Gå til innhold
Nasjonalarkivet

New Member - Nytt Medlem

Recommended Posts

Dette er en Google-oversettelse fra engelsk (limt inn i sin helhet under den norske):

Hei! Jeg bor i USA og begynner å undersøke min norske arv ved hjelp av disse fantastiske arkivene. Mitt første spørsmål er en forespørsel om hjelp til å lese den tidligste opptegnelsen jeg har klart å finne så langt fra folketellingen i 1825. Opptegnelsen er her, oppføring 46: https://media.digitalarkivet.no/view/51112/31

Nedenfor er det jeg tror jeg har sortert ut, men det er bare navnene. Jeg har mest problemer med ordene ved siden av navnene. All hjelp vil bli satt pris på. Min mannlige linje går tilbake til denne familien i "Ormset"-boligen i Tingvoll. En mannlig etterkommer av denne husstanden giftet seg senere inn i en familie i nærheten av Sunndal, gårdsnavnet var sannsynligvis Viken (sjelden Vigen). Hvis du har generell innsikt eller om du kan være i slekt, vennligst gi meg beskjed! Gården ble solgt på grunn av gjeld i 1885, og min andre oldefar (Einer Olsen Ormset Vigen, som den ble kalt i USA) flyttet til USA da.

Her er hva jeg klarte å gjøre. Jeg er spesielt interessert i de norske ordene som beskriver stedet og menneskene.

Ormset

Ole Einserson
Einer Olsen
? Olsen
Guri Ols. dr. (dvs. Olesdatter)
Johana Ols. dr.
Ingebor Ols. dr.
? Ols. dr.
Ole Pedersen(?)
? Lars dr.
Ingebor Ols.

------------------

Hi! I live in the United States and am starting to research my Norwegian heritage using these wonderful archives. My first question is a request to help read the earliest record I have been able to find so far from the 1825 census. The record is here, entry 46: https://media.digitalarkivet.no/view/51112/31

Below is what I believe I have sorted out, but it is only the names. I am having the most trouble with the words next to the names. Any help would be appreciated. My male line goes back to this family in the "Ormset" residence in Tingvoll. A male descendent of this household went on to marry into a family near Sunndal, the farm name was likely Viken (rarely Vigen). Any general insight or by any chance you could be related please let me know! The farm was sold because of debts in 1885 and my 2nd great grandfather (Einer Olsen Ormset Vigen, as it becamse in the US) moved to the US then. 

Here is what I was able to do. I am especially interested in the norwegian words describing the place and people.

Ormset 

Ole Einserson 
Einer Olsen
? Olsen
Guri Ols. dr. (i.e., Olesdatter)
Johana Ols. dr.
Ingebor Ols. dr.
? Ols. dr.
Ole Pedersen(?)
? Lars dr. 
Ingebor Ols. 

Image 2-9-26 at 9.56 PM.jpeg

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/370695-new-member-nytt-medlem/
Del på andre sider

Ole Ejnersen - Husbonde - 48 - 2 Enkestand - Selvejer
Ejner Olsen - Børn - 19
Anders Olsen - - 13
Guri Ols. dr. - - 24
Johanna Ols. dr. - - 21
Ingebor Ols. dr. - - 17
Maret Ols. dr. - - 15
Ole Paavlsen - Tjenestedreng - 25
Maret Lars dr. - Enke - 80 - 1ste Enkestand - Kaar - 10
Ingebor Ols. dr. - Datterens Datter - 1

Endret av Matthias Kolberg

Thank you! I really appreciate it. Any idea what the word to the right of "Ormset" is? And what the numbers in the two small columns means? The entry for my family has a 1 in the left column, but the other three families of Ormset have a 1 in the left and 1 in the right. Then those are added at the end of the Ormset entry to show 4 3.  

-----------

Takk! Jeg setter stor pris på det. Noen anelse om hva ordet til høyre for «Ormset» er? Og hva tallene i de to små kolonnene betyr? Oppføringen for familien min har en 1 i venstre kolonne, men de tre andre familiene i Ormset har en 1 i venstre og en 1 i høyre. Deretter legges disse til på slutten av Ormset-oppføringen for å vise 4 3.

After Ormset: 1 Famillie (family nr. 1)

Column nr. 1: Hhld (abb. for Husholdningene, the households)

Second column: Ægtesk. (Ekteskapene, the marriages.)

And Ole Ejnersen being a widower – no mark in that column for family nr.1.

Reg.

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.