Gå til innhold
Nasjonalarkivet

ST: Gabriel Nilsen (ca. 1746-) og Barbro Hansdatter (ca. 1751-1832), til Jevikåsen på Hitra fra Sverige? Orkland?

Recommended Posts

Jeg søker informasjon om Gabriel Nilsen og Barbro Hansdatter i Jevikåsen på Hitra. Dette er informasjonen jeg har per nå:

Gabriel Nilsen, født ca. 1746, og Barbro Hansdatter, født ca. 1751. Gift før 7.3.1781. I Gjevigaasen på Hitra ved folketellingen 1801 som husmannsfolk med jord. Gabriel har jeg ikke funnet dødsfallet til, men han må være død før Barbro, som døde 1.6.1832 som enke. Hun ble gravlagt 11.6.1832 på Fillan. Angitt alder 82 år passer godt med alderen angitt i 1801. Barn:

1. Nilsdøpt 7.3.1781 i Bakke kirke. Faddere var Doreth Andersdr Dahl, Mallena Iversdr, Jon Nielsøn Dahl, Knud Arentsøn og Andreas Telrodt. Finner ham ikke igjen etter dette, en mulig kandidat er Nils Gabrielsen, f. ca. 1780 som ved FT1801 var losjerende i Kristiansund og til sjøs. Kan passe med at Hitraboka oppgir at han ifølge en sjølegdrull fra 1804 (jeg har ikke lokalisert hvilken) oppgir at han var reist til sjøs, oppholdssted ukjent, og det var det fremdeles i 1810.
  2. Ane Marthadøpt 14.9.1783 i Bakke kirke. Faddere var Ingeborg Jonsdr Kroa, Ane Jonsdr, Chatarina Asbjørnsdr, Ole Øyen og Ole Hønstad. Visstnok gift 1808 med Anders Fredriksen Sanstadvika, uten at det er så lett å lese av kirkeboken. Hun døde 23.3.1872, gravlagt 9.5.1872 på Fillan.
  3. Hans, skal ifølge Hitraboka være født 1786 i Verrafjorden, men jeg finner ham ikke døpt i kirkebøkene for Ørland. Han er 13 år og med foreldrene ved FT1801. Gift 3.11.1807 i Hemne med Giertrue Auddensdatter Hellandet, og de bodde i hvert fall i Jevikåsen da datteren Andrea ble døpt 10.12.1809 i Fillan kirke. 
  4. Catharina, født 29.5.1796, døpt 3.7.1796 i Fillan kirke. Faddere var  Gift 26.12.1821 med Ole Larsen Axeth. 

Denne familien er nevnt i to debatter på de gamle DIS Norge-sidene, denne fra 2008 og denne fra 2011, hvor det ble foreslått at Barbros foreldre kunne være Hans Jonsen Muan og Gunhild Pettersdatter Schwanner fra Orkland, men det later til å ha vært basert på en feiltagelse. Såvidt meg bekjent er hennes opphav fremdeles ukjent, og om Gabriel Nilsen vet jeg ikke annet enn at Hitraboka oppgir at han skal ha vært fra Sverige og at "den første bureiseren i Jevikåsen [ventelig ham] brukte en kvelva båt som bustad for seg sjøl og familien". 

All informasjon mottas med takk, kanskje @Odd Roar Aalborg, som var delaktig i de første debattene, har funnet ut noe nytt?

Endret av Marius Berg
Justert overskrift.
  • Marius Berg changed the title to ST: Gabriel Nilsen (ca. 1746-) og Barbro Hansdatter (ca. 1751-1832), til Jevikåsen på Hitra fra Sverige? Orkland?

Skudd i blinde:

På Family Search finner jeg to Gabriel, døpt hhv 1744 og 1749 i Västerbotten län: 

Gabriel Nilsson - bosted Öhn - sønn av Nils Nilsson og Anna Andersdatter

Gabriel Nilsson - bosted Ytterbodan - sønn av Hans Nilsson og Anna Hansdatter 

Her er dåpen i 1744 - i Umeå landsförsamling

Her er dåpen i 1749 - i Umeå landsförsamling

6 timer siden, Grethe Flood skrev:

Her er dåpen i 1744 - i Umeå landsförsamling

1744-06-19

Nilsson, Gabriel
Bonde

Röbäck

Död 1823-12-10.

Kyrkobokförd i Umeå landsförs (Västerbottens län, Västerbotten).

Född 1744-06-19 i Umeå landsförs (Västerbottens län, Västerbotten).

Gift man (1785).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2023:
Teg, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten)
Umeå landsförs, Umeå kn (Västerbottens län, Västerbotten)

Källor:
DB, FB, HFL (sida: AI:12b (1821-1828) Bild 180 / sid 496)

Post-ID:
SDB7_15925129

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.