Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tydehjelp en sak fra Jerslev Herredsfoged Justitsprotokol 1635

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med tyding av denne teksten, særlig den delen jeg har lagt med som bilde. Linken til siden i tingboken er her Arkivalieronline

image.thumb.jpeg.c5d8bcb8ff8f930f57577c29ff4339e8.jpeg

Det jeg (tror jeg) forstår er:

…laubutt hand (hvem er det?) till Jens Bangs næste frænder slekt og byrd ti fordj skal arffue ald hans lod och annpartt  hos Jens Bang haffd seg tilforhandlitt och øffrige breffue och laulig adkom er berettiget? udi østre Kornum och des tillegg s? affstod ½ (så er det en linje jeg ikke forstår før) søndag sist forleden var ? her i Haarsens  och der steffned? Else Bangs Margrett Bangs och dessi (så er det en linje jeg ikke forstår før) steffned? Jørgen Oluffs Hans Felthus Borger j Allborig saa och Ane Juls och Marin Juls den samme pladz derj ?? til deris hus og bopel ??

26 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev:

Du burde bestille ei ny scanning av dette frå arkivet i Danmark.

Dette er ein håplaust dårleg scanning av ein gammal mikrofilm.

Det er jeg enig med deg i, men erfaringsmessig er det ikke mulig å få til. Jeg har forsøkt dette noen ganger tidligere uten å lykkes, og har nå ventet 2 år på at de skal få scannet en manglende side i en tingbok.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.