Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Når flyttet Hanna Karine fra Spydeberg til Christiania (mellom 1891 og 1894)?

Recommended Posts

Jeg rekonstruerer en del av et livsløp, og nå mangler jeg en opplysning om Hanna Karine Hansdatter, født 1873 i Spydeberg – nemlig når hun flyttet til Christiania?

Hanna Karine er konfirmert i Spydeberg i januar 1987. Ved folketellingen i 1891 bor hun fortsatt med foreldrene i Spydeberg.

I september 1894 gifter hun seg med Emil Jonasson (Johnsen) i Petrus kirke (Sofienberg) i Christiania.

Når flyttet hun? Tok hun tjeneste i Oslo og traff Emil tilfeldig? Eller kan ha hatt en forbindelse fra før? Emil er født og døpt i Christiania, men faren Jonas var en av de mange svenske innvandrerne til Østfold.

Jeg har lett etter Hanna Karine i de scannede sidene med «Udflyttede» i Spydeberg prestekontors Ministerialbok nr. II, 1886–1907 uten hell. Det er også et problem her at prestene ikke har registrert utflytterne i flytteåret. Enkelte blir registrert ti år etter reell utflytting. Jeg har bladd og bladd, men ikke klart å finne henne. Faren var graver/klokker/sanger i Spydeberg kirke, så jeg tror ikke hun ble oversett. 

Er det noen som har tips eller kan bidra med hjelp? 

Jeg har nå prøvd å lete etter innflyttere mellom 1891 og 1894 i kirkeboken for Petrus menighet i Oslo, men finner ikke noen slik liste. Så tenkte jeg om politiet kanskje registrerte slikt, om det var et folkeregister. Men i Arkivportalen ser det ikke ut som det er digitalisert?

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Richard Johan Natvig
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.