Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg går gjennom skiftet etter en slektning og ser at det har vært to auksjoner i boet, en på eiendommen og en løsøreauskjon. Beløpene fra disse auksjonene er innført i booppgjøret. Jeg er særlig interessert i løsøreauksjonen og om mulig finne ut hva som ble solgt. Jeg har vært gjennom skiftebøkene og aktuelle aviser for perioden uten å finne detaljer.

Ut fra skiftebøkene har disse auksjonene foregått i perioden 1905-1907, uten at jeg har funnet eksakte datoer.

Hvilke kilder kan jeg bruke for å finne ut mer om disse auksjonene?

Endret av Nina Brennesvik

Auksjonsprotokoller fra den tiden du etterspør kan man finne i lensmannsarkivene. Eldre auksjonsprotokoller er gjerne å finne i arkivene etter aktuell sorenskriver eller byfogd. De færreste av disse protokollene er skannet og tilgjengelig på Digitalarkivet. Man må derfor mest sannsynlig oppsøke arkivet fysisk. Utforsk Arkivportalen først for å se hva de enkelte arkivene inneholder.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.