Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Øvre Eiker skifte 1774. En ramse med barn - og et enebarn. Noen som kan fortelle meg hva barna i ramsen har med dette skiftet å gjøre?

Recommended Posts

• tom askerøi changed the title to Øvre Eiker skifte 1774. En ramse med barn - og et enebarn. Noen som kan fortelle meg hva barna i ramsen har med dette skiftet å gjøre?

tilstå at jeg ikke forstår hva du menerHvilken ”ramseog hvilket “enebarn”? Her er tre sønner i originalen som  skiftekortetMed formynder morbroren Morten Pedersen Dalen[Daler?]. Det står riktignok spørsmåltegn ved de tre og “se kortets bakside” - men skjønner ikke hvor den befinner seg . . . Ikke mer å lese i originalen angående arvinger, så vidt jeg kan myse meg frem til i den vanvittig tettskrevne teksten. 

Men – ha! Etter at det over var skrevet ser jeg at registrering påbegynnesog der plutselig skiftet mellom enken og den med avdøde sammenaulede Datter Marta Pedersdatter 15 aar gammel. -???  her er åpenbart noe underligMen finner ikke ut hva. Boet er insolvent slik at arvingene ikke gjentaes. (Ingenting å arve). Veldig snodigHåper  andre klarsynte og ikke minst klartenkte. 

Mvh 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1

Avdøde skal heite Peder, men sønene skal vere Olssøner.  Det tyder vel også på litt rot. (høyrer dei kanskje til eit anna skifte?)

Marta er i det minste Pedersdotter.

Som Even er inne på: Ved eit insolvent skifte er det ingen som får arv. Oversyn over arvingar som ikkje arvar er ikkje alltid pålitande.

Kanskje var gutane Pederssøner, likevel? Kanskje det var fleire? Kanskje er det "sammenavlede" som ikkje er rett? (at gutane var søner til

enkja Live frå eit tidlegare ekteskap, og Marta dotter til Peder i eit tidlegare ekteskap?)

Då må du nok finne fleire kjelder...

• Takk 1

Ramsen var "Olsbarn", mens enebarnet var en Pedersdatter. Men det forvirret visst ikke bare meg...

Jeg tenkte kanskje det stod en forklaring på hva de tre "Olsbarna" hadde i dette skiftet å gjøre...

(smil)

Uansett: 1000 TAKK for at dere så på problemet!

Endret av tom askerøi

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.