Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Ny tjeneste for skanna kirkebøker

Recommended Posts

1 time siden, Nasjonalarkivet - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Lenkene vil bli rutet videre, men det er kun Brukslenke for sidevisning (som er permanent) fra den gamle løsningen som videreføres

Jeg er forvirret.

For: Når jeg  ser en forespørsel i Tydeforumet f.eks.  som inneholder en lenke til tekst som ønskes tydet -  er brukslenken  langt fra “videreført. Den er i det “nye” formatet. Som ikke fungérer  min maskin. 

(Dog er det kun kirkebøker som ikke virker - enn  lenge) 

Og mine “gamle” referanser til de såkalte permanente dvsallerede lagrede sidelenker til kirkebøker (i mitt aldrende slektsprogramoppfører seg likedan: Bare en “kaudervelsk” side. 

Jeg hadde en formidabel jobb sist gang DA ble oppdatert med å konvertére mine daværende kildereferanser til “snappy” dengang splitter nye klikkbare og (i mitt naive hodefremtidsrettede digitale formater. 

Silly me . . . 

Mvh 

Endret av Even Stormoen

Når vi har funnet riktig kilder og skal notere den er det to - 2 - linker vi bruker
Den ene er linken til den aktuelle siden i kirkebøkene (både ministral- og klokkerbok) og den lenken som identifiserer selve kirkeboken.

Lein ken til den aktuelle siden går rimelig greit å finne og kopiere, men lin ken som identifiserer Hovedkilen (dvs. selve kirkeboken: ministeral, klokkerbok, fødselsbok etc) er ofte er strevsom, da den adressen ikke er like lette å få frem slik som i det gamle opplegget. Her indetifisert med øverste linjen i skjermkopien (...../16015)

image.png.2a575082372bbaa795ddf06d06120d4f.png

Det var muligens ikke lat som lå i stigende rekkefølge, men det jeg ser nå er m ye dårligere. 

Det samme er også at må må man bla opp og ned da det synes å være noe system.
I tillegg kan man ikke bruke piltastene på tastaturet men  mår bruke en eller variant av musa (separat eller museplaten på PC) Alle har ikke samme motorikk og dette gjør  funksjonaliteten dårlig.

For øvrig trodde jeg at Arkivverket var noenlunde standardsert og blanding av Bokmål og Nynorsk, forvirrer unødvndig.

image.png

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.