Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hjelp til tolking av tekst i pantebok (skjøte)

Recommended Posts

Hei
Trenger hjelp til å tolke teksten som står under "Tinglysning Nr 22" på linken under.
Jeg forstår at det gjelder et skjøte, og at "Sønnescasa og Gnellerhaugen" er nevnt i teksten, men klarer ikke tolke i hvilken sammenheng disse stedsnavnene dukker opp.
Blir svært takknemlig dersom noen kan tyde dette for meg:-) 

https://media.digitalarkivet.no/view/20939/215

Med store forbehold om stedsnavn (og annet): 

[213a] 

01 Thinglyst No 22 Skjøde! 

02 [...] Jeg underskrevne Lars Andersen gjør vitterligt, at eftersom at[?] 

03 jeg har solgt, saaledes er det at jeg herved skjøder og til min kjære Broder Halvor Andersen Glende 

04 som fuldkommen Eiendom aldeles overdrager den Indmarks-Parcel hvoriblandt min eiende Halvdeel 

05 af Sønner[?]- eller Senneps[?]-Kaka[?] og Gnelle-Haugen, der ved en formelig Skyldsætningsforretning 

06 afholdt 7de Dennes er ansat til Skyld – 1 Ort og 10 Skilling af Gaarden gammelt Mat: No: 95, nyt Mat- 

07 No: 155 Langebraaten eller Langebrøden i Enningdalens Annex sognHandels-Vilkaarene ere 

08 følgende: 1) For Kjøbesummenbestemt til 178 / : et Hundrede Halvfjersindstyve og otte 

09 Speciedaler : / har jeg af Kjøberen erholdt adnøielig Fyldestgjørelseog 2, At Kjøberen, der fra an- 

10 stundende [??] først tager i Besiddelse den Deel af Parcellen han ikke allerede er i Besiddelse 

11 afforpligter jeg til fra samme Tid af at udrede de ved Parcellen fordrede[?] Skatterforskjellige[?] Afgifter og 

12 OneraThi skal saaledes den omhandlede Parcel af Langebrødenhvis Grændser ved den ovenmeldte 

13 Forretning er bestemmen fra nu af med fuldkommen Eiendomsret tilhøre min Broder Halvor Andersen, hans 

14 Hustru Oleane Olsdatter og deres Arvinger idet jeg bliver dem en tryg Hjemmelsmand i Overensstemmelse med Loven 

15 Til Bekræftelse af Forestaaende underskrives dette Skjøde af Kjøberen og mig i Overvær af 2de, efter vores 

16 Anmodning[?], til Vitterlighed Medunderskrivende 

[steddato, underskrifter, formalia] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen

Takk og takk !
Dette var veldig bra, og jeg er stum av beundring hvordan du klarer å tyde denne teksten👍.
Sønnes, eller Sunnecasa er en liten lokal nøtt for oss i all den tid en plass ved samme navn tilhørte nabogården Vaglen, og ikke Langbråten.
Vi har flere kirkeboksoppføringer i perioden fra 1831 og fremover som bekrefter at Sunnecasa ligger under Vaglen.
Vi prøver derfor å nøste opp hvor Sønnes eller Sunnecasa under nabogården Langbråten i sin tid har ligget.
Og nå vet vi med din gode hjelp at det var en del av en innmarksparsell som ble solgt fra en bror til en annen 😊

Videre ser det ut til at kjøperen fra 1837 selger eiendommen i 1858, men beholder da den lille parsellen Sunnecasa (NR 6)

https://media.digitalarkivet.no/view/20947/37

Endret av Lars Hansen
  • Liker 1

Pur nysgjerrighet: Sunnecasa - med "c" - hvor i all verden kommer dét fra? Om det ikke var "-Kaka", som jeg foreslo, så var det uansett skrevet med "K" i 1837. . . (Mi Casa es su Casa) 😉

Mvh

EDIT:  Jfr.  https://naob.no/ordbok/kas

Endret av Even Stormoen
1 time siden, Lars Hansen skrev:

Videre ser det ut til at kjøperen fra 1837 selger eiendommen i 1858, men beholder da den lille parsellen Sunnecasa (NR 6)

https://media.digitalarkivet.no/view/20947/37

Vel, én gang petimeter - alltid petimeter: Kan ikke se av Skjøte nr. 6 at Halvor beholder Sunnecasa? Han selger sin del av Langebrøden til svigersønnen Hans Hansen, men det nevnes intet unntak: 

[35b] 

01 No 6 [...] Skjøde 

02 Underskrevne  Halvor Andersen 

03 Glende af Ide Thinglag erkjender 

04 at have solgt paa Grund heraf 

05 Jeg nu skjøder og Kjøberen, min Svigersøn Hans 

06 Hansen [??] overdrager den ved en 

07 den 7de Dennes afholdt Skyldsætningsforretning der 

08 vil vorde bekreftet og thinglæst paa kommende 

09 Høstething for Ide Thinglagbeskrevne[?] for 1 daler 12 

10 Skilling skyldig Andeel af Gaarden MatrNo 90 

11 Langebrøden i Ide Thinglag med paastaaende Byg- 

12 ninger og rette Tilliggelser for omforeent Kjøbe- 

13 sum 200 – tohundrede – Specier og et til mig og min 

14 Hustru Oleane Olsdatter betinget Føderaad ifølge 

15 Contract af 1ste Mai d. A, hvilket Føderaad er 

16 bestemt til 50 – femti – Specier aarlig. Jeg Kjøbe- 

17 ren fraskriver mig paa min Hustru Masi[?] Halvors- 

18 datters Vegne al Ret til efter Sælgeren, min 

19 Svigerfader og Hustrues Død at fordre Noget af 

20 hvad de maatte efterlade sig, hvilket Alt saa- 

21 vel fast Eiendom som Løsøre skal ene tilfalde og 

[36a] 

01 Høstthing for Ide 1858 

02 tilhøre min Svoger Ole Halvorsen Glende. Den 

03 over omhandlede Kjøbesum 200 Species er mig Sæl- 

04 geren fyldestgjørende betalt. - Den afhendede 

05 Eiendom har Kjøberen allereede tiltraadtog sva- 

06 rer han SkatterAfgifter og Onera af samme fra 

07 den Tid saadanne maatte staae til Rest. - 

08 Thi skulle herefter de benevnte 1 Daler 12 Skil- 

09 ling af Langebrøden følge og paa de anførte Vil- 

10 kaar tilhøre min Svigersøn Hans Hansøn 

11 som en lovlig erhvervet Eiendom, for hvis Over- 

12 dragelse jeg forbliver Hjemmel. 

13 Dette under vore Hænder i Nerver 

14 af Vitterlighedsvidner. 

15 Frederikshald den 13de September 1858 

16 [underskrifterformalia.] 

Mvh 

Endret av Even Stormoen

Takk igjen👍.

Det stemmer at det ikke fremgår av det skjøtet. Jeg glemte å si at jeg har det fra en skylddelingsforetning i pantregisteret på eiendommen. 

https://media.digitalarkivet.no/view/20996/245.

Slik jeg har forstått det selger han her størstedelen av eiendommen, men beholder en parsell selv. (Sønneskasa).

Når det gjelder casa/kasa, så er det skrevet forskjellig opp igjennom årene. I kirkebøkene fra 1831 - 1834 står det med C, deretter med K, men da heter det Sønneskasa og ikke Sunnekasa.

Det har også blitt skrevet Sundkas, Sundskas og heter i dag Sundekasene.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   2 medlemmer

• Espen Tjernshaugen
    • Nasjonalarkivet - Kristian Hunskaar
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.