Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Et mysterium,Iver "Olai" Salvesen

Recommended Posts

Jeg har forsket litt på min tipp tipp oldefar Iver Johan Salvesen, som kom fra Bergen. ( over 10 år) Han kom som dreng til Gården Aasmulen i Nord Trønderlag da Jens Peter Drejer kjøpte gården. Det sto i slektsboka at han kullseilte å druknet på tur til Lofoten, da var min tipp tipp oldemor gravid. Jeg har funnet ut at han ikke dro til Lofoten, men til Bergen igjen. Der ble han gift å fikk en sønn. Han utdannet seg som skredder. Kona dør ung, å etter det fikk jeg litt hjelp her ang han, å fant ut at han kanskje hadde en datter til, hun var også døpt uekte, men da er navnet på faren Iver Olai Salvesen fra Bergen, å det sto i dåpen til datteren, farens navn og yrke,,,skredder. Kanskje husket ikke moren mellomnavnet. Jeg har leitet over hele nettet, men finner ingen andre Iver Olai Salvesen som er født i Bergen og som var skredder, så jeg tror det er samme mann. Det er litt av et mysterium, å er det slik har den andre " datteren"  ingen farsslekt å finne, iallefall ikke hennes etterkommere.  Det er litt trist å tenke på. Er det noen som kjenner til om det har levd en Iver Olai Salvesen i Bergen, som var skredder? Jeg legger ved en link fra datterens dåp. Jeg vet alt om min tipp tipp oldemor, Drejer og Aasmulen. Men lurer på hvordan han forvillet seg til ei bygd i Trønderlag 🙂 Iver Johan er født i 1827.

maria Iversdatter er navnet på jenten i kirkeboken.

https://nye.digitalarkivet.no/source/1895/parish/5b28ca8b-effc-4855-bec1-2ac0bff2d58c 

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/372413-et-mysteriumiver-olai-salvesen/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.