Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

27 minutter siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Det kan ein framleis. Avansert personsøk finn du her:

https://www.digitalarkivet.no/search/persons/advanced

Men viser du ikke her til den gamle (2015-)funksjonaliteten??
Jeg spør etter funksjonaliteten i det nye (2026) opplegget for Digitalarkivet!

På 25.4.2026 den 4.00, Olaf Larsen skrev:

Hmm, nå er det over en måned siden poster i denne tråden ble kommentert (21/3) av noen i Nasjonalarkivet, de har vel gitt opp.

Vet ikke svaret på dette selvsagt, men håper nesten "Nasjonalarkivet" har gitt opp å få til noen ny bildevisning og heller jobber med å la oss få igjen kirkebokvisningen til det gamle GODE systemet isteden!. JA TAKK til den gamle GODE bildevisningen for kirkebøker!. 

• Liker 4
10 timer siden, Egil Enåsen skrev:

Men viser du ikke her til den gamle (2015-)funksjonaliteten??
Jeg spør etter funksjonaliteten i det nye (2026) opplegget for Digitalarkivet!

Så langt er det vel berre skanna kyrkjebøker som er innført i "nye" Digitalarkivet. Skal ein søkje etter personar er det vel berre mogeleg i den noverande versjonen, som erstatta Oldervolls Digitalarkiv og som vart lansert saman med folketeljinga 1910.

Er det mulig å skjule sidemenyen, slik man kan med oversiktskart inne på profilen min? Synes liksom ikke det er nødvendig at den tar opp store deler av skjermen. Eventuelt kunne default være at den er skjult og man kan trykke på pila for å få den opp. 

PS: om noen har en lenke til hvor man kan gi direkte tilbakemelding blir jeg glad!

• Liker 2

Om ein kunne hake av for "husk fullskjermvisning" slik at ein kom durekte til fullskjermvisninga ville dette ha vore eit framsteg.

Enno betre ville det ha vore dersom kjeldeinformasjonen vart flytta tilbake til innhaldssida. Det aller beste ville ha vore dersom heile det nye visningsprogrammet vart skrota, og det gamle visningsprogrammet tilpassa slik at det fungerer saman med det nye programmet for indeksering av kjelder.

Det ser uansett ut til at denne debatten er som å snakke til veggen, og at folka i Digitalarkivet har gitt opp å svare. F.eks. pleier @Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar å ta spørsmål/kommentarar frå brukarane på alvor og komme med grundige og gode svar. Eg håpar at nokon snart kan komme på bana og seie om kommentarane i denne tråden i det heile blir lesne.

• Liker 5

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.