Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

Det er litt for dumt når nokon først rullar ut ei ny løysing, og så deretter freistar å få løysinga testa av brukarane.

Det er uklart kven som er prioriterte her, men det er ikkje brukarane i dette forumet.

Alt for mykje av skjermen går til ingenting. Der den gamle løysinga utnytta heile breidda av nettlesarvindauget,

brukar den nye plass på alle kantar til ..., ja, ingenting.

Mange har peika på andre uheldige ting, men ein ting eg ikkje finn omtala er dette:

Då eg skulle svare på eit tydespørsmål, kom det som vanleg ei lenkje - som førte til den nye løysinga.

Informasjon om kva og kvar dette er, manglar.  Iallfall kan ikkje eg finne det på ein enkel måte.

Det å vite kva som er aktuelle sokn (og dermed gardsnamn), er svært ofte nyttig for tydehjelp. 

I den gamle løysinga klikka eg på i-en oppe til høgre og fekk "kjeldeinformasjon" som m.a. inneheldt

prestegjeld og sokn som den aktuelle kyrkjeboka inneheldt. Døme i utsnittet her:

image.png.5230a203a742496839b7466d4f1f2cd0.png

Då veit eg at det som var Eid prestegjeld i det aktuelle tidsromet, også femna om det som seinare var

Davik prestegjeld.

I den nye løysinga ser eg berre at det er Eid og  "heile prestegjeldet". Kva var det i 1722?

Kjeldeinformasjonen er ikkje berre meir breial, men også mindre informativ.

image.png.4f0f2ff61ff7b6ca5be60d5b22fb1283.png

Ja - eg kan gå til "Søketreff", velje Eid prestegjeld, avgrense i tid, og få ei liste med kjelder, inkludert 

image.thumb.png.dc192e7b9fe539bcd899410dfc6cdcf6.png

Svært mykje meir tungvindt, og ikkje opplagt.

I det aktuelle tilfellet droppa eg tydehjelpa og fann noko betre å bruke tida på.

• Liker 4

Det skulle være interessant å få tilbakemelding fra en bruker med en synshemming, eller andre utfordringer, som synes den nye universelle utformingen er bedre enn den gamle utformingen. Jeg har forsøkt å tenke meg inn i en slik situasjon, og jeg ville vel sjøl ha hatt en annen tilnærming til bruken av disse sidene, enn det som i utgangspunktet er standardinstillingene. 

Det er et generelt problem med universell utforming på nye nettsider, at man må bruke mus for å scrolle og klikke til den store gullmedalsjen, istedenfor å ha en god, oversiktlig side hvor man ev.kunne bruke pilknapper. Det er jo skadelig med mye musbruk. Og jeg vet ikke om det har vært utført noe arbeide for å finne ut om ny universell utforming faktisk er en hjelp, eller bare symbolpolitikk.

Endret av Olaf Larsen
  • Liker 2
13 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Her forstår jeg ikke helt hva du mener.

• Den nettadressen som du kaller "riktig", går til bildefil nr. 18 i kilde nr. 9202. Det kan jeg lese ut av leddene og tallene i nettadressen. Denne bildefila har id kb20070603390188.
  • Den nettadressen som du kaller "2", går til bilde nr. 271 i kilde nr. 9203. Denne bildefila har id kb20070603390590, altså "1".

I mitt første innlegg i denne tråden meldte jeg om at
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9203&idx_id=9203&uid=ny&idx_side=-271
ikke klarte å hente opp det skannede bildet fra kirkeboka, men bare opp en side med bare kilder.
Da antok jeg at lenkene fra før 2015 hadde gått ut.

Men neste dag prøvde jeg å koble meg til samme kirkebokside som ovenfornevnte lenke med tilsvarende lenker: 
https://www.digitalarkivet.no/kb20070603390590 og
https://goto.digitalarkivet.no/kb20070603390590
Til min overraskelse, samme resultat, fikk kun opp kildeopplysninger.
Disse lenkene hentes fra Ministerialbok for Tynset prestegjeld 1737-1753.

Derfor prøvde jeg en ny lenke fra før 2015, og der fikk jeg opp den skannede kirkeboksida, som det skulle:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9202&idx_id=9202&uid=ny&idx_side=-18
og tilsvarende
https://goto.digitalarkivet.no/kb20070603390188
Disse lenkene hentes fra Ministerialbok for Tynset prestegjeld 1722-1732.

Konklusjon:
1. Lenkene (Brukslenke for sidevisning (permanent nettadresse)) fra før 2015 er fortsatt gyldige.
2. Enten får man treff på samtlige skannede kirkeboksider i en bestemt kirkebok, eller man får ingen treff i andre kirkebøker.

13 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:
16 timer siden, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg kan ikke svare for hva som er gjort rent teknisk.

• Da mikrofilmene i sin tid ble skanna, ble det lagret høyoppløselige (men ikke skjerpede og kontrastjusterte) bildefiler i PNG, samtidig som det ble laget skjerpede og kontrastjusterte visningskopier i JPG med lavere oppløsning. Det er disse visningskopiene som har vært brukt fram til nå.
  • Våre utviklere ønsker nå at Digitalarkivet skal bruke de høyoppløselige bildefilene i fillageret. Det som er nytt siden desember, er at disse blir kjørt gjennom en standard skjerping og kontrastjustering. Det kan hende at denne standarden ikke faller like gunstig ut for alle bildefilene, men av praktiske årsaker må man ha én standard. Det er mulig at standarden kan justeres på en måte som gjør resultatet bedre for et flertall av bildefilene, men dette er utenfor min kompetanse å si noe sikkert om.

Eg har no i helga lagt merke til at når eg ser på mikrofilma pantebøker, tingbøker og skifteprotokollar (gammal løysing) får ein no ofte opp eit uskarpt bilete, men dersom ein oppdaterer sida får ein fram eit skarpt bilete slik som ein er vant til. Er endringa som du skildrar ovanfor også blitt gjennomført for den gamle løysinga, eller kan det ha skjedd noko anna?

Eg veit ikkje om det er berre innbilning, men er ikkje nyskanna fargebilete som dette blitt skarpare?

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10611909279080.jpg

Om skjerpinga blir utført også på desse vil det vere ein stor fordel.

15 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg har no i helga lagt merke til at når eg ser på mikrofilma pantebøker, tingbøker og skifteprotokollar (gammal løysing) får ein no ofte opp eit uskarpt bilete, men dersom ein oppdaterer sida får ein fram eit skarpt bilete slik som ein er vant til. Er endringa som du skildrar ovanfor også blitt gjennomført for den gamle løysinga, eller kan det ha skjedd noko anna?

Dette var ukjent for meg, men jeg erfarte nettopp det samme som du beskriver. Men jeg finner ikke noe klart mønster i det, så jeg er usikker på hva som er årsaken her. Som jeg nettopp skrev i en annen tråd, er det en del heng i Digitalarkivet i det store og hele akkurat nå.

• Liker 1
3 timer siden, Jan Erik Aas skrev:

Til min overraskelse, samme resultat, fikk kun opp kildeopplysninger.

Dette er nok et utslag av den bug'en som mange har pekt på, men som skal være ferdig rettet nå i formiddag.

• Liker 1
1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg veit ikkje om det er berre innbilning, men er ikkje nyskanna fargebilete som dette blitt skarpare?

https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb10611909279080.jpg

Om skjerpinga blir utført også på desse vil det vere ein stor fordel.

Jeg er ganske sikker på at det kun er bildefiler produsert fra mikrofilm som har blitt gjenstand for kontrastjustering og skjerping.

Jeg ser at Kristian Hunskaar nevner gamle permanente lenker som vil omdirigeres til nytt system. Men han er usikker på om «permanent bildelenke» vil fortsette å fungere. Foreløpig fungerer det utmerket. Og jeg synes dere bør sørge for at det fortsetter å fungere. Det er viktig for oss som har trodd at lenken var permanent.

Jeg er enig med de som skriver at de savner informasjon som vi før fikk, om kirkebøkene; se innlegg av Ivar S. Ertesvåg og andre.

Jeg har forstått at dette bare er starten på en stor omlegging. Hva er tidsplanen for videre omlegging? Det kan være greit å være mentalt forberedt.

• Liker 2

Invitasjon til Arkivverket & Kristian .

Besøk på Nauen Slektsenter – Erfaringer med ny visning av skannede kirkebøker

Kjære Arkivverket,

Vi ønsker å invitere dere til et besøke Slektsenter på Nauen for å gi et innblikk i hvordan den nye visningen av skannede kirkebøker påvirker brukere – spesielt oss som jobber med slektsforskning. Mange opplever at utviklingen av denne løsningen ikke helt samsvarer med behovene til slektsforskere, og det virker som utviklerne mangler innsikt i hvordan vi faktisk arbeider.

Derfor vil vi gjerne at dere tar turen innom senteret vårt for å se hvordan endringene påvirker oss i praksis, og for å få direkte tilbakemeldinger fra aktive brukere. Her får dere mulighet til å oppleve hverdagen til en slektsforsker, med alle de små og store utfordringene det innebærer.

Vi ønsker dere hjertelig velkommen til Nauen Slektsenter, og håper dere tar dere tid til å besøke oss. Sammen kan vi bidra til å gjøre kirkebøkene enda mer tilgjengelige og brukervennlige for alle som leter etter sine røtter.

Ta gjerne kontakt for å avtale tidspunkt for besøket. Vi ser frem til å møte dere og ha en god samtale om veien videre!

Med vennlig hilsen

Leder  Slektsenter, Nauen

Endret av Svein Åge Mathisen
  • Liker 8

Var akkurat inne å skulle se i noen kirkebøker igår, og merket jo selvagt at det da "plutselig" hadde blitt ny visning for å se på kirkebøker osv!. Må vel kort og godt si at den gamle løsningen var bedre!!. Altfor mye scrolling og klikking for å få manøvrert meg gjennom denne nye måten, og for min del et klart tilbakeslag når det gjelder ALT ang det gjelder å lete i kirkebøkene. Mer tungvint, og tar lenger tid også!!. Noen måte å kunne velge å bruke den gamle GODE måten å se kirkebokvisningen på?? (Håper virkelig det!!). Dette er ikke noen ideell løsning!

• Liker 2

Det var Jan Oldervold, som datakyndig, og arkivar Yngve Nedrebø ved Statsarkivet i Bergen som begynte med databehandling av arkivsaker og la det frem.  Dette arbeidet ble i 2019 flyttet over til Riksarivet og Digitalarkivet bygd opp og Oldervoldske systemet skrotet.  Siden har systemet stadig blitt forandret og datafrikene har fått boltre seg fritt, slik at vi vanlige brukere har vanskelig for å følge med. Hittil har det ikke vært noe problem med å finne frem i kirkebøkene, men nå må man gjennom en rekke undergrupper før man forhåpentligvis kommer frem.   Så påstår noen at det nye systemet ennå ikke er ferdigbehandlet og utprøvd.   Digitalarkivet bør kanskje nå roe seg noe ned!

• Liker 2

Nytt Digitalarkiv kom i 2011, og den gamle løysinga for skanna kjelder vart skrota rundt 2016 til fordel for den som har vore brukt til no. Eg var skeptisk i 2016, men er etter kvart blitt godt fornøgd med visningsprogrammet. Om utviklarane endrar det nye visningsprogrammet slik at ein tek omsyn til tilbakemeldingane vil nok dette gå seg til også denne gongen.

Eg meiner å hugse at gammalt og nytt visningsprogram eksisterte side om side i ein lengre periode forrige gong. Nokre brukarar testa det nye visningsprogrammet, og ein tok seg tid til tilbakemeldingane. Det var til og med eit eige forum for betatesting. (Eit konkret resultat av tilbakemeldingane var mogelegheita til å velje kjeldereferanse som i dei gamle visningsprogramma. Dette var noko dei som jobba i arkivet eigentleg ikkje ville ha, men vart lagt til fordi brukarane ynskte det). Samstundes kunne resten av oss jobbe uforstyrra i den gamle løysinga fram til den nye vart teken i bruk for alvor. Denne gongen har ein valt ein annan strategi, og mange brukarar er blitt betatestarar enten ein vil eller ikkje. Fordelen er at ein raskt får svært mange tilbakemeldingar, medan ulempa er mykje frustrasjon hos brukarane.

(Det Oldervollske Digitalarkivet hadde ei visning som var svært kompakt, og det er nok framleis mange, inkludert meg sjølv som saknar dette).

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1

Jeg kunne hvertfall tenkt å bare fortsatt å jobbe helt uforstyrret med den løsningen som var før dette nye kom. Hvorfor må man absolutt på død og liv endre på noe som fungerte helt greit og fint?!. Tungvinere og mer tid tar det jo også å lete seg fram i den kirkeboka man før fant lettvint fram i. Om denne nye løsningen med visning av kirkebøkene fortsetter, kommer jeg nok til å se ganske mye mindre på kirkebøker selv om jeg har lyst!....

Bevar det gamle visnings "programmet" og la folk velge om de vil bruke det gamle eller nye, og hold det gjerne også sånn til "fremtiden"!.

• Liker 2
1 time siden, Erik Hov skrev:

Noen måte å kunne velge å bruke den gamle GODE måten å se kirkebokvisningen på??

https://media.digitalarkivet.no/kb/browse fungerer enn så lenge.

Dersom ein klikkar på permanente lenker (eller klikkar seg inn frå ei trabskribert kjelde) kjem ein inn i det nye visningsprogrammet, og ein må i så fall notere kyrkjebok og side i kyrkjeboka, gå inn i den gamle løysinga og bla seg fram til rett kyrkjebok og side.

(Eg kunne godt ha tenkt meg at Digitalarkivet hadde teke eit steg tilbake og gjeninført det gamle visningsprogrammet som standard. Då kunne utviklarane jobbe i fred med alle tilbakemeldingane, og alle vi andre kunne jobbe i fred slik vi er vant til).

• Liker 1

Evt. kan ein gjere det slik:

Ny løysing: https://nye.digitalarkivet.no/source/11412/parish/8043067d-663c-4232-8015-662e6888fc12?view=viewer&mode=focus

Erstatt med

https://media.digitalarkivet.no/find/11412

Så opnar ein ei vilkårleg side og skriv inn bildenummer 224.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.