Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

Alt jeg har sett så langt av denne nye tjenesten virker amatørmessig. Her har det sviktet på alle plan; fra utviklere som neppe driver med slektsforskning og kjenner systemet og hva brukerne trenger og vil ha av funksjonalitet og brukergrensesnitt, til de som sitter med ansvaret og har sluppet denne oppdateringen ingen har spurt etter.
Lenge før en slik oppdatering/alfa-versjon skulle nådd brukere flest skulle dette blitt testet ut av en testgruppe som bruker disse tjenestene jevnlig. Istedet har man kun tatt imot tilbakemeldinger på Facebook.

Så lenge den gamle/nåværende versjonen er oppe og fungerer holder jeg meg til den, så “kaster jeg inn håndkledet” når den nye versjonen blir eneste mulighet når den tid kommer.

• Liker 4

Eg har vel nemnt det før, men eg føretrekkjer at kjeldeinformasjonen er på ei innhaldsside slik som tidlegare, i staden for at dette skal ta opp plass når ein blar i kyrkjeboka. Alle lenker, innstillingar osv. fekk plass i ein meny som ein lett kunne aktivere/deaktivere med innstillingsknappen (den med tre prikkar) heilt til høgre. Dette var ei god løysing, og ein greidde seg då med ei knapperad over biletet.

Litt av problemet er vel at ein startar med eit visst design (jf. framsida til Digitalarkivet) som ein så ynskjer å gjennomføre over alt, og så må ein tilpasse tenestene (f.eks. skanna kyrkjebøker) til designet. Dette er å byrje i feil ende. Ein burde heller ta utgangspunkt i behovet tenesta skal dekke, og så får ein lage designet ut frå det. Så får det heller våge seg om designet for dei skanna kyrkjebøkene blir ulikt designet for Digitalarkivet som heilheit.

• Liker 1
  • Takk 1
13 timer siden, Guri Arnesen skrev:

Jeg har via personsøk på min store laptop funnet Johannes Jensen. Men her er det ikke lagt inn scannet utgave

image.png.c91cc6cbefe2a18992a78a271f8aa89e.png 

Det har jeg sett før for noen kirkebøker i Hof, Hedmark og jeg velger da som vanlig scannet versjon nede til høyre.

Men nå kommer bare kildeinformasjon opp.

Jeg velger så ikonet (øverst til høyre på laptop) jeg bruker når jeg skal dele skjermen i to. Så trykker jeg knappen innhold og knappen bilder og plutselig ser jeg kirkeboka på bunnen av siden. Nå kan jeg oppheve delt skjerm og kan begynne å bla. Dette oppleves som veldig tungvint….

Jeg har ofte lagt inn «Permanent bildelenke» som en del av dokumentasjonen min i kildearbeidet. Hva anbefaler Digitalarkivet at vi nå gjør i stedet? Og hvordan utfører vi det? Mulig dere har svart på dette allerede, men det skjer så mye at jeg blir forvirret…..

Siden som har med personsøk er det ikke gjort noen ting med. Det det ikke er lenke til skannet utgave, der har det aldri vært lenke. Det er utrolig mange registrerte kilder som mangler lenke til skannet side. Mange kilder har ikke en skannet originalkilde i det hele tatt. 

Jeg trykker nede til høyre under Skannet Versjon og hvis jeg velger vis første side, så kommer jeg hit https://nye.digitalarkivet.no/source/9160/parish/e067117e-02aa-47c4-9132-58629d850b5a

Trykker jeg Vi innholdsside kommer jeg hit https://nye.digitalarkivet.no/source/9160/parish/e067117e-02aa-47c4-9132-58629d850b5a?view=index

I begge eksemplene kommer jeg til de nye sidene som erstatter de gamle sidene i visningen. 

Jeg er litt usikker på hva du refererer til som tungvint, at du må åpne lenke til kirkeboken og begynne å bla, eller noe annet?

Du skal bruke som permanent lenke "Brukslenke for sidevisning" 

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg tok omvegen via Arkivportalen, og der er det ei rekkje med "kirkebøker" og ei anna med "klokkerbøker". Så "kirkebok" ser ut til å vere ministerialbok.

Her er ei av klokkarbøkene:

https://nye.digitalarkivet.no/source/8207/parish/03254171-6d0d-43ed-8135-3b46606714b8?view=index

Det ser ut til at opplysningane i kjeldeinformasjonen er henta frå Arkivportalen. Eg testa med det som eg kjenner som Fjaler MINI A1 (1755-1785), og då står det verken kirkebok eller ministerialbok, men derimot kyrkjebok.

https://nye.digitalarkivet.no/source/8828/parish/2c5a4060-83ac-4d59-a69d-59a7408b7696?view=viewer

Tror Kristian har skrevet noe om det allerede, men ja, informasjon er hentet fra Arkivportalen som igjen henter informasjon fra ASTA. Her har man kalt barnet så mangt og det er dette som nå kommer veldig tydelig fram. Her må nok Nasjonalarkivet vurdere et arbeid med å standardisere teksten man legger inn i ASTA, slik at det vises bedre i Arkivportalen og Digitalarkivet. Men slike ting er ikke en kvikk fiks og vil not ta litt tid.

• Liker 1
På 5.3.2026 den 17.25, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Det er et mål å ha flest mulig generiske løsninger og færrest mulig spesialløsninger i Digitalarkivets programkode. Planen er derfor kun én type kildereferanse som passer for alt arkivmateriale.

Det er likevel muligheter for å få i pose og sekk. Vi vil se på mulighetene for å standardisere og detaljere arkivkatalogbeskrivelsene for kirkebøker. Helt konkret tenker jeg på at alle kirkebøker må ha et navn i arkivkatalogen som beskriver kirkeboktype og prestegjeld og/eller sokn. Da vil f.eks.

Stokke kirkebøker, AV/SAKO-A-320/F/Fa/L0006: Kirkebok, 1826-1843, s. 10

kunne vises som

Stokke kirkebøker, AV/SAKO-A-320/F/Fa/L0006: Ministerialbok nr. I 6 for Stokke sokn, 1826-1843, s. 10

Men det er i tilfelle over 17000 kirkebøker som må oppdateres i arkivkatalogene, så det er ikke gjort over natta.

Ei ulempe med dette er at referansen blir svært lang. På små skjermar (smarttelefon) er dette allereie eit problem ved at referansen blir avkorta slik at det berre er mogeleg å sjå starten av den. Her bør det bli mogeleg å få fram resten av referansen f.eks. ved å klikke på den.

Kva vil ta mest ressursar? Å ha spesialløysing i programkoden som i dag? Eller å oppdatere over 17 000 postar i arkivkatalogane?

17 minutter siden, Nasjonalarkivet - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Siden som har med personsøk er det ikke gjort noen ting med. Det det ikke er lenke til skannet utgave, der har det aldri vært lenke. Det er utrolig mange registrerte kilder som mangler lenke til skannet side. Mange kilder har ikke en skannet originalkilde i det hele tatt. 

Jeg trykker nede til høyre under Skannet Versjon og hvis jeg velger vis første side, så kommer jeg hit https://nye.digitalarkivet.no/source/9160/parish/e067117e-02aa-47c4-9132-58629d850b5a

Trykker jeg Vi innholdsside kommer jeg hit https://nye.digitalarkivet.no/source/9160/parish/e067117e-02aa-47c4-9132-58629d850b5a?view=index

I begge eksemplene kommer jeg til de nye sidene som erstatter de gamle sidene i visningen. 

Jeg er litt usikker på hva du refererer til som tungvint, at du må åpne lenke til kirkeboken og begynne å bla, eller noe annet?

Du skal bruke som permanent lenke "Brukslenke for sidevisning" 

Om eg ikkje tek heilt feil møter ho eit liknande problem som eg møtte her:

Og som altså er ein teknisk feil i det som framleis er ei uferdig løysing.

Endret av Torbjørn Igelkjøn

Feil hos DA!

Begge disse er feil (Brukslenke for sidevisning (permanent nettadresse)):
1. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603390590
2. Samme side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-271

Henter fra:
Ministerialbok for Tynset prestegjeld 1737-1753 (0437P), Arkiv: Tynset prestekontor, Bla i skannet utgave
https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1738&to=1738&format=all&archive_key=&sc[]=kb&m[]=0438

Riktig: 
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9202&idx_id=9202&uid=ny&idx_side=-18

Altså, her er det tilfeldig hvilken kirkebok man henter fra, gjelder både nye og gamle lenker

Fint bilde?

image.thumb.png.4a61cac858db89e070ee49a5051579d9.png

Bildet er forholdsvis lavt da jeg har delt skjermen i to for å ha plass til en tekstfil nedenfor for å skrive inn opplysninger jeg finner.

Dette medfører følgende utfordringer:

Øvre linje viser at dette er et bilde fra enten en ministerialbok, en klokkerbok eller et fødselsregister  fra Nord-Trøndelag og at bilde har en bildeID som kan kopieres. Neste linje viser at dette er viede i 1914. Så langt greit, men hvilken bok og fra hvilken kirke eller hvilket sogn står det ingenting om.

For å sjekke hvilken bok det er snakk om, eller å finne linker til bildet,  må en da lage vinduet mye høyere for å finne riktig ikon. Deretter må en gå tilbake til det minimerte bilde og sjekke der. Det fungerer , men er veldig knotete.

Forslag til forbedring:

1. Gjør den venstre delen av første linje skrollbar slik at en kan lese hele teksten.
2. Flytt alle ikonene til linje 2 slik at de alltid vil vises.

3. Legg til en infoknapp på linje 2 slik det var i den gamle løsningen og dropp hele vinduet med minimert bilde.

4. For å øke forståelsen for nye brukere bør teksten "Bilde" legges til før bildenumrene i nedre venstre hjørne og teksten side før sidenummerfeltet i nedre høre hjørne.

Noe helt annet.
På dette bilde er det også en feil da dette er side 132 mens sidenummerfeltet vise upaginert.

• Liker 3
1 time siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Kan Nasjonalarkivet fortelle om endringene som er gjort er i henhold til kravene om universell utforming?

DTH

Kan det vere dette kravet som gjer at ein brukar store knappar og mykje tomrom/luft?

1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kan det vere dette kravet som gjer at ein brukar store knappar og mykje tomrom/luft?

Det har jeg ikke nok kunnskaper om til å si noe vektig. Men jeg synes hele opplegget virker så kompliserte at det må være utfordrende for svaksynte og blinde å få noe ut av det. Vil opplesingsprogrammet fungere her?

DTH

• Liker 1

Eg ser kva de skriv og forstår kva de tenkjer. Eg er ikkje usamd ein gong, MEN

kirkebokvisinga er håplaus på nettbrett (ipad)

som andre har sagt, for mykje «tomrom»/luft overalt

alt hakkar og lastar seint

prøver eg å zoome vert det enten for stort eller for lite

prøver eg å flytte sidelengs går det ikkje flytande, men i små hopp

Dette er faktisk ting som bør gjerast noko med.

Eg tykkjer at, for min del, den nye løysinga er pr dags dato MYKJE dårlegare enn den forrige, men eg har trua på at de kan få ordna opp i det.

• Liker 1

Som det allereie er sagt: Zoom-funksjonen må gå i langt mindre steg enn no.

Om ein har touchpad kan ein bruke fingerbevegelsar tilsvarande smarttelefon til å forstørre eller forminske, men det fungerte ikkje så godt på min PC.

På mobilen fungerte derimot zooming med fingrane glatt og fint.

Eg legg spesielt merke til at dersom ein zoomar over kjeldeinformasjonslinja i toppen følgjer heile sida (og ikkje berre biletet) med. Om ein brukar mobilen kan ein ved å zoome litt inn her få det meste av knappar o.l. ut av skjermen slik som i den gamle løysinga, men dette er frykteleg tungvint i forhold til den gamle løysinga der ein kunne zoome inn og ut kvar som helst på sida, og så følgde knappar og alt anna med:

Screenshot_20260304_215700_Opera.thumb.jpg.b0a36dced809acac1235e495f90f7693.jpg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.