Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Arkiv-hjelp i forbindelse med Hågen Bø i Gausdal, 1500-tallet

Recommended Posts

6 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Har du noe på Bjørn Bleken

Jeg har litt om Bjørn Olsen Bleken. Han var gift med Maren Eriksdtr. som var en søster av min ane. Se nummer 11006 i min aneliste.

Jeg har fått svar og scan fra Nasjonalarkivet!🙌

Noen som vil forsøke seg på å tyde dette seglet? 

image.png.a82e2a4907bf1de0ded9f05fd28c3d2c.png

Det er så vidt jeg kan forstå seglet til Hågen Bø fra 1594. Seglene i nederste rad kan ikke være satt i rett rekkefølge, og det er noen til jeg ikke greier å tyde første initial på, men det kan se ut som om første rad er i rett rekkefølge i forhold til navnene som er listet i dokumentet. I så fall er dette Hågens segl og jeg greier ikke få så mye ut av det. Det er uansett ikke samme segl som i 1610.

image.png.9a67f2b4edd1977b5cca64ef68534a1f.png

Her:

https://arkivportalen.no/entity/1202ffde-7b6f-4b54-8da5-39fdbe250c8a?ins=AV

Finnes ikke scannet på nett, men jeg sender deg scannet fra Riksarkivet. 

• Liker 1

Det må være Haagen Bø sitt segl som er øverst til venstre. Jeg klarer ikke å tyde omskriften. Det ser ut til at seglstampen har sklidd litt da den ble presset ned. Seglet er i alle fall ikke det samme som Haagen Horgen på Hadeland bukte i 1610. Det ser jeg som et sterkt indisium for at Haagen Bø og Haagen Horgen var to forskjellige personer.

Tja, folk byttet jo segl, og bumerket i midten er ikke så ulikt det fra 1610. Det kommer jo veldig an på hvor tydelig 1610-seglet var, for de buene ser litt rare og usymmetriske ut.
IMG_7380.jpeg.01d8055b1ca2c8f2c2a60e3762247347.jpeg

I 1594-seglet er det også et kors, men med mer tydelige, symmetriske former under. 

Noen bokstaver er jo også helt klare i 1594-seglet. Jeg har bestilt opp dokumentet til mandag og håper jeg kan greie å lyssette seglet fra litt forskjellige kanter og kanskje få mer ut av det. 

Og så tenker jeg at når han er første lagrettemann her og en av utsendingene i 1591, har han helt sikkert forseglet andre dokument. De dokumentene på gården Bø som Norsk Historisk Kjeldeskrift-Institutt skal ha kopi av. Hvor er de, f.eks.?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Baard Vidar Pettersen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.