Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Portretter uten navn - antagelig Skiens-området

Recommended Posts

Spørsmål om disse to portrettene har vært stilt i Forum tidligere - uten respons. Herved et nytt forsøk, for spørsmålet burde være løsbart, og nye lesere kan ha kommet til. Bildene fantes på en "familievegg" med gull-list-innrammede, fotografiske kopier av en rekke portretter vedrørende familien Neumann. Innrammingen synes å kunne dateres til sent 1800-tall eller helt tidlig 1900-tall, og samlingens proveniens tyder på at den skriver seg fra kretsen omkring sogneprest til Hurum Conrad Peter Neumann (1800-1886), kanskje fra et av hans barn. Det kan være en rimelig antagelse at portrettene forestiller prestens hustru Karen Elise f. Hansen og hennes mor, som var fra Skien, men det er jo bare en gjetning. Museet i Skien har ikke kunnet gi noen hjelp til identifiseringen. Men bildene er jo ikke så gamle, og "samlingen" har rimeligvis vært fremstilt i flere sett i sin tid. Kanskje noen av portrettene fremdeles henger på veggen hos noen av presten Neumanns mange etterkommere? 

Ukjent002-L01-0255.JPG

Ukjent003-L01-0256.JPG

Beklager at jeg henger meg på innlegget. Fordi dette er et interessant tema.
Man skulle ønske det eksisterte en egen gruppe her på FB hvor man kunne sende inn spørsmål rund ukjente portretter.
Det gjelder ikke bare fotografier, men også malerier. Jeg tror det kreves en del lokalkunnskap om stilart, kvalitet.

Jeg har tidligere sendt inn et et slikt spørsmål. Som jeg sender vedlagt.
Et maleri av en "herremann", kjøpt på impuls hos auksjonshuset Ek i Skien.

Hvem kunne han ha vært?  Fra kledningen hans kunne man anta han ha levd rund 1850. Muligens et bestillingsverk, hvor maleren har konsentrert seg på ansiktet men slumset med resten. Kom han fra distriktet rundt Skien?
Velhavende? Han hadde antagelig en gullklokke som hang i en kjede på halsen/brystet. 

Mvh
JanM

SkienEk.thumb.jpg.025b2bfa666246fa35414f28770dd106.jpg

D

18 timer siden, Torbjørn Pihl skrev:

Spørsmål om disse to portrettene har vært stilt i Forum tidligere - uten respons. Herved et nytt forsøk, for spørsmålet burde være løsbart, og nye lesere kan ha kommet til. Bildene fantes på en "familievegg" med gull-list-innrammede, fotografiske kopier av en rekke portretter vedrørende familien Neumann. Innrammingen synes å kunne dateres til sent 1800-tall eller helt tidlig 1900-tall, og samlingens proveniens tyder på at den skriver seg fra kretsen omkring sogneprest til Hurum Conrad Peter Neumann (1800-1886), kanskje fra et av hans barn. Det kan være en rimelig antagelse at portrettene forestiller prestens hustru Karen Elise f. Hansen og hennes mor, som var fra Skien, men det er jo bare en gjetning. Museet i Skien har ikke kunnet gi noen hjelp til identifiseringen. Men bildene er jo ikke så gamle, og "samlingen" har rimeligvis vært fremstilt i flere sett i sin tid. Kanskje noen av portrettene fremdeles henger på veggen hos noen av presten Neumanns mange etterkommere? 

Ingen i boken "Familien Neumann" som ligner?

DTH

Ut fra et moteperspektiv ville jeg tro at det øverste portrettet stammer fra de første 20 årene av 1800-tallet. Den unge kvinnen/pike har høyt liv og puffermer.
Jeg prøver meg med noen betraktninger om e to bilene til trådstarter.:
Kombinasjonen av små puffermer og høyt liv er typisk for Empirestil.

Her er en kjole fra ca. 1820 med mange likheter, se spesielt det lille 'lokket' på toppen av puffermet. https://historicalsewing.com/wp-content/uploads/1820-Copper-Evening-Dress-Powerhouse-Mus.jpg
Hårfrisyren kan også passe med ca. 1820. https://awarewomenartists.com/en/artiste/margaretta-angelica-peale/
Begge  to kan ha samme hårfrisyre, men det er vanskelig å se på grunn av  den eldstes blondekappe. Blondekapper i emirestil har jeg ikke funnet noen god måte å datere på. Det var små plagg som var lette å skifte ut, og de varierte antagelig med hårfrisyre, siden det er stor forskjell på de gjenlevende eksemplene. Noen har ekstra plass for en topp i nakken, noen er ettersittede, noen gir plass til en høy frisyre.

Siden den øverste kvinnen ikke bærer noe hodeplagg regner jeg med at hun er ugift. Det faktumet at de viser såpass stor likhet i frisyre og ansiktsform, om ikke trekk, og at de er montert sammen, gjør det sannsynlig at det handler om mor og datter.
Hvis det stemmer at piken er Karen Elise, og kjolen var moderne skulle hun være ca. 12 år gammel på bildet, kanskje et år eller to eldre avhengig av hvor raskt moten perkolerte hit nord. Det er ikke en umulig alder ut fra (mangelen på) brystutvikling. Moren skulle være ca. 40 år, og det er også absolutt mulig ut fra bildet.

I følge en tidligere tråd oppgir du at foreldrene til Karen Elise var Petronelle Cornelia Hansen f. Blom (1779-1846), gift m. kjøpmann i Skien John Petter Hansen (1770-1822).
https://forum.arkivverket.no/topic/314836-to-ukjente-kvinner/#comment-2488333
Ivar viser til 'Skiens-slegtene' for bilde, men det eneste bildet jeg finner av en Pentronelle Cornelia Blom Hansen der ser ut til å vise datter av Karen Elises bror, og jeg ser ingen tydelig likhet med portrettene over.  https://www.nb.no/items/a6c4e82546747d49f13f5651ce9c10e5?page=51&searchText=" Petronelle Cornelia Blom "

Men det er slett ikke alltid at søskenbarn viser noen stor likhet, eller at barn ligner en bestemt besteforelder, så det betyr lite.

Peter Arbo Neumann og konen Anette Cathrine Schjørn var navnet på foreldrene til Conrad Peter Neumann. Det finnes bilde av begge i Familien Neumann. https://www.nb.no/items/905d0c0bc7b12a6f7587e24036ab301b?page=33&searchText="Peter Arbo Neumann" 

Jeg oppfatter det som om det er en viss likhet mellom Peter Arbo Neumann f. 1767 og den eldste av de to kvinnene på bildet. Anette Cathrine ligner ikke på portrettene over slik jeg ser det.

Takk fort interessant svar og "moteanalyse" fra Inger Hohler.   Jeg føler meg styrket i min tidligere gjetning på at den unge kvinnen må være Karen Elise Neumann f. Hansen (1808-67) som ung pike, og den noe eldre kvinnen hennes mor Petronelle Cornelia Hansen f. Blom (1779-1846). I den slektsmessige billedsammenheng som disse portrettene finnes, kan det neppe være noen  andre. Man det hadde jo vært ønskelig å få formodningen definitivt bekreftet. Det har forundret meg at dette ble så vanskelig å finne ut av. Denne fotografiske samlingen av  familieportretter er jo ikke så gammel, max. 150 år, sannsynligvis yngre, og må sannsynlgvis ha vært fremstilt i flere sett, slik at man ville tro at noen av disse fremdeles fantes i fjerne  familiegrener. . Dessuten må jo originalportrettenene  hvis de ikke skulle være gått tapt etter fotograferingen , befinne seg et eller annet sted.      Torbjørn Pihl

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.