Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

19 timer siden, Laila N. Christiansen skrev:

du har bare få dager på deg med kirkebøkene

Har nokon i Nasjonalarkivet sagt dette? Kvifor har dei slikt hastverk? Då "gamle" Digitalarkivet til slutt måtte stengast var det på grunn av programvare som ikkje kunne oppdaterast gjorde systemet sårbart for hacking. Dette er vel ikkje noko gyldig argument for å fjerne kyrkjebøkene frå det gamle visningsprogrammet, som vel skal brukast til folketeljingar, skiftemateriale, pantebøker og alt anna ei stund til?

• Liker 4

Når jeg lager en slektsbok, vil jeg gjerne referere til kilden for opplysningen jeg gir, som for eksempel en fødsel/dåp. I den gamle visningen var det enkelt å stedfeste hvor i landet, hvilken bok og hvilket sogn/prestegjeld dåpen skjedde ved å kopiere "tittelen" øverst i bildet, som: 

Hedmark fylke, Innset, Kvikne i Kvikne, Ministerialbok nr. 5 (1841-1862), Fødte og døpte 1855, Side 46

For egen del lagrer jeg denne tittelen i slektsprogrammets kildebase.

I den nye visningens "fokusmodus" ser det slik ut: 

Kvikne prestekontor, AV/SAH-PREST-064/H/Ha/Haa/L0005: Kirkebok for Kvikne, 1841-1862, s.46
Dette gir alt for dårlig informasjon. Arkivreferansen er totalt uinteressant som kilde. Få tilbake den gamle tittelen.

For Kvikne spesielt, det ligger et sogn i Oppland med samme navn: 
Oppland fylke, Kvikne i Nord-Fron, Klokkerbok nr. 2 (1851-1883), Fødte og døpte 1855, Side 25 
Ingen tvil om hvor i geografien vi er.

Ny visning: Nord-Fron prestekontor, AV/SAH-PREST-080/H/Ha/Hab/L0002: Klokkerbok for Kvikne, 1851-1883, s.25. 

Kjære Digitalarkivet, ta bort arkivreferansen og sett inn "tittel" etter gammel modell! Arkivreferansen finner man jo alikevel, når man lukker "fokusmodus"!

• Liker 2
  • Takk 2
1 time siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Har nokon i Nasjonalarkivet sagt dette? Kvifor har dei slikt hastverk? Då "gamle" Digitalarkivet til slutt måtte stengast var det på grunn av programvare som ikkje kunne oppdaterast gjorde systemet sårbart for hacking. Dette er vel ikkje noko gyldig argument for å fjerne kyrkjebøkene frå det gamle visningsprogrammet, som vel skal brukast til folketeljingar, skiftemateriale, pantebøker og alt anna ei stund til?

Jeg har det fra en intern kilde i Nasjonalarkivet.  Mer er det ikke å ikke si om det.

Det at de må ha nytt system, har jo blant annet med indeksering av nytt kirkebokmateriale å gjøre, det ligger en ganske stor mengde (vi snakker mange!!!)  kirkebøker som ikke er indeksert nå som ikke blir tilgjengelig i det gamle. For meg er det viktig at disse kommer ut. Indekseringen blir ikke tilgjengelig i nytt system, så jeg ønsker ikke at det skal bli forsinket.  Jeg synes også nå at det er slitsomt med at vi både har gammelt (fra f.eks. søk i indeksert kirkebok, klikker skannet, får så opp det gamle (oh lykke) men så om jeg tar vare på brukslenke for sidevisning, så kommer man inn i det nye.  

Min kjepphest er som jeg hele tiden har sagt, hvordan vi skal få vist kirkebokinformasjon og samtidig få brukslenka for sidevisning, i ett klikk. 

OG å kunne laste ned kirkeboksider (og senere annnet materiale) med kildeinformasjon slik som vi kunne med PDF-nedlasting. NÅ får vi kun lastet ned en enkelt jpg-fil som er totalt intetsigende med en gang vi har den på lokal pc. 

Mange har innsigelser mot hvordan man nå kan bruke musehjul til zoom inn/ut og forflytning i selve bildet. Dette er en ren vanesak - og jeg liker det som er i det nye. Det sammenfaller med hvordan jeg bruker Ancestry/FamilySearch, ArkivDigital og andre sammenlignbare tjenester.  Men mye annet av det nye visningsgrensesnittet er helt håpløst.  Så får vi velge våre kamper 🙂 

• Liker 3
43 minutter siden, Paul Bakkmyr skrev:

Når jeg lager en slektsbok, vil jeg gjerne referere til kilden for opplysningen jeg gir, som for eksempel en fødsel/dåp. I den gamle visningen var det enkelt å stedfeste hvor i landet, hvilken bok og hvilket sogn/prestegjeld dåpen skjedde ved å kopiere "tittelen" øverst i bildet, som: 

Hedmark fylke, Innset, Kvikne i Kvikne, Ministerialbok nr. 5 (1841-1862), Fødte og døpte 1855, Side 46

For egen del lagrer jeg denne tittelen i slektsprogrammets kildebase.

I den nye visningens "fokusmodus" ser det slik ut: 

Kvikne prestekontor, AV/SAH-PREST-064/H/Ha/Haa/L0005: Kirkebok for Kvikne, 1841-1862, s.46
Dette gir alt for dårlig informasjon. Arkivreferansen er totalt uinteressant som kilde. Få tilbake den gamle tittelen.

For Kvikne spesielt, det ligger et sogn i Oppland med samme navn: 
Oppland fylke, Kvikne i Nord-Fron, Klokkerbok nr. 2 (1851-1883), Fødte og døpte 1855, Side 25 
Ingen tvil om hvor i geografien vi er.

Ny visning: Nord-Fron prestekontor, AV/SAH-PREST-080/H/Ha/Hab/L0002: Klokkerbok for Kvikne, 1851-1883, s.25. 

Kjære Digitalarkivet, ta bort arkivreferansen og sett inn "tittel" etter gammel modell! Arkivreferansen finner man jo alikevel, når man lukker "fokusmodus"!

Dette er jeg HELT enig med deg i. Jeg vet dog at de som sitter i en arkivar-posisjon i Nasjonalarkivet trenger Arkivreferansen - det er den som ar alfa-omega når det gjelder gjenfinning av kilden. Men denne referansen ligger jo til og med klikkbar lenke til Arkivportalen i side-panelet, og da har vi ikke behov for den i informasjonen når vi er inne i fullskjermvisning.  Jeg synes det er trist at det ikke er mulig å høre på  en gruppe brukere på flere tusen i uka. Men nå fikk jeg jo svar om hva de mener om det i en tråd på FB da jeg spurte om hvem som var den største brukeren av kirkebokmaterialet ... tror man kommer inn i den tråden her... https://www.facebook.com/photo?fbid=1329113552577685&set=a.289289256560125

• Liker 1
  • Takk 1
9 minutter siden, Laila N. Christiansen skrev:

Mange har innsigelser mot hvordan man nå kan bruke musehjul til zoom inn/ut og forflytning i selve bildet. Dette er en ren vanesak - 

Nei, dette er ikke bare en vanesak. Slik det er i gammel versjon, kan man på PCen ha et annet program (for eksempel Microsoft Word) aktivt i et vindu i redusert størrelse, og skrive i dette. Samtidig kan man ha den skannede kilden i et ikke aktivt vindu i bakgrunnen. Med den rette innstillingen i Windows kan man da flytte og zoome bildet i bakgrunnen med musehjul, uten å aktivt gå ut av Word. Med den nye versjonen må man forlate Word, gå til det skannede bildet og flytte, og så tilbake til Word. Etter min mening betydelig mer tungvint. Og, som jeg har skrevet før, stikk i strid med det som er standard i mange andre programmer, for eksempel på en nettside. 

Her er et eksempel på hvordan jeg jobber. Det er riktignok fra en tingbok, men jeg regner med at alt skal over på den nye løsningen etter hvert. Her har jeg Word i aktivt vindu, mens tingboken ligger bak. Her kan jeg med musehjulet flytte tingboken opp og ned og sidelengs uten å forlate Word. 

image.thumb.png.6108158e082bd5bc0bb14857b9b16d7a.png

• Liker 4
6 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Nei, dette er ikke bare en vanesak. Slik det er i gammel versjon, kan man på PCen ha et annet program (for eksempel Microsoft Word) aktivt i et vindu i redusert størrelse, og skrive i dette. Samtidig kan man ha den skannede kilden i et ikke aktivt vindu i bakgrunnen. Med den rette innstillingen i Windows kan man da flytte og zoome bildet i bakgrunnen med musehjul, uten å aktivt gå ut av Word. Med den nye versjonen må man forlate Word, gå til det skannede bildet og flytte, og så tilbake til Word. Etter min mening betydelig mer tungvint. Og, som jeg har skrevet før, stikk i strid med det som er standard i mange andre programmer, for eksempel på en nettside. 

Her er et eksempel på hvordan jeg jobber. Det er riktignok fra en tingbok, men jeg regner med at alt skal over på den nye løsningen etter hvert. Her har jeg Word i aktivt vindu, mens tingboken ligger bak. Her kan jeg med musehjulet flytte tingboken opp og ned og sidelengs uten å forlate Word. 

image.thumb.png.6108158e082bd5bc0bb14857b9b16d7a.png

Jeg bruker gjerne 2 skjermer når jeg sitter med sånt arbeide, så for meg er ikke det noe problem,  vi har jo alle våre måter å arbeide på.  Men jeg ser hva du mener her. 

• Liker 1
1 time siden, Laila N. Christiansen skrev:

Jeg har det fra en intern kilde i Nasjonalarkivet.  Mer er det ikke å ikke si om det.

Det at de må ha nytt system, har jo blant annet med indeksering av nytt kirkebokmateriale å gjøre, det ligger en ganske stor mengde (vi snakker mange!!!)  kirkebøker som ikke er indeksert nå som ikke blir tilgjengelig i det gamle. For meg er det viktig at disse kommer ut. Indekseringen blir ikke tilgjengelig i nytt system, så jeg ønsker ikke at det skal bli forsinket.  Jeg synes også nå at det er slitsomt med at vi både har gammelt (fra f.eks. søk i indeksert kirkebok, klikker skannet, får så opp det gamle (oh lykke) men så om jeg tar vare på brukslenke for sidevisning, så kommer man inn i det nye.  

Min kjepphest er som jeg hele tiden har sagt, hvordan vi skal få vist kirkebokinformasjon og samtidig få brukslenka for sidevisning, i ett klikk. 

OG å kunne laste ned kirkeboksider (og senere annnet materiale) med kildeinformasjon slik som vi kunne med PDF-nedlasting. NÅ får vi kun lastet ned en enkelt jpg-fil som er totalt intetsigende med en gang vi har den på lokal pc. 

Mange har innsigelser mot hvordan man nå kan bruke musehjul til zoom inn/ut og forflytning i selve bildet. Dette er en ren vanesak - og jeg liker det som er i det nye. Det sammenfaller med hvordan jeg bruker Ancestry/FamilySearch, ArkivDigital og andre sammenlignbare tjenester.  Men mye annet av det nye visningsgrensesnittet er helt håpløst.  Så får vi velge våre kamper 🙂 

Ja, ein har mange kyrkjebøker som aldri vil bli indekserte i det gamle visningsprogrammet. Men det burde vere mogeleg å la gammal uoppdatert versjon i gammalt visningsprogram leve side om side med nytt visningsprogram, på same måten som at "gamle" Digitalarkivet levde i fleire år side om side med dagens digitalarkiv. "Alle" visste at "gamle" Digitalarkivet ikkje vart oppdatert. Også her ville Nasjonalarkivet skru dette av så raskt som mogeleg, men snudde etter massivt press frå brukarane.

Begge visningsprogramma bør som minimum få leve side om side fram til det nye visningsprogrammet er ferdig utvikla, alle manglane retta opp og visningsprogrammet er grundig testa. Der er ein ikkje på lenge enno. Dette vil gjere at ein kan teste nytt visningsprogram opp mot det gamle. Eg brukar f.eks. gammalt visningsprogram for å få ein skikkeleg kjeldereferanse av gammal type, med nummer på kyrkjebok osv. Så får ein heller i mellomtida setje på ein STOR varseltrekant om at materialet ikkje vil bli oppdatert, og at mange (fyrst og fremst nyare) kyrkjebøker manglar eller vil mangle indeksering. Vil ein sjå desse kyrkjebøkene må ein då velje å gå til det nye visningsprogrammet.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
  • Takk 2
1 time siden, Laila N. Christiansen skrev:

Det at de må ha nytt system, har jo blant annet med indeksering av nytt kirkebokmateriale å gjøre, det ligger en ganske stor mengde (vi snakker mange!!!)  kirkebøker som ikke er indeksert nå som ikke blir tilgjengelig i det gamle.

Hvorfor må man ha et "nytt" DÅRLIGERE system i det hele tatt for å indeksere nytt kirkebokmateriale???

Og hvorfor gjør de det UMULIG at kirkebøker kan bli indeksert i det gamle systemet??

59 minutter siden, Ole Arild Vesthagen skrev:

Slik det er i gammel versjon, kan man på PCen ha et annet program (for eksempel Microsoft Word) aktivt i et vindu i redusert størrelse, og skrive i dette. Samtidig kan man ha den skannede kilden i et ikke aktivt vindu i bakgrunnen. Med den rette innstillingen i Windows kan man da flytte og zoome bildet i bakgrunnen med musehjul, uten å aktivt gå ut av Word. Med den nye versjonen må man forlate Word, gå til det skannede bildet og flytte, og så tilbake til Word. Etter min mening betydelig mer tungvint.

43 minutter siden, Laila N. Christiansen skrev:

Jeg bruker gjerne 2 skjermer når jeg sitter med sånt arbeide, så for meg er ikke det noe problem,  vi har jo alle våre måter å arbeide på.  Men jeg ser hva du mener her. 

Dette er helt håpløst dersom man må gjøre det sånn med det nye "bortkastede" systemet!!. Dersom det ikke går an å ha Word åpen i redusert størrelse i det nye totalt bortkastede systemet om man skulle skrive av noe fra en kirkebok eller andre kilder, er det jo hvertfall ikke noe vits i å ha noe nytt system. Hele det nye systemet er jo også bare rot i seg selv også?!. Det å bruke 2 skjermer er hvertfall helt uaktuellt for meg. 

16 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Ja, ein har mange kyrkjebøker som aldri vil bli indekserte i det gamle visningsprogrammet. Men det burde vere mogeleg å la gammal uoppdatert versjon i gammalt visningsprogram leve side om side med nytt visningsprogram, på same måten som at "gamle" Digitalarkivet levde i fleire år side om side med dagens digitalarkiv. "Alle" visste at "gamle" Digitalarkivet ikkje vart oppdatert. Også her ville Nasjonalarkivet skru dette av så raskt som mogeleg, men snudde etter massivt press frå brukarane.

Helt enig!. Hvorfor skulle det være UMULIG å la den gamle uoppdaterte versjonen i det gamle (EKSTREMT GODE!) visningsprogrammet leve side om side med det nye (egentlig totalt unødvendige) visningsprogrammet??. Kan da ikke være noe stort problem....og hvertfall jeg har ikke noe problem med at "ALT" ikke er indeksert.....

Nasjonalarkivet burde absolutt REVERSERE HELE den nye DÅRLIGERE bildevisningen, og ikke bare "finne opp" noe ny bildevisning som er dårligere enn den forrige...og presse den over på brukerne (som ikke har bedt om den)?!. 

jeg kan ikke uttale meg for andre enn meg selv....men kort og godt:

Den nye DÅRLIGERE bildevisningen gjør at INGEN ønsker å se på en eneste kirkebok igjen noensinne så lenge den er inkludert i den nye bildevisningen!.

Kommer aldri til å skjønne hvorfor noe vil ødelegge en ordning som faktisk virker kjempebra og heller innføre en ordning som er dårligere!

• Liker 1
39 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Så får ein heller i mellomtida setje på ein STOR varseltrekant om at materialet ikkje vil bli oppdatert, og at mange (fyrst og fremst nyare) kyrkjebøker manglar eller vil mangle indeksering. Vil ein sjå desse kyrkjebøkene må ein då velje å gå til det nye visningsprogrammet.

Slik kan det gjerast:

Sitat

Dette er ein gamal versjon av Digitalarkivet. Denne nettsida vil vera tilgjengeleg fram til tilsvarande funksjonalitet er etablert på dei nye nettsidene til Digitalarkivet. Data i dette grensesnittet blir ikkje oppdatert, og nye data blir ikkje publiserte her. Gå til http://arkivverket.no/digitalarkivet for oppdaterte og nye data.

http://web.archive.org/web/20190413235406/http://gda.arkivverket.no/cgi-win/WebMeta.exe?spraak=n

• Liker 2

Noe sånt ja!. 

Kan jo bare fortsette å ha kirkebøkene i både den gode gamle og dårlige nye versjonen....og la folk velge om de faktisk "gidder" å bruke den nye dårligere rotete versjonen for å se på det som dessverre ikke kan legges i den gamle gode versjonen?. 

Vet ikke helt åssen dette tekniske fungerer, men hvorfor kan man ikke bare indeksere nye kirkebøker i den gamle GODE versjonen?. Da hadde man aldri trengt å "finne opp" den nye dårlige bildevisningsversjonen?!. 

• Liker 1
44 minutter siden, Erik Hov skrev:

Vet ikke helt åssen dette tekniske fungerer, men hvorfor kan man ikke bare indeksere nye kirkebøker i den gamle GODE versjonen?. Da hadde man aldri trengt å "finne opp" den nye dårlige bildevisningsversjonen?!. 

Grovt sagt fordi det ikkje finst noko indekseringsverktøy som fungerer med den gamle versjonen, noko som er årsaka til at det knapt har vore indeksert kyrkjebøker dei siste 10 åra.

På 4.3.2026 den 16.33, Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar skrev:

Spørsmål og tilbakemeldinger
Spørsmål og tilbakemeldinger som kan være til nytte for brukerfellesskapet og/eller ligge til grunn for diskusjon, kan postes i denne forumtråden. Nasjonalarkivet vil lese alt som blir postet, og vi vil forsøke å svare raskt på oppklarende spørsmål. For andre typer tilbakemeldinger kan det være mer hensiktsmessig for Nasjonalarkivet å samle opp likeartede tilbakemeldinger og/eller se an hvordan diskusjonen utvikler seg blant brukerne.

For anonyme tilbakemeldinger kan tilbakemeldingsfunksjonen i tjenesten benyttes. Slike tilbakemeldinger vil også bli lest. 

Venter i spenning på en oppsummering etter at Nasjonalarkivet har samlet opp nok innspill til at de kan komme med en liste over hvilke endringer de kan tenke seg å innføre. Eller er hele denne diskusjonstråden i Forumet bare et spill for galleriet, med håp om at når vi har sutret lenge nok så blir vi lei og gir opp.

Jeg hadde jo håpet at tilbakemeldingene her i forumet skulle ligge til grunn for forbedringer og ikke bare til grunn for diskusjon som det er uttrykt i første setning her.

• Liker 2

For meg ser det nesten ut til at Kristian har teke seg ein lang (og velfortent) ferie. Eg vil tru at han og/eller andre i Nasjonalarkivet vil komme på bana etter kvart.

• Liker 3

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.