Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvem er på dette bildet?

Recommended Posts

Okay, this Karin Bangor born 14 Jun 1948 who died in 2016?  Her death is reported in West Telemark newspaper.  So did Per sell it or did he ask you for help to find out who the picture is of?

Pictured here as at 20th reunion? of students from Nøkleby school?

https://www.nb.no/items/1cc62a1ef0e1b2c8b94c827a8fe8b7b6?page=5&searchText="karin bangor"

Endret av Jackie K Marler

Jeg har ikke sett bildet før. Men da jeg stilte et spørsmål på  Googles KI-tjeneste og limte inn bildet, fikk jeg dette svaret. Jeg kan ikke gå god for at det er riktig, men det kan kanskje være et utgangspunkt for videre leting.

Mannen på bildet er den norske "sannseeren" og legpredikanten Knut Rasmusson Nordgarden (1787–1876), bedre kjent som Vis-Knut.
Her er noen raske fakta om ham:
  • Synskhet: Han ble vidt kjent over hele Norge for sine påståtte evner til å se skjulte ting, finne bortkomne gjenstander eller dyr, og forutsi fremtiden.
  • Bakgrunn: Han kom fra Nordgarden i Gausdal og levde mesteparten av sitt liv som husmann.
  • Religiøst virke: Etter en sykdomsperiode i 1818 begynte han også å fungere som legpredikant og var kjent for sitt sterke religiøse engasjement.
  • Kulturell betydning: Hans liv og evner har inspirert flere bøker og fortellinger i norsk folkekultur.

Jeg spurte også Google KI og fikk et annet svar enn Ole Arild Vesthagen:

Personen på bildet er Ole Gabriel Ueland (1799–1870). 
lokalhistoriewiki.no
Han var en sentral norsk politiker på 1800-tallet og regnes som en av de viktigste lederne for bondeopposisjonen på Stortinget. 
lokalhistoriewiki.no +1

Nøkkelinformasjon om Ole Gabriel Ueland:
  • Rolle: Han var gårdbruker, lærer og lensmann, men er mest kjent som stortingsrepresentant.
  • Politisk virke: Ueland satt på Stortinget fra 1833 til 1869 og kjempet for bøndenes interesser, lokalt selvstyre og sparepolitikk.
  • Betydning: Han var en av arkitektene bak Formannskapslovene av 1837, som la grunnlaget for det lokale selvstyret i Norge.

Det er sikkert mulig å få andre svar ved å benytte KI. Ingen av dem er nødvendigvis korrekte...

3 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Jeg prøvde for moros skyld på et søk med et bilde av meg selv

no er vi spente ...

20 timer siden, Christoffer Brenli skrev:

Har noen mulighet til å finne ut hvem dette er?

Det kan vere eit fotografmerke/signatur på den delen av biletet som er bak passepartouten (ramma/papp-plata).

Er det mogeleg å sjå etter?

I så fall kan det gje ei avgrensing i tid og rom.

Bildet finnes under Rud i Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog bind 5, side 481.

Det viser Gudbrand Kristoffersen (1788-1880), bruker av en del av Rud, seinere en del av Hveinemo (Vennemo), begge i Høland.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.