Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Vestfold: Et par som får tre barn utenfor ekteskap 1815-1822, hvor finne avhør/ straff osv?

Recommended Posts

Jeg har et par som får 3 barn utenfor ekteskap i området Hedrum / Sandar i Vestfold, mellom 1815 og 1822. Jeg antar at i alle fall det siste barnet ville utløst en form form straff fra samfunnets side og dermed er jeg på jakt etter informasjon fra den rettslige behandlingen av dette. 

Dette paret levde litt på utsiden av samfunnets normer. Til dels omreisende, men med en i alle fall halvveis fast base i Sandar. Og de levde som mann og kone uten å være gift, helt til hun dør i 1834. 

Nå er tingbøkene fra Larvik sorenskriveri digitalisert også, men jeg kan jo bla meg halvt i hjel for å prøve å finne noe. Ikke er skrifta den enkleste å skumme heller. 

Hvor bør jeg starte? Når hun er synlig gravid? Etter at 3. barn er født/ døpt? Eventuelt et annet tidspunkt?

Kan det også være noe å finne med tanke på samboerskapet, jeg antar det ikke var lovlig men vet ikke for sikkert. 

Legger lenke til tidligere innlegg om paret under. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Morten Aasberg
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.