Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Undersøkelseskommisjonens rulle over sjømannskap i Bergen 1804-1805

Recommended Posts

Hei

Jeg har en tipptipp som heter Niels Andreas Jacobsen, han er født helt på slutten av 1700-tallet.

Han befinner seg i Østfold fra konfirmasjon (Skjeberg kirke 16.10.1814) til sin død (14.06.1840 Asak, Østfold).

Men før konfirmasjon finnes han ikke i Østfold.

Jeg er rimelig sikker på at han er identisk med Niels Andres Jakobsen født i Bergen 26.09.1796, men mangler den siste bekreftelsen.

Jeg har info om søsken og foreldre.

Niels A Jacobsen - Undersøkelseskommisjonens rulle over sjømannskap i Bergen 1804-1805 - Digitalarkivet

Kan det finnes noe mer informasjon om han i eventuelle sjømannsruller?

Håper på litt hjelp.

Legger for ordens  skyld inn informasjon om Niels Andreas sine foreldre og søsken: 

Hans foreldre var Jacob Nielsen Hillestad og Malene Arnesdtr. Faren var opprinnelig fra Fjelberg i Sunnhordland.

I Undersøkelseskommisjonens rulle står det at han var sjauer, og "foregiver at have tient ved Bergens Guarnison som Grenadeer"

https://www.digitalarkivet.no/view/215/pp00000000011469

Jeg har funnet igjen to av Niels Andreas sine søsken i FT 1865 for Fjelberg, Arne født 1799 og Anna født 1804

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038225004480

Jeg har ikke funnet disse folkene igjen i bygdebøkene for Fjelberg (Kvinnherad 5), heller ikke hvor det ble av foreldrene etter 1807 da de fikk en sønn Jacob. 

Når det gjelder Niels Andreas sin mulige forbindelse til Bergen, er det kanskje en indikasjon at han i 1836 fikk en datter som ble døpt Malene?

Endret av Lars Johannessen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.