Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydning av enkeltord i vedlagt tekstbilde

Recommended Posts

I vedlagte bilde har jeg problemer med å tyde ett ord, markert med xxx,  i den nedenstående transkripsjon av linje nr. 2.

Av hensyn til meningsinnholdet har jeg nedenfor tatt med litt tekst også fra foregående side. Deretter markerer jeg med linjenummer den teksten bildet omfatter, og hvor jeg altså mangler å tyde ett ord i linje n r. 2:

Saaledes absolut opfattet har imidlertid det Naturlige ingen reel Modsætning; denne Opfattelse hører saaledes heller ikke hjemme paa et menneskeligt Standpunct, hvorfra Erkjendelse blot ved Modsætninger er muelig.  Den hører saameget mindre hjemme, som Begrebet saaledes bliver practisk ubrugbart, saasom dets Kriterier aabenbarligen ligger udenfor al menneskelig Erkjendelse — aldenstund det maa indrømmes, at Tilværelsen i sin Heelhed ei kan omfattes af den

1 endelige Aand, og altsaa denne ei formaaer at dømme

2 om xxx Overeensstemmelse eller Uovereensstemmelse

3 med hiint høieste Systems Love.  — Begrebet "Naturligt"

4 maa altsaa bestemmes relativt til den menneskelige

5 Fatteevne og Erkjendelsessum.  Hvad der kan

6 forklares efter erkjendte Naturlove, anseer saaledes

7 Msket for naturligt, hvad der tilhører et høiere System,

8 der mere ahnes end klart erkjendes, kalder det Overnatur-

9 ligt (til Forskjel fra det Unaturlige, der antages at stride

10 mod erkjendte Naturlove hvilket altsaa er imaginært). 

Bilde1.png

Joda, én ubehjelpelig . . .

Selv om jeg er litt oppgitt over at du ikke kan oppgi 😉 en sidelenke 

Og likeledes at du ikke kan si hvilken sammenheng/kontekst dette står i – 

Så får jeg uansett umiddelbart frysninger ved at dette er like ubegripelig som visse lærebøkers ugjennomtrengelighet da jeg for 50+ år siden forsøkte meg på en akademisk karrière 

Den måtte jeg fort oppgi, men lever allikevel fortsatt forholdsvis godt . .  . 😉 

Derfor kan jeg dessverre ikke være til noen hjelp herselv om det kun dreier seg om ett ord. 

Frustrérende (for meg) - men ikke desto mindre . . . Beklager. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.