedvanlige stedsangivelser (beliggende i det-og-det sognskibredefogderi etc.] Tilstaaer 

66 og herved vitterliggjør: At da min kiære Fader Niels Pedersøn [??] til mig har overladt og solgt 

67 en Anpart i bem.te [bemeldte] g: [gårdaf [ kommer størrelsen/skyldenHvorpaa jeg har erholdt lovlig Skjøde af 13de Januarii 1787, Saa 

68 tilstaaer og forbinder jeg hermed mig og mine efterkommere Eyere og beboere af forbem.te Jord- 

69 brug til efterfølgende Vilkaar til bem.te min Hr. Fader Niels Pedersøn og Hustrue min Moder Guro J?? 

[492] 

[Og  blir det skikkelig utvisket og vanskeligFår bare brokker her og derog selv de er høyst usikre] 

01 [??] at svare [??] Fri Tilsyn og varmt Huusværelse samt Brændeveed paa dette Brug deres Leve Tiidsaa længe 

02 de begge lever Aarl.[årlig] 8 siger Aatte vaager Havre Korn, 2 siger Toe Kjørs og sex siger Sex Smalers Fostring 

03 samt et støkke Ager [??] 1 Skeppe [??] Udsæd, og [??-??] en af dem ved Døden afgaaer nyder den efterlevende 

04 [??] Saalænge den lever og sig ei [??] nyt Ægteskab indleeder. Og om [??-??] der er den 

05 længstlevende og [??-??] ved Døden skulde afgaae eller [??-??] at sælge denne Gaardpart, [??] 

06 eller de efterkommende Jordens Eyere være pligtige fremdeles at svare alt overnevnt saalænge de eller [??] 

07 dem lever som til Vilkaar berettiget som før er meldt. - Dette til Bekræftelse haver jeg denne Contract med 

08 egen Haand underskrevet og mit Signete hostrøkt samt ombedet de undertegnede gode Mænd Jon Mikkelsen Øckland 

09 og Peder Christensen Øckland samme med mig til vitterlighed at underskrive og forseglehvorefore denne Con- 

10 tract for [??-??] og protocol: [??] behages mig u??. Lærvigens Tingstæd den 14de Maii 1789 [underskrifter etc.] 

Puhhh . . . Forhåpentligvis kan du ha litt nytte av dettetil tross for all usikkerhet. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
Slurv

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.