Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei!

Vet noen hvilken forening dette er? Fikk dette bilde som på bilde sansynligvis min gammelonkel er på, han het Alfred Ludvig Clemetsen (3 øverst fra venstre) (Klemetsen)  (1875-1947). Alfred var født i Andersby i Vadsø, sønn av Lauritz (1851-1909) og Kaisa Kaoline (1851-1931).

Takk på forhånd 😃

20170305_195959.png

Endret av Marie Leir

Kan det ha vært et kor? 

Kanskje du kan få hjelp av et historielag eller en slektsforening?

Jeg ser at det er et Vadsø historielag: https://vadsoby.com/vadso-historielag/

Slekt og Data har distriktslag, f.eks.: 

https://slektogdata.no/nb/slekt-og-data-der-du-bor/nord

https://slektogdata.no/nb/om-slekt-og-data-nord

Fant ut at Alfred holdt på med mye spennende. han satt i :

skolestyret i 1917

kommunevalget 1913

kommunestyret 1916 og 1921

dom og lagrettemænd 1917-1919,

Varanger fiskeristyre 1922

Finnmark jordsalgskommission 1908

Hva tror du det kan være? :-)

Fiskeriatyret 1922.PNG

Jordsalgskomite 1908.PNG

Lagmandsdom 1917-1919.PNG

Dei fleste i gruppa er yngre vaksne; kanskje 20-35 år + eit par tenåringar + 2-3 (i midten) som er noko eldre.

Eg vil tru at kommunestyre, formannskap, fiskeristyre og domsmenn hadde høgare gjennomsnittsalder enn denne gjengen.

Kan det vere eit båt-/skipsmannskap?

• Liker 1
20 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Kan det vere eit båt-/skipsmannskap?

Den var ikke dum! Skjønt noen har fjonget seg med aparte hodeplagg, er det ni Herrer med staute skyggeluer. Og karen aldeles i midten kan jo være skipperen sjøl – han virker dessuten å være noe eldre enn sine kumpaner.

Fullstendig og ren spekulasjon fra min side, men artig lell . . .

Mvh

Jeg ble fristet til å telle:

På bildet er det 16 Herrer.

I følge de vedlagte avisutklipp ser det ut til at:

Fiskeristyret består av kun fem personer.

Jordsalgkommisjonen av 24.

Det er 30 (mulige?) domsmenn i lagretten, men går ut fra at alle ikke behøvde å være tilstede til enhver tid. Så, kanskje noen av disse?

I Kommunestyret er det 12+12 (representanter+vara)

Så . . . the plot thickens. 😉 

Jeg beklager hvis jeg fremstår i overkant flåsete. Det er desssverre ikke første gang, men har en lei tendens til å bli revet med av et «mysterium» . . .

Mvh

Endret av Even Stormoen

Det er 16 mann i sin fineste stas.  Et skipsmannskap på 16 mann måtte den gang være fra et nokså stort skip.  Bildet må ha vært tatt på land, så mannskapet må ha vært større for de som gikk vakt måtte være om bord av sikkerhetshensyn: en av styrmennene, to av dekksmannskapet, en maskinist og en fyrbøter.  Lugarbekvemmelighetene var ytterst små den gang (egen erfaring).  Når man mønstret på en båt, kom man dragende eller på nakken med skipssekken, finklærne måtte nok bli hjemme.  Stort sett gikk man i, arbeidet i og sov mer eller mindre i de samme klærne.  Et skipsmannskap hadde som regel en betydelig aldersspredning , men på bildet er alle nesten av samme alder.  Hvor er skipperen med skjegg og førstereisguttene?  Det foreligger bilder av utallige norske skipsmannskap og alle er tatt om bord og bygd opp på en helt annen måte enn forliggende bilde.  

Så jeg kan vanskelig se at det er et skipsmannskap på bildet.  Jeg mønstret på min første båt i august 1947, så  for mig fortoner Tiden sig i dette Tilfælde en smule Anderledes (sitat frit efter Even)

• Haha 1

Alfred Ludvig Clemetsen (1875 - 1947) var hjemmefisker og småbruker og bodde hele sitt liv på sin hjemplass Andersby, så han var ingen seilende sjømann, men aktiv i det lokale miljø.  Merkelig at man ikke har fått noen respons fra etterkommere etter noen av de andre på bildet.  Prøve å forhøre seg i lokalmiljøet i Vadsø?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.