Gå til innhold
Nasjonalarkivet

kan noen hjelpe meg med kjøpekontrakten av 1858 i Stavanger?

Recommended Posts

[375a] 

20 [...] Undertegnede Sadelmagermester Ole Olsen 

21 tilstaaer herved og vitteliggjør at have solgt og overdragetligesom 

22 jeg herved sælgerskjøder og aldeeles overdrager til Hr. Johan Peter Steinkopf mine ifølge Auctions- 

23 skjøde af 27de October 1854, thinglæst 30te f. M: tilhørende Jordstykker Litr. Bb og Cb af Stavanger 

24 Byes Egenesmarkaf Areal, den første omtrent 74250 [kvadrat] Alen og Sidstnævnte omtrent 117000 [kvadrat] Alen 

25 med paastaaende af mig selv opførte Vaaningsog Ladehuus-Bygningerfor omforenet Kjøbesum 2375 Sp 

26 skriver to Tusindetoe Hundrede og fem og sytti Speciedalerhvilke er afgjorte saaledes: 

27 1 Kjøberen overtager de i begge Løkker til Bykassen ifølge Obligation hæftende - - - 386 sp 80s 

28 med resterende Renter - - -25-” - - - 411-80 

29 2. Ligesaa overtager Kjøberen den i Eiendommen til Mad.me Janunsleget[?] staaende Obliga- 

30 tion til Beløb - - - 600sp 

31 med resterente Renter - - -34-96 - - - 634-96 

32 3. Min Gjeld til P: Figved ifølge Obligation med Pant i mit Vaaningshuus i Byen - - - 200-” 

33 fremdeles overtager Kjøberen  

34 4. P Follums Obligation med pant i Løkken Cb - - - 200-” 

35 med Renter - - -4-” - - - 204 

36 5. Min Vexelobligation til Stavanger Sparebank, endosseret af P Figved og P Oftedahl 

3med Renter og Omkostninger tilsammen - - - 223-82 

36. Min Gjeld til Skolelærer Skanden til Beløb - - - 76-82 

49 7. Auctionsomkostninger ved 2de afholdte Auctioner over mit Vaaningshuus i Stavanger 

4hvilke Omkostninger ansvares til Hr. Procurator Olafsen med - - -8-56 

41 8. Salair til Procurator Olafsen i anledning af de afholdte Auctioner over mit Vaanings- 

42 huus i Byen - - - 15 -” 

43 9. Thinglæsningsgebyr af den mellem mig og Steinkopf angaaende bemeldte Løkker op- 

44 rettede Contractansvares til Procurator Olafsen med - - - 3-72 

45 10. Kjøberen betaler min pligtige Halvdeel i Omkostningerne ved Skjødets Udstædelse, 

46 Stevning og ThinglæsningFattigafgift m.m. med - - - 11-74 

47 11. Contant hos Kjøberen udbetalt mig - - - 282-” 

48  - - - 2071Sp 62s 

49 12. Resten af Kjøbesummen har Kjøberen godtgjort migdeels ved paa ham udstædte 

50 og af ham vedtagne Anviisninger og deels ved afgivet Beviis med ialt - - - 303-58 

51 Gjør - - - 2375Sp 

52 Da Kjøberen saaledes har gjort Rede og Rigtighed for den stipulerede Kjøbesumsaa er det jeg her- 

53 ved erklærer, at bemeldte Jordløkker LitrCb og Bb med paastaaende Bygninger og tilliggende 

54 Herligheder for Eftertiden skal følge og tilhøre Kjøberen Hr. Johan Peter Steinkopf of Arvingersom en 

55 lovlig kjøbt og betalt Eiendomhvorfor jeg forbliver hans Hjemmelsmand efter Loven. Det bemærkes, 

56 at Kjøberen først tiltræder Eiendommen Michaeli Flyttetid førstkommendefra hvilken Tid han ogsaa 

57 svarer alle Skatter og Afgifter derafligesom han betaler Recognitionen til BycassenAlt uden 

58 Afdrag i KjøbesummenKjøberen overtager alle de i Auctionsskjødet paa bemeldte Løkker dateret 

59 27 th. 30 October 1854 nævnte Forpligtelseraf hvilke her bemærkes, at der at hver Løkke svares en aarlig 

60 Afgift til Bycassen stor 4 Sølv-Specier, samt i Recognition til samme Casse 4 Sølv-Specier ved hver  

61 ny Eiers TiltrædelseForsaavidt Løkkerne vorder udstykkede i mindre Dele, da svares der af enhver 

62 Deel aarlig Afgift til Bycassen af mindst 2 Sølv-Speciesdog at Afgiften af den hele Løkke aldrig 

63 bliver mindre end 4 Sølv-Speciesligesom Recognitionen bliver at erlægge med det fastsatte Beløb 

64 af enhver af disse Deles Tikommende EiereLastere[?] eller Ladere[?]. Til Bekræftelse heraf under min Haand og 

65 Segl i 2de Vitterlighedsvidners Overværelse [ste, dato, underskrifter.] 

Mvh

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.