Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Emma Olsen Hovland, 1897 - 1980. USA etter 1937.....

Recommended Posts

Dette er det meste jeg vet om Emma:

"Emma  Olsdtr/Skordal/Hovland var født i 6.5.1897 i Vegårshei. I 1928 reiste hun til Amerika , dit flere av hennes søsken hadde reist langt tidligere.  Hun ankom NY med Stavangerfjord 15.10.1928. Kontaktpersonen var hennes bror Amund.  Hun oppgav at hun planla å bli i USA permanent.

Under US census 1930 var hun ansatt hos en jødisk familie i NY:   Benjamin Goldberg, hans kone og to små døtre. Dette nabolaget var dominert av jøder, og språket var jiddisch.  I 1934 var hun i Norge, og returnerte ril USA med Stavangerfjord  27.9.1934.  Reisemålet var da broren, Georg Olsen.  Hun reiste fra Oslo, og oppgav en adresse der. Kanskje har hun tatt sykepleierutdanning, for da hun  i  1937 søkte  om amerikansk statsborgskap oppgav hun å være sykepleier («Nurse) . Hun bodde da i Park Avenue, Upper East Side på Manhattan.  Hennes svigerinne Anny Olsen var vitne på søknaden sammen med Torjus Tveit.  Han var bror til Amunds  avdøde kone Ingeborg/Emma Tveit.  Emma Hovland døde i New York i desember 1980. Noe gravminne er ikke funnet"

Men dette er siste spor jeg finner i USA etter Emma.  Selv med omfattende søk finner jeg henne ikke under US census 1940 eller - 50 eller på Family search (bortsett fra dødsfallet)

Noen som er bedre til å søke?

mvh Per Tore Solheim

Noe her i 1956, fra Myheritage:

Navn Emma Hovland

Kjønn Kvinne
Født 6. mai 1897
Nasjonalitet American
Ektskapsstatus Single
Nåværende bosted
United States
Avreise 24. aug 1956, Liverpool, Lancashire, England
Ankomst
New York, United States
Tiltenkt bosted
United States
Skip Britannic
Skiplinje The Cunard Steam Ship Co Ltd
billett W547534
Linje # 28
Serier BT27
Arkivreferanse BT27/3455

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.