Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sted- og tidfesting av bilde

Recommended Posts

Okay, what was the context of the photo?  Who owned it, how was it stored, how did you get it, etc.

Here is some history of "block" foundations on houses and other structures.  Of course it's difficult to tell whether or not it's carved stone or concrete but can give you some idea of the history:

https://www.madisonpreservation.org/blog/2025/4/30/concrete-block-houses-1-the-first-wave-1900-1930

The photo is inherited from my grandparents or great grandparents. They lived most of their life in the south-eastern part of Norway.

But my great grandparents lived about 9 years in the US, Wisconsin and Minnesota, and have a lot of family there still.

I found the house a bit unfamiliar for the part of Norway I live in.

The house is made of wood.

So do you have a detailed list of addresses where your great grandparents lived while in the US?  Building such a list might help.  If you have other relatives still in US have you contacted them to find if the house pictured is familiar to them?

Another strange element in the picture is that thing on the fence line, which seems to be maybe a tree that has grown into the fence and then died...May be a characteristic that gets remembered...

They lived in West Superior, Wis. 2 - 3 years, then they moved to Duluth. In the 1905 census they lived in Duluth, ward eight, sub-division B, precincta 3.rd.

In 1910 they lived in St. Louis county, Grand Lake Township.

Unfortunately I have no contact with relatives in US.

It is a very tall and narrow house.

I notice that they have electricity.

That description  "In the 1905 census they lived in Duluth, ward eight, sub-division B, precincta 3.rd." is a "political" address but not the street address.  What was their name?  The Duluth Minnesota newspapers are available in a few places and mayhaps their address might be found in looking for their name.  Sometimes in the US Federal census the house number is included in the group of numbers before the name is given and the street is sometimes found running vertically in the left margin.

The thing is with Google all over the place, if you have an address you might be able to go up and down a neighborhood street and find the building, of course, if it still exists.

Endret av Jackie K Marler

Jeg klarer ikke å se så mye fremmed i dette bildet. Dette et litt smalt 1 1/2 etasjes trehus som man kan finne hvor som helst i Norge. Huset står på en grunnmur av pent tilhogde steinblokker som ser ut til å være av en lys granitt. Gavlveggen som vi ser er dekket av liggende panel, også kalt Vestlandspanel, eller også weatherboard. Vinduet i første etasje er et flaggvindu der alle de fire fagene kan åpnes separat. Vinduet oppe har to fag og begge har hengsler og kan åpnes. Veggen er dårlig malt. Den ser ut til å ha stått og bli grå før den har fått ett strøk med maling.

Det står et lite hus på venstre side av bildet, samt et tre som kan se ut som en furu. På høyre side ses et annet hus og trær som minner om bjørk.  
Et viktig element her er det spinkle taket over trapp og inngangsdør. Hvis huset sto på et sted med mye snø ville dette taket blitt ødelagt fort av takras. 
Du sa innledningsvis at de bodde i sørøstlige Norge. Dette kan være forenlig med grunnmur av lys granitt, f. eks. Iddefjordsgranitt. Hvis de bodde nær kysten ville kanskje også snømengdene der være såpass begrensede at taket over inngangen ville tålt det. 
Sett fra min side ville jeg gjettet på at dette er et hus bygget noe etter 1900. Innlagt strøm kom sikkert senere så kanskhe bildet er fra ca 1920-årene

Jeg synes huset var veldig smalt og det er uvant med kun ett vindu nede. Taket foran inngangsdøra synes jeg også er besynderlig. Tror aldri jeg har sett maken.

Dessuten er det ikke noe rekkverk på trappa. Grunnmurens steinblokker er usedvanlig pent tilhogd og "stablet". 

Lenger ned i bunken med bilder fant jeg ett til av samme hus. Fra denne vinkelen virker det kanskje ikke fullt så usedvanlig.

ukjent 7a.jpeg

Dette bildet viser et ganske ordinært hus slik mange hus ble bygget tidlig på 1900-tallet. Hvis det er et norsk hus er det ikke mulig å knytte dette til byggeskikken i noen bestemt landsdel. Menneskene du refererer til var altså i USA i noen år etter århundreskiftet. Har du sjekket om de kan finnes i folketellingen 1920 for Norge? Hvis så vil det kunne si noe om hvor de bodde. De to voksne menneskene er det vanskelig å si alderen på, men jentas alder kan anslås ganske nøye hvis hun finnes i FT1920. Du sier at disse menneskene bodde i sørøstlige Norge. Kan du stedfeste dette mer nøyaktig?

Åsranden man ser til høyre for huset minner forøvrig mye om den man ser hvis man står i østre Bærum og ser i retning Voksenkollen/Holmenkollen 

OK. Jeg vet hvilket hus de jeg har arvet bildene fra bodde i fra 1910 og til de døde. Det er ikke det huset som er avbildet.

Jeg får nok bare slå meg til ro med at husbildene havner i bunken for uidentifiserte slektsbilder.

Takk for hjelpen.

Vigdis

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.