Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Thor Larsen (Karten) f. 1859 og ektefelle Berte Johnsdtr f 1867 til Amerika etter 1902 - ?

Recommended Posts

Det blir ei litt lang innledning:

Thor Larsen var født på husmannsplassen Kviftemyr - Vegårshei - i 1859.  Fra 1870 bodde han sammen med foreldrene på en plass kalt Karten.  Seinere i livet blei han skrevet både som Larsen - Kvifte og Karten.  Han blei gift i  1888 med svenskfødte Inger Nilsdtr Lust, f. 1870 mens han arbeidde i apatittgruvene på Ødegårdens Verk i Bamble. Ekteparet forlot Norge i april 1892 med reisemål Durango, Colorado - et gruvedistrikt.  Der gikk ekteskapet i oppløsning. Inger gifta seg i 1894 med John Emil Lang (1865-1922)  De slo seg ned i Utah.

Thor må ha returnert til Norge, for under folketellinga 1900 var han tilbake på Vegårshei, og bodde i et hus kalt Heia.  i 1902 gifta han seg med Berte Johnsdtr Haugenes, f. 1867.

Men det er også det siste jeg finner om ekteparet.  Ingen spor i Norge, verken i kirkebøker eller folketellingene 1910 og 1920.  Og ingen spor i emigrantprotokoller?  Det er nærliggende å tenke emigrasjon, men som skrevet, jeg finner intet?

Er det noen der ute som er flinkere enn jeg?  (Det er det sikkert)

Tusen takk til flinke slektsforskere.  

Den varianten - flyttet til Arendal under nytt slektsnavn - så jeg virkelig ikke.😀

Det er fristende å følge opp med:

Tor hadde to  eldre ugifte søstre:  Helje og Ingeborg Larsdtr. født henholdsvis 1852 og -54. (Hei-jentene)  Under FT 1920 bodde de sammen i huset Heia på Vegårshei.

Helje døde på Vegårshei Gamleheim i 1934, men hva med Ingeborg?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.