Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at hendelsesdato for utflytting/innflytting blir registrert med både årstall for når det er ført inn i protokollen og når flyttingen er foretatt. Dette resulterer i dag i søkelistene i 2 årstall med en strek mellom. Se eksempel under.

image.png.1afffd5a68d74d51be816a9e37508e52.png

Når jeg søker, ønsker jeg å få resultatene sortert etter hendelsesdato, men datoer presentert på denne måten havner litt tilfeldig i listen. (Som regel nederst.)

Kan dere enten fikse sorteringen eller benytte kun et av årstallene så hadde det vært veldig greit.

Om søkelisten kom opp sortert etter hendelsesdato i stedet for relevans, så hadde jeg også satt stor pris på det, men det er kanskje for mye å håpe på.

Endret av Arne Reidar Jullum
-
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/371654-feil-i-sortering-av-hendelsesdato/
Del på andre sider

Dersom hendelsen ikke er registrert (altså dato/år), blir det tidsperiode som gjelder som hendelsen. Derfor blir noe sist på listen ved sortering. Det er ingenting vi får gjort med det.

Sortering kan du velge selv. Relevans er fast, du kan selv endre det til sortering etter Hendelsesdato

Kan ikke se at dette er en hendelse som ikke er registrert. Det første årstallet er når flyttingen er skrevet inn i protokollen og det andre årstallet er når flyttingen har funnet sted.

Det er altså ikke snakk om noen periode. 

Så spørsmålet blir da hvorfor en ikke kan bruke årstallet for når flyttingen har funnet sted og bare glemme angivelsen av når dette ble ført inn i protokollen. 

Jeg er klar over at dato ofte mangler eller kun er angitt med måned, men årstall er etter det jeg kan se alltid oppgitt.

Når det gjelder sortering, så gir sortering etter hendelsesdato en enkel og grei oversikt over alle registrerte hendelser fra fødsel til død i stigende rekkefølge. Sortering etter relevans gir meg ingen ting. Tror vel at de fleste foretrekker sortering etter hendelsesdato som valgt sortering når en får opp listen første gang.

Det som her er nevnt har ingenting med presentasjon av kirkebøker å gjøre, men en kan vel ta dette ønske med i betraktning når en allikevel skal oppdatere brukergrensesnittet.

• Liker 1

Jeg søker ikke etter en bestemt person. Dette gjelder generelt alle registreringer av personer som har flyttet inn eller ut av et sogn.

Nedenfor er et par eksempler på protokoller.
https://goto.digitalarkivet.no/kb20050331011051

https://goto.digitalarkivet.no/kb20050510031164

Etter det jeg kan se så er alle oppgitt med flyttedato, så jeg ser ingen grunn til å operere med periode i stedet for hendelsesdato.

Dersom ein tek utgangspunkt i følgjande person frå den øverste kyrkjeboksida:

https://www.digitalarkivet.no/view/285/pi00000000136561

Her står det:

Innflyttede:

Side:

231

Løpenr:

4

År:

1896

Sokn:

Værnes

Innflyttingsdato:

1892

Merknader:

-

Her ville eg ha forventa at hendelsesåret er det året hendinga er ført inn i kyrkjeboka, dvs. 1896. Altså motsett av trådstartar:

5 timer siden, Arne Reidar Jullum skrev:

Så spørsmålet blir da hvorfor en ikke kan bruke årstallet for når flyttingen har funnet sted og bare glemme angivelsen av når dette ble ført inn i protokollen. 

Uansett: Ved søk kjem hendelsesåret fram slik:

(kvinne)
Still./Stand:
Rolle: innflyttar

Digitalarkivet burde vel greie å bestemme seg for eit hendelsesår?

Ved detaljert personsøk på fornavn=Hans, etternavn=Hansen, rolle=konfirmant, kommune=Tønsberg får jeg 7 treff. Ved å sortere på hendelsesdato kommer de tre treffene der enten bare årstall eller årstall og dato på standardformat for hendelse er registrert, først. Deretter kommer de fire treffene der datoen ikke er på standardformat (f.eks. "etter Paaske") i tilsynelatende tilfeldig rekkefølge. Her ville det vært fint om datoen ble ignorert og postene sortert etter årstall sammen med de tre første treffene.

Dersom jeg snevrer inn søket til et tidsintervall for hendelsen (f. eks. 1790-1850), får jeg ikke treff på de postene der datoen ikke er på standardformat, til tross for at hendelsesår er registrert. Her ville det også vært fint om datoen ble ignorert i søket og at man får treff dersom hendelsesår ligger innenfor tidsintervallet.

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Remi
    • Ketil Firing Hanssen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.