Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

I 2023 var det en problemstilling med at skannede bilder ble vist uskarpt. Se denne debatten:

https://forum.arkivverket.no/topic/329358-uskarpe-svarthvitt-bilder-i-digitalarkivet/?_fromLogin=1&_fromLogout=1

I de siste dagene har jeg igjen opplevd det samme. Jeg holder på med eldre tingbøker som er skannet fra gamle mikrofilmer. Bildene kommer opp utydelige, men etter å ha frisket opp bildet en eller flere ganger kommer det opp riktig. Se vedlagte eksempler.

Det er flere brukere i Digitalarkivet som har merket det samme.

Uskarpt bilde.JPG

Oppfrisket bilde.JPG

• Liker 1

Jeg har orientert meg med utviklere og IT-driftere. Det er noen ulike problemer akkurat nå:

• For det første er det en generell treghet i Digitalarkivet, som skyldes stor pågang fra IP-adresser i Asia. IT-drift antar at dette er en form for bot-angrep. Man forsøker å blokkere IP-adresser og gjør sikkert også andre tiltak.
  • For det andre er det dette med uskarpe bilder som blir skarpe etter noen reloads. Det viser seg at det pågår flytting av bildefiler fra et gammel fillager (som skal legges ned) til et nytt. Når en bruker forsøker å hente et bilde i visningstjenestene, vil det pr. nå være tilfeldig om forespørselen blir rutet til det gamle eller til det nye fillageret. Forespørsler til det gamle fillageret gir et skjerpet og kontrastjustert bilde tilbake, mens forespørsler til det nye fillageret pr. nå gir et ubehandlet bilde tilbake. Her ser det ut til at denne flytteprosessen må få lov til å bli fullført.
  • Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.