Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Ingeborg Simensdatter Dalbakken fra Vestre Gausdal (f. 17.6.1848, døpt 9 juli 1848) utvandret til USA 17 år gammel den 31.3.1866. Hun reiste sammen med sin onkel Hans Estensen Dalbakken (f. 7.7.1826), 50 år gammel. Hennes onkel kom imidlertid tilbake til Gausdal etter kort tid, da han var registrert under folketellingen i Vestre Gausdal i 1875. Ingeborg skal ha fått sitt Amerikanske statsborgerskap 29 oktober 1888. 

Den eneste kilden jeg har om emigrasjonsdatoen, er fra Gausdal prestekontor, Ministerialbok nr. 9, 1862-1873, s. 499, https://media.digitalarkivet.no/view/8941/43603/17

I Digitalarkivet er det kun digitalisert emigrasjonsprotokoller fra 1867. Jeg ser i Arkivportalen at emigrasjonsprotokoller fra før 1867, kun finnes i Nor-og Sunnmøre.

Finnes det emigrasjonsprotokoller fra Oslo/Kristiania fra 1866 (tidligere enn 1867)? Eller måtte emigranter fra Østlandet reise fra et annen havn i 1866?

Hvilke andre norske kilder kan dokumentere/bekrefte når hun dro til USA sammen med sin onkel. Jeg har ikke klart å finne ut av når hennes onkel kom tilbake til Norge. 

Kan hennes søknad om amerikansk statsborgerskap eller andre kilder fortelle noe om hennes emigrasjon? Finnes denne søknad digitalisert i amerikanske arkiver? 

Endret av Frank Rusten
Retting av tekst

Den type protokoller som betegnes emigrantprotokoller, ble ført av politiet fra 1867, utløst av provisorisk anordning av 1867 og senere lov av 1869, som foreskrev at politiet skulle føre kontroll med billettagenter. Protokolltypen finnes således ikke før 1867.

I arkivene AV/SAT-A-1941 Nordmøre politikammer og AV/SAT-A-1864 Sunnmøre politikammer er det riktignok serier med startår hhv. 1837 og 1852 som bærer navnet Emigrantprotokoller, men navnene er litt misvisende, ettersom de eldste protokollene i disse seriene, er passjournaler/passprotokoller. Heller ikke i disse arkivene finnes emigrantprotokoller før 1867. Se Arkivportalen:

Kirkeboka er sannsynligvis den beste kilden i norske offentlige arkiver til Ingeborgs emigrasjon. Kanskje kan du også finne i en passjournal, at hun har fått utstedt pass, men på dette tidspunktet var det ikke lenger innenlands passtvang, og jeg er usikker på om hun ville trenge noe form for pass for å komme inn i USA.

Alle emigrantprotokoller som Nasjonalarkivet har i sin besittelse og har oversikt over, er for øvrig digitaliserte - både som skanninger og som søkbare navneregister.

Tusen takk for informasjonen Kristian.

Er det det noen i dette Forum som har tilgang til amerikanske arkiver, Ancestry, eller andre arkiver, der hennes søknad om immigrasjon/statsborgerskap er digitalisert?

Hun er trolig registrert som Ingeborg Lindstad (gift), (f. 17.6.1848, døpt 9 juli 1848).

I en tidligere tråd i dette Forum, skrevet av meg den 10. oktober 2021, er også Ingeborg omhandlet. Der fikk jeg tilsendt en registrering - Naturalization Declaration i Cass, Cass County, Sør-Dakota, men det digitale dokumentet ble ikke lagt ved. Håper noen kan hjelpe meg med en kopi. Alternativt sende det som egen melding.

Mvh

FR

6 hours ago, Frank Rusten said:

Cass, Cass County, Sør-Dakota, men det digitale dokumentet ble ikke lagt ved

Kanskje dette er damen? Det er Cass County i Nord-Dakota?

Ingeborg Linstad

in the Web: North Dakota, U.S., Naturalization Index, 1874-1963

NameIngeborg Linstad

Record TypeDeclaration

Place of OriginNorway

Declaration Date29 Oct 1888

Declaration PlaceCass, North Dakota, USA

Volume NumberD-9

Page number113

https://www.ancestry.com/search/collections/70844/records/60864?tid=&pid=&queryId=86e3eb92-de71-4ba3-8ff6-280640fdc2e0&_phsrc=TYm4&_phstart=successSource

Finner dette også.

Ingeborg Linstad

in the North Dakota, U.S., Naturalizations, 1873-1952

NameIngeborg Linstad

Declaration Age40[40]

Record TypeNaturalization Declaration

Birth Date1848

Birth PlaceNorway

Arrival DateJun 1848

Arrival PlacePort Huron

Declaration Date29 Oct 1888

Declaration PlaceCass, Cass, North Dakota, USA

Declaration Number113

Volume Number8-10

https://www.ancestry.com/search/collections/62035/records/77372?tid=&pid=&queryId=d91ff3c4-bfb3-480a-b065-0b9e4e79c849&_phsrc=TYm6&_phstart=successSource

Sannsynligvis den samme damen. Kanskje hun bodde i både Nord- og Sør-Dakota?

NameIngeborg B. Linstad

GenderFemale

Birth Date17 Jun 1848

Birth PlaceNorway

Death Date3 Sep 1921

Death PlacePierre, Hughes County, South Dakota, United States of America

CemeteryOakland Cemetery

Burial or Cremation PlaceSaint Paul, Ramsey County, Minnesota, United States of America

Has Bio?Y

SpouseBerginius John Linstad

ChildrenOtto Bernard LinstadOttillie Mary HansonSamuel Bernhard LinstadSimon Bernhard LinstadBertha J. LinstadOle P. LinstadSophia LinstadSimon Bernard Linstad

https://www.ancestry.com/search/collections/60525/records/141195126?tid=&pid=&queryId=0e46d665-7fb7-477c-ad06-c961cb246de7&_phsrc=TYm7&_phstart=successSource

Fra GeniniAI 

While we often think of Ellis Island and New York City as the primary gateway, millions of travelers—particularly from Britain, Scandinavia, and Germany—landed in Quebec City and entered the U.S. through Port Huron, Michigan.

Ancestry.com har denne kilden.

Canada, Incoming Passenger Lists, 1865-1935

Hei Anton

Takk for hjelpen. Jeg får ikke sett det som finnes i Ancestry, da jeg dessverre ikke er medlem der.

Jeg har forsøkt å søke i passasjerlistene via nettsiden til Government of Canada, Library and Archives Canada, Genealogy, men jeg finner ikke hennes navn der.

Ut fra det jeg kan se, er alle oppføringene dine her trolig Ingeborg. Hun bodde det meste av sitt liv i St.Paul, Ramsey, Minnesota, men levde som enke hos slektninger i Sør-Dakota. Hun hadde to sønner som bodde der. Hun døde i Sør-Dakota, men har sitt hvilested ved familiegravstedet Oakland Cemetery i St. Paul Minnesota.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.