Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Spørsmål om håndskrift fra en som er helt ny her på siden

Recommended Posts

Hei, dere! Jeg er helt og fullstendig ny her og kanskje jeg spør dumt.

Jeg har klart å finne frem til et skjøte i panteboka fra 1823 til småbruket vårt. Jeg tror i hvert fall det er det jeg har funnet. Men jeg klarer jo ikke å lese det. Jeg legger ved selve oppslaget i boka her. Mener det er helt nederst på høyre side "min tekst" er. Men det jeg lurer på, det er hvordan man går frem for å få lest noe slikt. Jeg tror det er best å se i originalen, for med skanning blir det utydelig. Men så er det vanskelig å tyde uansett. Har prøvd google lens og verktøyet som ligger her hos Nasjonalarkivet. Det var vanskelig...PDF-hefte.pdfPDF-hefte.pdfPDF-hefte.pdf

Skjøtet nederst på høyre side fortsetter på neste side, og det er alltid bedre å legge inn brukslenke til panteboka i stedet for en pdf

Moss sorenskriveri, AV/SAO-A-10168: Pantebok nr. 6b, 1820-1825, s. 542
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/tl20080630161235

Transkribering av denne teksten ville være veldig tidkrevende for min del, men kanskje er det andre som fristes av oppgaven. Det involverer i alle fall en Hans Jensen Saxebøl af Haabøl Sogn.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Even Stormoen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.