Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sak om farskap/uriktig opplysning om barnefar

Recommended Posts

Vest-Finnmark fogderi/sorenskriveri, AV/SATØ-S-0054/l/la/L0051: Justisprotokoller m/reg., 1833-1836, s. 93b-94a:

https://media.digitalarkivet.no/view/248537/100

Jeg klarer bare å lese bruddstykker, men det ser ut til at det er en sak mot Martha Margrethe Andersdatter og gift mann Johan Peter Bertheussen Skarsvåg, og det dreier seg om å ha oppgitt uriktig barnefar. Men jeg klarer ikke å forstå hvem som er anklaget for hva, eller hvordan saken gikk. 

Men, jeg fant igjen denne dåpen for Martha Margrethe Andersdatter: 

https://media.digitalarkivet.no/view/9770/97

(Nummer 2 i 1822). Denne dåpsoppføringen mener jeg at jeg har fått hjelp til å tyde før, men det var i et forum i sammenheng med et kurs og det forumet er blitt slettet... I alle fall står det at Martha Margrethe Andersdatter får et barn Birgitta utenfor ekteskap, hjemmedøpt av Johan Peter Bertheussen, og tolkningen jeg fikk var at hun sier faren var (en av) to russere som voldtok henne i marken ved Gjesvær. Var det denne forklaringen som var uriktig, og Bertheussen var faren? Håper noen kan hjelpe meg å tolke rettssaken så jeg får klarhet i dette.

4 timer siden, Even Stormoen skrev:

Lenken din går til en sperret side hos Oslo Byfogd?

Mvh 

Utfra overskriften er det denne

Vest-Finnmark fogderi/sorenskriveri, AV/SATØ-S-0054/I/Ia/L0051: Justisprotokoller m/reg., 1833-1836, s. 93b-94a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/rg60170893000100

[93b] 

34 Justitssag blev foretaget mod Pigen Martha Margrethe Andersdatter og givt Mand Johan 

35 Peter Berteussen Skarsvoghvilke Personer efter Amtets Ordre tiltales, den Første for 

36 at have udlagt en urigtig Barnefader og den Sidste for dertil at have forført hende. Fogden 

37 som referent fremlagde: 1. Amtets Actionsordre af 8. October f: A: , 2. Den under 24 April 

38 d: A: udtagne og derefter Lovlig forkyndte Stevning; 3. det under 9. Juni 1832 optagne 

39 Forhørog 3. Een af Sognepræst Brodtkorb under 11 October 1832 medeelt Attest eller 

40 Erklæringsamt 4: een af bemeldte Sognepræst Brodtkorb den 3. August 1832 meddeelt, 

41 yderligere Erklæringpaategnet hans første Anmeldelse af 21. September 1831, hvilken 

42 Anmeldelse i det under No 3 fremlagde Forhør allerede er modtaget. I Overeensstem- 

43 melse med disse Documenter begjærede Referenten Sagen fremmet. De fremlag- 

44 de Documenter bleve acterede og følger Forhøret Acten in originalishvorimod de Øvrige 

45 indtages her saalydende # # # #  Begge de Tiltalte mødte efter Paaraab og bleve foresadte[?] 

46 Indholden af de fremlagte Documenter, hvorefter fremstod [??] for Retten Tiltalte 

47 Martha Margrethe Andersdatter, der, efter alvorlig at være formanet til at sige Sand- 

48 hedblev forelagt hendes under det fremlagde Forhørsom 5te Deponent, afgivne Forklaring, 

49 hvilken hun uforandret vedstodog sagde fremdeles, at Johan Peter Berteussen var den som anmodede 

[94a] 

01 hende om at angive en anden Barnefader end ham og at han derhos lovede i Tidens Længde 

02 for svoren urigtig Angivelse at tildele hende en Belønning. Hun sagde videre at Ligesaalidt. 

03 som hun forhen har gjort sig skyldig i nogen Forbrydelsesaaledes har hun heller aldrig for 

04 saadan været tiltalt eller straffetDepaa fremstod for Retten den anden Tiltalte 

05 Johan Peter Bertheussen Skarsvog, der, formanet sin Sandheds udsigendeblev fore %-%- 

06 lagt hans ved Forhøretsom 6te Deponent, afgivne Forklaringhvilken han fremdeles vedstod som 

07 rigtigog benægtede aldeles at have lovet Tiltalte Martha Margr. Andersdtnogen forskudt Be- 

08 taling for, at hun angav urigtig Barnefader; men hans Løfte gik ene og alene ud paa at 

09 om hun end opgav en anden Barnefadersaa vilde han ikke desmindre betale eller sørge for Bar- 

10 net som den virkelige Fader. Forsaavidt de Tiltalte ere uovereensstemmende med Hensyn 

11 til at Martha af Johan var lovet nogen forskudt Betaling for at udlægge en urigtig Barne- 

12 fader bleve de nu med hinanden confronterede, men enhver af dem blev ikke desmindre deres 

13 afgivne Forklaringer uforandrede 

Dette viser seg etterhvert å bli altfor “vidløftig, for å holde meg til tidens terminologi. . .

Vitner fremkalles (de som har avgitt forklaring under forhøretog det er egentlig bare bekreftelser  tidligere forklaringerMen 5. vitne er Johans kone, Karen Olsdatter som sier at mannen har tilstått for henne - 

26 [...] de af ham begaaede Hoerforseelser [flertall!] 

27 med Pigene Martha Margr. Andersdtog Elen Maria Olsdtrligesom den første blev tilbuden 

28 at Vidnet og Mand vare villige til at modtage hendes Børn i deres Huus og sørge for samme. 

29 Vidnet har forlængst tilgivet sin Mand de af ham begaaede Forseelserog har hans Forhold med 

30 hende og deres Børn ikke alene været upaaklageligt, men endog god. [...] 

Retten viser til at Johan allerede har sittet 5 dager  vann og brødog innlater saken under kjendelse eller dom. Hva denne var får vi ikke vite i denne omgang. 

Redigert og tilføyet:

Vi får heller ikke vite de underliggende motiver for den forsmådde hustrus grenseløse tilgivelse. Hvis hun kastet ham ut, ville hun vel kanskje kastet ut hele livsgrunnlaget sitt med det samme? Pur spekulasjon fra min side, men fremstår det ikke en smule for rosenrødt? . . .

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.