Gå til innhold
Nasjonalarkivet

*Jens Petter Drejer Aasmulen gård ( Dreyer, Drejer, Dreier)

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut Jens Petter Drejers virksomhet på Aasmulen gård i Harran i Nord Trønderlag, Jeg vet han drev med skogdrift, og at han eide mye av Lofoten, samt at han med båt til Bergen til Lofoten ( Handelsvirksomhet  tror jeg) Men vet ikke om han fortsatte med det da han kjøpte Aasmulen i Harran. Eller om han hadde andre formål der?

Jens Petter Bing Dreyer kjøpte Aasmulen av Andreas Larsen Aasmulen, Jens Petter kom fra Lofoten, å da han flyttet til Aasmulen startet han handel i Aasmulen, han hadde også flere båter som fraktet fisk fra Lofoten til Namdalen, Trondheim og Bergen. Han kjøpte opp store skoger, de som senere tilhørte Van severen bruket. På Aasmulen drev han også med sagbruk, og han var bosatt der til han døde i 1853. 

Lars sønn Andreas Larsen drev gården etter sin far Lars.
Andreas Larsen Aasmulen var født 27.02.1819,han var gift med Beret Olsdatter Moa, født 31.05.1809. død 26.10.1894.

. I 1842 flyttet han fra sund til Namdalen, der han hadde kjøpt store skoger- de som nu tilhørte Van Severenbruket. Her drev han sagbruk og var bosatt på Aasmulen i Namdalen, hvor han døde I 1852. ( Drejer) - Ser det er operert med to forskjellige døds år her !

Endret av wenche Fagervik
2 timer siden, wenche Fagervik skrev:

Her drev han sagbruk og var bosatt på Aasmulen i Namdalen, hvor han døde I 1852. ( Drejer) - Ser det er operert med to forskjellige døds år her !

Jens Peter Dreyer på Aasmulen døde 5. mai 1853, nr 7

Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nord-Trøndelag, AV/SAT-A-1458/758/L0513: Ministerialbok nr. 758A02 /3, 1839-1868, s. 220
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050503040223

Endret av Matthias Kolberg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.