Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg trenger hjelp av noen som har efraring med gamle juridiske protokoller og håndskrift fra 1700-tallet. 

Kort fortalt leter jeg etter en sak hvor en jente fra Christiania ble dømt til døden for barnemord eller barnefødsel i dølgsmål. Jeg har ikke navnet på jenta, det eneste jeg vet er at dette skal ha skjedd på 1700-tallet I Christiania. På vei og i forkant av henrettelsen lagde hun et enormt spetakkel, dette er visstnok den eneneste (en av vå ganger?) en henrettelse har blitt stanset som et resultat av den dømtes adferd. Etterpå tas saken opp igjen, og det viser deg at det er moren (eller matmoren?) til jenta som har drept barnet. 

Jeg har forsøkt å lete i protokoller fra rådstueretten og byfogden, men jeg vet for det første ikke om dette er rett sted å starte, og jeg klarer kun å tyde ett og annet ord i det håndskrevne materialet. 

Har noen et forslag til hvordan jeg skal starte? Hvor jeg skal lete? Noen som kan hjelpe meg å lese dette? 

Jeg er så takknemlig for svar! 

Mvh Kaja

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/370725-transkriberte-rettsprotokoller/
Del på andre sider

Flyttes til Brukernes eget forum.

Dokumentene i straffesaker finnes gjerne i arkivet etter påtalemyndigheten, det vil si fogd/byfogden på 1700- og 1800‑tallet. 

På Digitalarkivet finner du blant annet tingbøker, ekstrarettsprotokoller og domprotokoller fra 1600‑, 1700‑ og 1800‑tallet for enkelte domstoler. Der finnes det også fangeprotokoller for noen soningsanstalter. Selve straffesaksdokumentene i arkivene etter for eksempel fogd og politi er ikke skannet. Dersom materialet du søker ikke er å finne på Digitalarkivet, kan du besøke den aktuelle lesesalen og gjennomgå materialet der. 

Se Domstoler - Nasjonalarkivet og https://arkivportalen.no/search/1?text=byfogd christiania

Dersom du trenger assistanse med skrifttyding kan du bruke forumet for dette.

Endret av Nasjonalarkivet - Tea Jahrn Svendsen

Det er grunn til å tro at saken er dokumentert i både byrettens/byfogdens og rådstuerettens tingbøker. Den førstnevnte var underrett, mens den sistnevnte på 1700-tallet var neste trinn i rettshierarkiet.

Utfordringa di er at du ikke vet navn på de involverte, og at du tilsynelatende ikke kan tidfeste hendelsene nærmere enn til 1700-tallet. Du er nærmest avhengig av at noen som leser dette, drar kjensel på saken og sitter med mer presise opplysninger.

Spørsmålet er hvor du har din informasjon fra? Kan det finnes bøker eller artikler om denne saken, som kan bidra navn og tidfesting, kanskje også presise kildehenvisninger?

Fra 1734 ville en dødsdom måtte ha blitt godkjent av Kongen, så det vil finnes opplysninger om saken i et kongebrev i Norske tegnelser. Som gjør at man vet hvor man skal lete i tingbøkene. Men da må man i det minste ha navnet på forbryteren og helst omtrent når dødsdommen ble avsagt for å finne frem.

En dødsdom vil dessuten uansett i hele perioden ha blitt anket i hvert fall til lagtinget/rådstueretten.

Endret av Ola Teige
  • Liker 1

Tusen takk for tips og råd!

Jeg har hørt om denne saken flere ganger, først i et foredrag jeg hørte, sist i en podcast , https://open.spotify.com/episode/70jSmi7Xjl5la5r0d7FqkC?si=wnWLCooWQxypQNn7XaervA ca 41 minutter ut i epiosoden. 

Jeg har tatt kontakt med hun som holdt foredraget, hun kunne ikke huske hvor hun hadde informasjonen fra og de som lager podcasten har ikke svart.

Jeg har lest om 'barnemord' og 'barnefødsler i dølgsmål' og lett i kilder (sekundærlitteratur) innen kriminalhistorie og sosialhistorie, men ikke funnet noe. Om noen har tips til sekundærkilder kan jeg gjerne starte der! 

Et veldig godt innspill om å lete i Kongebrev i Norges tegnelser, men hvor mye er dette å gå igjennom om jeg ikke har noe navn eller mer konkret dato? 

Tusen takk for engasjementet, jeg tar i mot all hjelp med takknemlighet!

Jeg søkte litt på nb.no, og fant en mulig kandidat nederst på side 153 boken "Medisinens historie i Norge (1936)"

Hun het Birthe Jonsdatter, og drapet skjedde i 1735.

Jeg finner 33 treff på navnet når jeg søker på henne i nb.no.

Endret av Werner Kvalem Vesterås

Tusen takk, Werner!

Det er dessverre ikke stakkars Birthe Jonsdatter jeg leter etter. Hun jeg leter etter skal ha drept sitt eget barn, ikke sin husbonds, og laget rabalder under selve henrettelsen - og deretter ble saken  tatt opp på ny - også skulle det vise seg at det er moren hennes som har drept barnet.

Jeg tror ikke utilregnelighet på grunn av "galenskap" som det står, var en del av forsvaret av hun jeg leter etter. Og så vidt jeg har forstått ble hun jeg leter etter faktisk ført opp på skafottet uten at henrettelsen fant sted.

Boken du fant er uansett spennende, jeg skal sjekke den ut!

Det kan ikke være denne saken i 1755 i Oslo?

Torgrim Sørnes gikk forbi saken, men navnene sto på en plakat ved en forelesning:

https://www.youtube.com/watch?v=edTzSr3Dyig 20,5 min. ut i foredraget.

Oslo 1755.

Massi Jensdatter Windt fødte, sendt tukthuset 1757, fange 1170: https://media.digitalarkivet.no/view/230090/401 fødsel dølgsmål, viser til kong. res. vedtatt, og så omgjort til livstid, dør 1759.

Moren til Massie, Anna Mikkelsdatter, ble halshugd med sverd.

Massie ble vel ikke ført til retterstedet, men etter at kongen hadde vedtatt dødsdommen førte skrik og rabalder til at sakføreren sendte ny forespørsel til kongen og straffen for henne ble omgjort til livsvarig fengsel.

Sørnes har skrevet utførlig om Massi og moren her: https://www.nb.no/items/c593cdb5aaa3d7a9518cfe37a2990a9a?page=0&searchText=%22massi%20windt%22 men du må da søke om tilgang.

Vet jeg har lest om denne saken andre steder også, men fikk ikke andre treff når jeg søkte.

Endret av Roy-Petter Askim
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.