Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jørgen Markus Olsen Skordal. 5.2.1888- ? Til USA 1907. Hva så.

Recommended Posts

In the 1930 census Carrie is running a hotel and Clifford and his wife are lodging there, don't have to be related.  Gunder K Gunderson is called Carrie's "cousin" in 1950, is he anyone you know?

Betsy Skogen is covered in this family tree: https://www.familysearch.org/en/tree/person/details/LKDD-G6F  

or possibly this one: https://www.familysearch.org/en/tree/person/details/MP94-K2H       Not sure if there is any family connection, just kind of odd that both are on the title of the weird little property in Canisteo...

Hei. Jeg tror du forstår norsk. Gunder K. Gundersen var Karen  Marie Olsen/Skordal/Hovland/Paulsen sin fetter (Cousin).  Han var sønn til den "uncle" Knut Gundersen som søsknene Amund, Helga og Karen hadde som reisemål (Kasson, Dodge County,MN) da de emigrerte  i 1908.  Nedenfor er gitt en punktvis oversikt over Gunder sitt liv.

"Gunder Gunderson, som han kalte seg i USA, ble født i 1885 og døde i 1957.  Han forble ugift gjennom hele livet.

1905    Bosatt i Dodge Co

1910         «     « Adams Co, ND.  Scott twsh.  Arbeidet som gårdbruker

1918    Registrert I forbindelse med WW1. Arbeidet i kullgruve

1920   Bosatt i Adams Co, Clermont twsh. Partner I kullgruve

1930                                   Scott twsh. Snekker

1940                                        

1942   Registrert I forbindelse med WW2. Bosatt i Kasson, Dodge Co

1950    Bosatt i Dodge Co, Kasson hos sin kusine Carrie Paulsen

1957    Gunder døde i Olmsted Co (Nabofylket i øst til Dodge)"

Ja, ingen god slutt på ekteskapet mellom Carrie og Nels (Nils i Norge) med mannen i fengsel.  Men det var jo forbudstid, og sikkert fristende å spe på inntekta.....

Men jeg vil gjerne tilbake til mitt spørsmål i et tidligere innlegg.

Er det mulig å finne noen spor etter Amund Hovland i NY etter at han mista kona Emma (Tveit) i mai 1928, og satt igjen alene med to små jenter? Jeg finner han ikke i US census 1930, men det kan bare være at jeg ikke er god nok til å søke.

Hei Per Tore!

Jeg har heller ikke klart å finne Amund eller døtrene i folketellingen fra 1930.

Jeg er usikker på hvor nært du står familien, men begge døtrene - Anna Otelie og Alma Oline - etterlot seg etterkommere, ifølge dødsannonsene deres. Dersom du tar kontakt med dem, er det gode muligheter for at de kan vite når mødrene deres kom til Norge.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg vet ikke om dette er av interesse, men nevner det likevel: Før Amund reiste tilbake til Norge høsten 1920, ble det kunngjort og annonsert en auksjon over buskap, maskiner og redskap fra gården hans.

Kunngjøringen og annonsen er hentet fra Dodge County Republican, Torsdag 9. september 1920 – henholdsvis side 1 og side 3.

Dodge County Republican, Thursday, 9 September, 1920 - Page 1.jpg

Dodge County Republican, Thursday, 9 September, 1920 - Page 3.jpg

Endret av Egil Johannessen

Takk for info.  Dette bekrefter jo at Amund en periode drev gården etter  onkelen Knut Gundersen, som døde i 1910.  Begge sønnene til Knut, Gunder og Ole, bodde andre steder under US census 1920. Gården til Knut Gundersen lå i deler av seksjonene 26 og 35, i alt 74 acres (i 1905) Canisteo township. Dodge County.  Gården til Andrew Olson Forland (fra Furland i Åmli) i deler av seksjon 25

image.png.da2d9ef8c0c0547616496eb5c2c3cec3.png

Amund kom jo tilbake til MN alt i 1921, men da var både besetning og maskiner solgt.  Hva han da gjorde inntil han ca 1925 flytta til NY er usikkert...I 1930 hadde imidlertid yngstesønnen til Knut, Ole K. Gundersen,  med fam vendt tilbake, og drev gården. 

• Liker 1
51 minutter siden, Per Tore Solheim skrev:

Hva han da gjorde inntil han ca 1925 flytta til NY er usikkert.

Census 1925 NY ble foretatt 1. juni s.å., da bodde han sammen med sin søster Helga i NY. Det er kun oppgitt hvor lenge han hadde oppholdt seg i USA (17 år) og dessverre ikke hvor lenge han hadde vært i NY.

The New York, U.S., State Census, 1925

Name Amund Horland[Amund Hovland]
Gender Male
Color or Race White
Age 35
Birth Date abt 1890
Birth Place Norway
Residence Date 1925
House Number 551
Residence Place New York, New York
Relationship Brother
Number of years in US 17
Assembly District 23
Line Number 22
Page number 45
Household Members (Name) Age Relationship
Helga Noland 44 Head
Amund Horland 35 Brother
Benoria Olsen 25 Lodger
Osmund Thompson 35 Lodger

1925 Census NY.jpg

Endret av Egil Johannessen

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Per Tore Solheim
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.