Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

Innledning
I midten av desember lanserte Nasjonalarkivet (da: Arkivverket) en ny tjeneste i Digitalarkivet for søk etter og visning av skanna kirkebøker. Tjenesten finnes her (https://nye.digitalarkivet.no/search/parish). Nasjonalarkivet mottok mange tilbakemeldinger via Facebook, en tilbakemeldingsfunksjon i tjenesten og en diskusjonstråd her i forumet:

Da vi lanserte tjenesten, var den fremdeles under utvikling. Vi har fått svært mye konstruktiv kritikk, noe vi setter stor pris på. Mye av kritikken sammenfalt med interne vurderinger, og tjenesten er blitt videreutviklet siden lanseringen. Her følger informasjon om hva som har skjedd siden sist, og hva som skal skje videre.

Hva skal den nye tjenesten erstatte?
Det var enkelte misforståelser omkring hva den nye tjenesten erstatter, og vi skal derfor først presisere dette.

Den nye tjenesten består av:

Denne tjenesten skal erstatte følgende:

Det er antakelig mange brukere som ikke har benyttet de nåværende søk- og treff-funksjonene, men som i stedet er vant til å bruke «Finn kilde» (https://www.digitalarkivet.no/search/sources) for å søke etter skanna kirkebøker. Vi vil understreke at «Finn kilde» ikke vil bli berørt på annen måte, enn at «Finn kilde» vil lenke til den nye tjenesten for skanna kirkebøker, i stedet for til den gamle. 

Hvorfor ny tjeneste?
Flere stilte spørsmål om hvorfor Nasjonalarkivet endrer en tjeneste som allerede fungerer bra. Vi har hatt inntrykk av at brukerne har blitt godt fortrolige med den nåværende tjenesten, etter at den i 2015 erstattet den opprinnelige tjenesten fra 2005. Internt i Nasjonalarkivet har vi også vært godt fornøyde med tjenesten.

Det er likevel slik at Digitalarkivet er i kontinuerlig utvikling. Siden 2015 er det utviklet en rekke nye tjenester, og flere er under planlegging. Alt dette skal sys sammen til et helhetlig Digitalarkivet, og da er det nødvendig å bygge opp Digitalarkivet på nytt med en ny database som ivaretar alle de nye behovene. Den databasen som har vært i bruk siden 2010, og som skanna kirkebøker og annet skanna arkivmateriale ble en del av i 2015, skal fases ut. Digitalarkivets bildesøk (https://nye.digitalarkivet.no/search/photo) og dokumentsøk (https://nye.digitalarkivet.no/search/transcription) baserer seg allerede på den nye databasen, og nå kommer de skanna kirkebøkene etter.  

En viktig årsak til at de skanna kirkebøkene ble valgt ut for overføring til den nye databasen, er at Nasjonalarkivet aldri har hatt verktøy for «indeksering» (påføring av metadata som listetype, år og sidetall) og vedlikehold av kirkebøkene som har «snakket» direkte med databasen fra 2010/2015. Våre verktøy har «snakket» med databasen fra 2005, noe som har gjort det unødvendig komplisert å indeksere og vedlikeholde kirkebøkene, fordi vi hele tida har vært nødt til å overføre data mellom databasene. Nå har vi utviklet et nytt verktøy som «snakker» direkte med den nye databasen, og da må også Digitalarkivets tjeneste for skanna kirkebøker forholde seg til den nye databasen.

Hva er nytt siden desember?
Siden desember har det blitt utført større og mindre endringer i tjenesten.

• Hovedinnsatsen har vært rettet mot bildevisninga, hvor fullskjermvisninga har blitt videreutviklet til det som ovenfor er kalt «bildevisning med fokus på selve bildet»: https://nye.digitalarkivet.no/source/5940/parish/e40d0e6d-ebc4-44ad-b76b-da1d04223113?mode=focus
  • En helt ny funksjon i bildevisninga er ei visning av transkripsjoner som er koblet til bildet.
  • I desember ble mange bildefiler vist i versjoner som ikke var skjerpede eller kontrastjusterte. Dette er nå rettet opp.
  • I tillegg er det gjort mange mindre endringer og justeringer. I søkeskjemaet er f.eks. feltene «Prestegjeld» og «Sokn» flyttet opp til feltet «Geografi», slik at man enklere ser hvilke alternativer man har med hensyn til geografisøk.

Permanente nettadresser
I tjenesten som har vært i drift siden 2015, heter de permanente nettadressene «brukslenke for sidevisning». De finnes i noen forskjellige, likeverdige varianter:

Alle disse vil fungere og omdirigere til den nye tjenesten. I den nye tjenesten vil imidlertid «brukslenke for sidevisning» se litt annerledes ut:

Nettadresser på formen https://media.digitalarkivet.no/view/5940/5 har ikke vært permanente, fordi de ikke viser til ei bestemt bildefil, men til en bestemt posisjon i indekseringstabellene. Hvilken bildefil som innehar en bestemt posisjon, kan endre seg over tid. Det er likevel laget en midlertidig omdirigering som sørger for omdirigering til den nye tjenesten, basert på hvilke bildefiler som innehar hvilke posisjoner pr. i dag.

Nettadresser til innholdssider, søk og treff i tjenesten som har vært i drift siden 2015, vil ikke omdirigere til den nye tjenesten.

Funksjonalitet som pr. nå ikke er med i den nye tjenesten
Den nye tjenesten har pr. nå ingen utskriftsfunksjon eller mulighet for å lage PDF-hefter. Man kan derimot laste ned enkeltbildefiler. Videre finnes den nye tjenesten ikke i engelskspråklig versjon.

Hva vil skje videre?
Allerede i dag iverksetter vi omdirigeringer og lenkeendringer, slik at:

• Alle «brukslenker for sidevisning» vil omdirigere til den nye tjenesten.
  •  «Finn kilde» vil peke til den nye tjenesten.
  • «Se skanna versjon»-lenkene fra personposter, bostedsposter, handlingsposter osv. i søkbare kirkebokdata vil peke til den nye tjenesten.

På sikt vil tjenesten fra 2015 bli fjernet, men inntil videre vil den fremdeles være tilgjengelig via startsida for skanna arkivmateriale: https://media.digitalarkivet.no/

Fram til nå har innholdet i 2015-tjenesten og den nye tjenesten vært 100 % identisk, men fra i dag vil endringer bare bli utført i den nye tjenesten. Det gjelder retting av feilaktig og/eller mangelfull indeksering, indeksering av kirkebøker som ikke tidligere har vær indeksert, tilføyelse av bilder av manglende sider og publisering av kirkebøker som ikke tidligere har vært skanna.

Spørsmål og tilbakemeldinger
Spørsmål og tilbakemeldinger som kan være til nytte for brukerfellesskapet og/eller ligge til grunn for diskusjon, kan postes i denne forumtråden. Nasjonalarkivet vil lese alt som blir postet, og vi vil forsøke å svare raskt på oppklarende spørsmål. For andre typer tilbakemeldinger kan det være mer hensiktsmessig for Nasjonalarkivet å samle opp likeartede tilbakemeldinger og/eller se an hvordan diskusjonen utvikler seg blant brukerne.

For anonyme tilbakemeldinger kan tilbakemeldingsfunksjonen i tjenesten benyttes. Slike tilbakemeldinger vil også bli lest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/371324-ny-tjeneste-for-skanna-kirkeb%C3%B8ker/
Del på andre sider

Før eg rakk å lese dette innlegget rakk eg å poste følgjande innlegg:

Det merkelege er at alle lenkene Kristian har posta ovanfor fungerer slik dei skal, i motsetnad til den permanente lenka som eg viser til i mitt innlegg.

Endringane som Kristian viser til ovanfor er positivt. Men eg meiner framleis at ein ikkje bør tvinge alle over på ny løysing før barnesjukdommane er luka vekk.

10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det er umogeleg å flytte seg i det skanna biletet ved å bruke piltastane på tastaturet. Denne mogelegheita bør på plass.

Både i gammel og ny tjeneste kan du bruke shift + piltast til å forflytte deg ett bilde bakover eller ett bilde framover. Jeg kan ikke se at det er noen forskjell her.

6 minutter siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Både i gammel og ny tjeneste kan du bruke shift + piltast til å forflytte deg ett bilde bakover eller ett bilde framover. Jeg kan ikke se at det er noen forskjell her.

I gammal løysing kan ein bruke piltast (utan shift) til å flytte seg i det skanna biletet, slik at ein slepp å klikke, scrolle eller liknande. Dette fungerer ikkje i den nye løysinga.

I ny løysing må eg klikke og dra biletet opp, ned eller sidelengs. Dette er for tungvint.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
10 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

I gammal løysing kan ein bruke piltast (utan shift) til å flytte seg i det skanna biletet, slik at ein slepp å klikke, scrolle eller liknande. Dette fungerer ikkje i den nye løysinga.

I ny løysing må eg klikke og dra biletet opp, ned eller sidelengs. Dette er for tungvint.

Det er riktig at forflytning i bildet med tastaturpilene og mus/touchpad, samt zoom inn/ut med mus/touchpad fungerer annerledes i den nye tjenesten kontra den gamle. Mange vil oppleve det som uvant, meg selv inkludert. Vi er spent om det vil være konsensus i tilbakemeldingene fra brukerne, når det gjelder dette.

Sukk. Den permanente brukslenken for sidevisning blir altså ikke permanent lenger, selv om vi ble lovet det ved forrige korsvei. Så langt jeg kan se blir systemet langt mer tungvint å bruke, spesielt når man skal notere ned kildehenvisningen.

Jeg går igjennom en aktuell kirkebok og noterer ned, som jeg pleier, følgende:

Stokke kirkebøker, AV/SAKO-A-320/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1826-1843, s. 10, nr. 15

https://www.digitalarkivet.no/kb20070426620227

(Det siste nummeret legger jeg selv til.)

Det er denne informasjonen vi oppgir i debatter her i Digitalarkivet, og det er samme henvisning jeg legger inn i mine private slektsoversikter. Hvis man nå skal sammenstille "Stokke kirkebøker, AV/SAKO-A-320/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6, 1826-1843, s. 10, nr. 15" må man kopiere flere rader i det nye opplegget for å få samme resultat. Dette er tungvint og lite brukervennlig.

DTH

• Liker 4

Jeg anser meg som en storforbruker av kirkebøker og gjør mange oppslag hver dag. Da må en i stor grad kunne lese innholdet uten å endre skjermbildet. Det finnes en funksjon for å låse brukerinnstillinger, men hva den egentlig låser aner jeg ikke.

1. Når jeg klikker på Skannet

image.png.7c6554fe2733f45230c3f16a24ddf481.png

så må jeg kunne få opp et bilde omtrent som dette direkte:

image.thumb.png.e2c4b924357318db4eb20140071ba8fa.png

Det holder ikke at jeg hver gang kommer hit:

image.thumb.png.b9612b37c63932120202d4332d3bcfde.png

De som skal bruke dette er primært interessert i innholdet i kirkeboka. Da må det ha fokus, og ta så stor på plass på skjermen som mulig, slik at det i stor grad kan leses uten å klikke seg inn i noe eller forstørre noe.

2. 

image.png.a1585ed70d065f83d398c2a029112a7b.png

Her har "Fødte og døpte" og "1908" fått stor plass, og resten av linjen bare dekker over det som er av interesse: kirkeboka. 
Teksten: Nordre Land prstekontor etc, bør komme høyere opp på siden. En trenger ikke 1 cm med tomrom på oversiden som dekker over det som er av interesse. De to knappene med "Fødte og døpte" og "1908" burde kunne flyttes til øverste linje slik at øverste linje blir max 1 cm, helst litt mindre, og gjerne forsynt med en pil slik at den kan slås av og på. 

3. Når en først har funnet den siden som en ønsker å bruke, så finnes det ikke noe sted en kan finne "Brukslinke for sidevisning". En knapp for å hente frem denne bør kunne legges her:

image.png.c72b17c55e00be2c8ac5b448ec551995.png

For å finne denne i dag må en stenge den siden en er på:

image.png.911534c144be86cbc0f66e9078ac61b7.png

Så finner en disse lenkene hvis en skroller nedover på siden og trykke på "+" der det står lenker.

Utviklerne må ha i hodet: Hva er det folk er ute etter når de åpner ei kirkebok? Jo, det er primært 2 ting, det ene er innholdet og det andre er ei lenke de kan bruke for å peke til dette innholdet. Innholdet på skjermen tar i utgangspunktet 34,5 x 16,5 cm på min laptop (ikke inkludert arkfaner etc i nettleser). Kirkeboka på hovedsiden utgjør 19,5 x 11 cm. Det betyr at det jeg ønsker å se gis ca. 35% av skjermbildet. Og lenken jeg trenger er ikke tilgjengelig uten å skrolle nedover. Lenken for permanent sidevisning burde jo være den URL en faktisk har åpnet. At den URL-en en har åpnet ikke skal kunne brukes som en permanent lenke er en utrolig dårlig og veldig lite inuitiv løsning.

4.
Se på dette bildet:

image.png.b3f442031a2c9fff4f54f1b71868d9a4.png

Ca. 1,5 cm med tomrom over de 2 knappene, så en knapperad som knapt noen bruker, så en halv cm. med tomrom for så å ha en tykk bord som en ikke kan flytte kirkeboka inn i. Dette er sikkert vel og bra hvis du sitter med en skjerm på 50", men helt unødvendig bruk av plass for oss som jobber på en laptop. 90% av informasjonen på hovedskjermen er det knapt noen som har interesse av. Ja, det er viktig informasjon, men må den ta så mye plass, eller kan den hentes frem?

5.
Det er mulig å delvis lukke sideskjermen:

image.png.d347dc844f746efc675fee2809a9d3f6.png

Hvorfor kan den ikke dras helt til venstre? Det er jo igjen over en cm med bortkastet plass?
Og hvorfor kan den ikke være der når jeg åpner et nytt bilde? Da må jeg dra den bort på nytt.

Jeg tror de som utvikler dette burde satt seg ned og jobbet med slektsforskning ei uke eller to slik at de forstod hva vi har behov for, og prøve å dekke dette behov i stedet for å lage flotte sider som ikke dekker noe behov. Jeg har selv jobbet med design av web-sider, så jeg vet en god del om hva som er mulig og hva som er unødvendig.

Ærlig talt: det nye designet for kirkebøker ble introdusert for jul, og jeg har gruet meg til det kommer for fullt. Jeg mister helt lysten på å gjøre gratis dugnad for fellesskapet når hverdagen våres bare gjøres verre og verre.

• Liker 2
  • Takk 1

På kyrkjebøkene føretrekkjer eg med få unntak "Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene". Er det mogeleg å få behalde denne mogelegheita i tillegg til det velkjende formatet som @Dag T. Hoelseth etterlyser ovanfor?

• Liker 4

Jeg vet det også har kommet en ny søkeside for å finne riktig kirkebok. Bruker ikke tid på å se på den nå. Gruer meg til den må tas i bruk. Den gamle fungerer alldeles utmerket. Det som var tilgjengelig da det ble introdiusert før jul ga ikke mersmak.

• Liker 2
2 timer siden, Arild Maka skrev:

...

Eg er heilt einig i alt du skriv her, og då særleg poenget at det stort sett er to ting ein er ute etter: Det skanna biletet og knapp for kopiering av kjeldereferansen. Det går vekk altfor mykje plass på alt anna enn dette.

Mobilvisninga er enno meir håplaus, og eg skreiv litt om dette i den andre tråden min.

Eg ynskjer å kunne zoome inn og bruke heile skjermen utan forstyrrande knappar og dill slik ein kunne i den gamle løysinga:

Screenshot_20260304_215700_Opera.thumb.jpg.b0a36dced809acac1235e495f90f7693.jpg

No får eg i staden dette:

1000000380.thumb.jpg.146c6829f77c8cf7c6e3a9a83eebcdb0.jpg

Eller enno verre. Dette:

Screenshot_20260304_213008_Opera.thumb.jpg.e28f95bd785a8ef9f110ef05b7e6f1bb.jpg

I det siste eksempelet får eg gjort null og niks!

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2

Jeg bruker hovedsaklig skannet kirkebøker og har nå testet de "nye" sidene i noen dager. Dette var ikke bra.

• Ved tidligere kontakt med dere ble det oppgitt at "brukslenke for sidevisning" ikke skulle endres og har derfor kun brukt denne som kilde. Men nå skal dere likevel endre den? Mye bortkastet arbeid med andre ord.
  • Hvorfor kan ikke det gamle oppsettet med visning og menysett brukes også i det nye "Digitalarkivet"? Det nye dere har laget minner meg mer om tivoli enn en seriøs nettside. Det blir for mye rot med alle de grønne knappene fordelt rundt kirkebøkene og kan virke ut som at knappene nå skal være mye mer viktigere og fancy enn selve kirkeboken. Greit at man skal oppgradere basen. Men det går likevel an å bruke den gamle oppsettet og evenuelt legge inn et par ekstra knapper oppe til andre ting. Nå er det bare fælt å se på og mye mer tungvint å bruke. Ser nesten ut som at dere har kopiert Ancestry. Men gjort det mer styggere. 
  • Digitalsidene er også blitt merkeligere å bruke. Hvorfor gå over til å bruke dagens kommuner i også de gamle kirkebøkene. Dette blir helt feil og stemmer ikke med virkeligheten. 
  • Når man velger fylke så blir alle kommunene merket. Hvorfor? Tidligere kunne man enten velge "alle" eller bare enkle kommuner/sokn. Nå legges det opp til at man må gjøre flere valg for å komme til den rette kommunen og dermed mer tungvint å bruke nettsiden når man bruker den digitale versjonen. 

Nei, så dette var ikke bra. Skjønner at dere må gjøre endringer inne i basen for å kunne utvikle nettsiden, slik at det blir plass til mer. Men man trenger jo ikke å endre selve nettsidene, med menyer og skjermbilder. Dette kunne ha vært likt og evenuelt hatt noen ekstra knapper for tilpasse seg den nye databasen. Men så velger dere å total endre alt og gjøre det verre å bruke for brukerne. Blant annet at de nye "skanna" kirkebøkene får et mer tivoli-preg. Lurer på hvor mye det har kostet?

• Liker 4

De nye nettsidene med "skannet kirkebøker" blir nå mer tivoli-preget med grønne knapper overalt og mye luft. Virker ut som dette er mer viktigere enn selve kirkeboken. Er det noen unger i barnehagen som har funnet på dette? Dessverre har "Digitalarkivet" nå bestemt seg for å bruke dette og kan virke ut som om de overser brukerne av nettsiden og heller satser mot barnehagene med det nye opplegget.

• Liker 2
4 minutter siden, Tore Erland skrev:
  • Når man velger fylke så blir alle kommunene merket. Hvorfor? Tidligere kunne man enten velge "alle" eller bare enkle kommuner/sokn. Nå legges det opp til at man må gjøre flere valg for å komme til den rette kommunen og dermed mer tungvint å bruke nettsiden når man bruker den digitale versjonen. 

@Tore Erland
Jeg er helt enig i at dette kunne vært gjort bedre. De burde bl.a beholdt den gamle fylkes- og kommuneinndelingen, og hatt de grønne knappene i et sidepanel eller et eller annet som forvant og så kom tilbake når du tar musepekeren over. 
Og så de få på plasse "hurtigtasten" for kopiering av arkivinformasjon og permanet lenke.

Men jeg har i alle fall funnet ut at når du skal ned på kommunenivå, så må du ikke merke fylket, men bare åpne nedpilen til høyre for fylket. Da er ingen kommuner markert og du kan selv markere den du vil se på.
Men så kan utfordringen være å finne ut hvor den gamle kommunen du skal ha tak er blitt av. Det er jo det samme på Slekt og Datas Gravminner. Jeg har ofte mååte søke på Google for å finne hvor det hører under i dag ___.

Ut fra det jeg skjønner så vil de gamle permanente lenkene fungere videre, sammen med noen nye varianter. Men det kan jo fort skape forvirring for de som ikke er klar over dette.

Med vennlig hilsen

Aud Marit Klokkhammeer

• Liker 2

En ting som jeg umiddelbart har lagt merke til med den nye løsningen, er at rulling med muse-hjulet gir zoom inn/ut. Ikke som før, rulling opp og ned i bildet, og høyre/venste når du holder skift-tasten nede. Dette blir veldig tungvint når man holder på med avskrift fra protokoller. Da må man skifte mellom skjermbilder, flytte bildet oppover manuelt og så til bake til Word. I tillegg til flere manuelle operasjoner, medfører det økt belastning på håndleddet med påfølgende risiko for plager og betennelse. Rulling med muse-hjul betyr i aller fleste programmer skrolling opp og ned i bildet. Slik er det i alle nettlesere og i Word og mange andre programmer. I de aller fleste programmer kan man zoome inn/ut med å holde ctrl-tasten nede og rulle med muse-hjul. Slik er det i gammel versjon i Digitalarkivet. Og slik bør det fortsatt være i ny versjon,

• Liker 3

Jeg har brukt Digitalarkivet og alle de gode løsningene som var der så langt tilbake jeg kan huske, ca 90-tallet. Jeg har vært veldig fornøyd, men etter den siste transkriberingen, hvor det var uhyggelig mye feil, er det en nødvendighet og få opp original kirkebok for å få med seg riktig og nødvendig informasjon, som rette navn, rett fødsel/dåp, rette foreldre og bosted, samt faddere. Dette var enkelt, men har nå blitt en arbeidskrevende og unødvendig vanskelig prosedyre. Må bare si at disse nye løsningene fungerer dårlig og gjør at jeg er svært misfornøyd ! Sånn kan det ikke være. Det ødelegger gleden ved en kjær hobby.

mvh

Gerd Wera Karlsen

• Liker 3

Jeg ser at Dag T. Hoelseth pleier å notere forskjellige data som han bruker ved registrering av en person i sine arkiver, Tore Erland nevner også de samme problemene med de nye sidene. Jeg har alltid brukt tilsvarende data, som jeg har fått ved å klikke på symbolet for å få grunnleggende informasjon kopiert til en utklippstavle, ved de gamle kirkeboksidene. Den informasjonen har jeg også kunnet finstille med egne valg av hvordan jeg vil ha det komponert. Gammelt eksempel:

Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Tingvoll, Ministerialbok nr. 586A09 (1829-1843), Fødte og døpte 1840, side 151.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16123&idx_id=16123&uid=ny&idx_side=-151
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913680568.jpg

Så ble det endret:

Møre og Romsdal fylke, Øksendal, Ålvundeid i Øksendal, Ministerialbok nr. 588A01 (1854-1870), Konfirmerte 1858, Side 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070327680129

Jeg finner ikke noen slik knapp på de nye sidene, må jeg nå finne og kopiere denne informasjonen sted for sted? Kommer det en ny knapp? Jeg har jo forsøkt å ha en helhetlig inntrykk av innleggene i arkivene mine.

Forøvrig: Arkivet er åpent for alle, og alle har vært invitert til å komme med innspill i utformingen av et nytt arkiv. Jeg er fyk forbannet over at det har skjedd på Facebook! En slik debatt skal kun forgå i åpne medier, som på en nettside som er tilgjengelig for alle, ikke på en lukket plattform, som i tillegg er kontroversiell når det gjelder registrering og deling av personopplysninger, og som krever medlemskap! Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli medlem av slike plattformer, det har å gjøre med sikkerhet for min del. Jeg synes dette er et underlig framgangsmåte av arkivets ledelse, men de leser vel ikke dette... 

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 4
1 time siden, Olaf Larsen skrev:

Forøvrig: Arkivet er åpent for alle, og alle har vært invitert til å komme med innspill i utformingen av et nytt arkiv. Jeg er fyk forbannet over at det har skjedd på Facebook! En slik debatt skal kun forgå i åpne medier, som på en nettside som er tilgjengelig for alle, ikke på en lukket plattform, som i tillegg er kontroversiell når det gjelder registrering og deling av personopplysninger, og som krever medlemskap! Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli medlem av slike plattformer, det har å gjøre med sikkerhet for min del. Jeg synes dette er et underlig framgangsmåte av arkivets ledelse, men de leser vel ikke dette... 

Facebook egner seg dårlig for diskusjoner. Derfor har vi denne gangen informert med likelydende informasjon her i forumet og i en nyhetssak på digitalarkivet.no (https://www.digitalarkivet.no/content/1808/ny-tjeneste-for-skanna-kirkebøker), og vi oppfordrer til å gi tilbakemeldinger og diskutere her i forumet (med mindre man ønsker å gi anonyme tilbakemeldinger).

Nasjonalarkivet har imidlertid en del følgere på Facebook, så det har også blitt lagt ut en kort melding der, som henviser til nyhetssaken på digitalarkivet.no for utfyllende informasjon. Nyhetssaken henviser igjen til denne forumtråden.

Det er da likevel ikke til å unngå at det kommer en del spørsmål i tilknytning til meldinga på Facebook, og våre kommunikasjonsmedarbeidere følger opp der. Så antar vi at det foregår diskusjoner i diverse grupper på Facebook (jeg har personlig observert én), men Nasjonalarkivet kommer ikke til å gå inn i disse diskusjonene.

• Liker 3

Det skrives veldig mye bra fra oss brukere i tråden her. Jeg er enig med det aller meste. Mye arbeid gjenstår fra utviklerne som gjør jobben.

Jeg har full forståelse for tekniske behov på "backend", men det skulle vel ikke være nødvendig å snu opp ned på funksjonalitet og utseende for brukernes 'frontend'? Om det er totalt andre/nye utviklingsverktøy som brukes, var det jo bare å kopiere funksjonalitet, og tone ned jalla-jalla-faktoren på 'frontend'.

Noen grafiske UI-designere har vært på kurs, og helt glemt behovet for funksjonalitet og brukervennlighet?

Min helt konkrete konstruktive tilbakemelding: Jeg kan ikke finne innstillingen for "Kildeinformasjon som i de gamle visningsprogrammene", dvs. visningen for vanlige folk, som ikke er arkiv-sentrisk. (Jeg har ingen behov for å vite hvor kirkeboka er arkivert/lagret, den ligger på nett hos Digitalarkivet!!)

Som Dag T. Hoelseth o.a. beskriver over, var det denne linja i gammel visning som jeg kopierte som del av kildehenvisningen, samt brukslenke for sidevisning.

Vel, dette er jo et tydelig signal om at slektsforskningen må legges på is (eller avsluttes?), inntil minst noe av funksjonaliten kommer tilbake. Det var kjekt så lenge det varte...

Endret av Jan-Thore Solem
  • Liker 1

Eg er heilt einig i at debatten i størst mogeleg grad bør gå føre seg på forumet i staden for på Facebook. Men forumet er vel for tida stengt for nye brukarar på grunn av stadige spam-angrep fram til ein i haust stansa mogelegheita til å opprette nye brukarar. Kva er status på dette no?

Slik som det fungerer no er det vel kanskje bildelenkene som må brukast dersom ein skal studere ei kyrkjebokside på mobilen. Men kvar i det nye visningsprogrammet finn eg bildelenker? Er også bildelenkene på veg ut?

48 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg er heilt einig i at debatten i størst mogeleg grad bør gå føre seg på forumet i staden for på Facebook. Men forumet er vel for tida stengt for nye brukarar på grunn av stadige spam-angrep fram til ein i haust stansa mogelegheita til å opprette nye brukarar. Kva er status på dette no?

Alle som har en innlogging/konto på Digitalarkivet kan opprette konto på Forumet.

Det er fortsatt stengt for de som bare vil opprette konto på forumet. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   3 medlemmer

• Ketil Firing Hanssen
    • Anfinn Bernaas
    • Aud Marit Klokkhammer
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.