Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Seilskipet/Barken Friederiche Louise av Uckermünde grunnstødte og sank i havet ved Nevlunghavn utenfor Brunlanes/Larvik i Vestfold 7 Januar eller Februar i 1858.

Blandt de 3 overlevende var bland annet Kaptein Johann Christian Gahs f. 1822-1825. Fartøyet og Kapteinen er identifisert ved hjelp av avisomtaler og tyske kilder.

4 lokale loser ble i September 1858 tildelt sølvbeger for "kjæk og ædel daad" ved kgl. Resol. af 1ste ds. for å ha berget livet til de forliste sjømennene. De skibbrudne ble i Nevlunghavn over vinteren hvor de fikk pleie.

Det må ha vært avholdt en sjøforklaring med de overlevende sjømennene i tiden etter forliset.

Eksistensen av den kongelige resolusjonen om sølvbegrene er et bevis på at det forelå en offisiell rapport. For at staten skulle tildele slike hedersbevisninger, måtte det foreligge en bekreftet rapport fra lokale myndigheter (Amtmannen eller tollstedet i Larvik). Denne rapporten konstaterte at skipet var totalvrak, og at redningsaksjonen var en ren livredningsdåd, ikke en bergingsaksjon av materielle verdier. Tyske kilder oppgir også fartøystatus i 1859 som "totalverlust"

Jeg kunne trenge hjelp til å finne igjen denne sjøforklaringen i arkivet. Jeg har lett under skanna arkiver>rettergangsmateriale, filteret på perioden 1858 og Brunlanes kommune. Får opp AV/SAKO-A-83: Larvik sorenskriveri, tingbok 40 og 41. 

1. Er jeg på riktig kilde?

2. Håndskriften er uleselig for meg. Jeg førsøker å finne ord som gir mening og som kan hinte om at jeg har funnet riktig side, men jeg vet ikke engang om jeg leter på rett sted. Her må jeg krype til korset og spørre om hjelp.

Anders

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.