Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Folk byttet ofte bostedsadresse før i tiden gitt.

Recommended Posts

Reflekterer tidvis over hvor ofte en familie flyttet på seg innenfor samme by før.

Eksempel på en familie her:

År 1900             Bergen Lyder Sagensg 8

År 1901/1903    Bergen V. Jenbanegt 11

År 1905/1907    Bergen Nygaardsgaden 60

År 1910/1914     Bergen V. Jernbanegt. 7

År 1915              Bergen V Jenbanegt. 21

År 1922             Bergen Vestre Jernbanegt. 7.

År 1923             Bergen Daniel Hansensgt. 6

Undrer meg på grunnen til at familier flyttet på seg såpass ofte....  

• Liker 1

Vi ser at enkelte familier flyttet mye på seg i eldre tider.  Oftest flyttet de på seg innenfor samme byområde.  Årsaken var vel ofte økonomisk begrunnet, man fikk bedre råd og ville ha en litt større leilighet, og da ikke minst med innlagt vann, bad og klosett.  Før var det kanskje utedo nede i inngangen eller ute på jordet.  Familien ble større og krevde mer plass.  Sletten nevner et tilfelle i Bergen.  Jeg vet om det samme i flere andre byer.  Husleia varierte en god del.  I etterkrigstiden i Oslo var husleia for en to-roms leilighet med kjøkken ca. kr. 60 til oppimot kr. 200 pr mnd. for en tre-roms avhengig av hvor godt utstyrt de var.  I etterkrigstiden var det trangt på boligmarkedet. 

• Liker 1

Litt logikk i svaret men når en flyttet så ofte over såpass kort tids epoke og over såpass kort avstand så lurer jeg på om andre ting som at en måtte flytte etter en bestemt dato eller.... ser jo at feks denne familien (min slekt) flyttet tilbake til samme adresse etter noen år (og da med flere barn i husholdningen )  ps: Sletten som i lindås Myking og ikke Sletten som i Sletten Landås var mine forfedre fra 🙂 Ps: fantes det ikke Husleiekontrakter i den tiden ?  

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.