Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Dødsfallsprotokoll 1902 Oslo - Oline Josefine Kristiansen nr 203

Recommended Posts

Oslo skifterett, AV/SAO-A-10383/G/Ga/Gac/L0001: Dødsfallsprotokoll, 1899-1903, s. 189
https://www.digitalarkivet.no/sk20090515340190

Takk for hjelp til å lese to ord i 4. kolonne merket med X her i oppføring no 203 som handler om Kone Oline Josefine Kristiansen 48 år: 

Mand Ole Wilhelm
Kristiansen og 4
umynd børn, X
Eiede intet. X

Ja,  blir jeg skikkelig frustrertBegge ordene forekommer utallige ganger  sidene. Det siste tror jeg  være Formuesfællessk[ab] (Jfr  nr. 184) Men det første . . . ??? 

Litt latterlig, men slikt kan frarøve meg nattesøvnenHåper inderlig noen klarer ordet før leggetid . . .  

Mvh 

• Haha 1

Hm, denne familien eide ikke nåla i veggen, så ordet virker ikke så relevant, men jeg leser også noe med formue... @Even Stormoen. Copilot forklarer begrepet slik: I skifte- og dødsfallsprotokoller fra denne perioden brukes ordet formuesfelleskap (eller varianter som fellesbo, felleseie, formuesfellesskap) i en ganske teknisk betydning. Det betyr at ektefellene ikke hadde særeie, men at alt de eide – uansett hvor lite – juridisk ble regnet som felles formue.

Det sier altså ingenting om at de faktisk hadde verdier, bare om hvilken rettslig ordning som gjaldt mellom dem.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.