Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Noen som vet hvor Fløenmarken 9 i Bergen lå?

Recommended Posts

Denne adressen ser ikke ut til å eksistere lenger, men min kones oldefar, Karl Max Bøhme, bodde her med sin familie mellom ca 1915 og ca 1920. Han var  sannsynligvis huseieren (det står oppført som «Bøhmers hus» i folketellingen 1917(?). De flyttet hit fra Kong Oscarsgt 26. Bøhme står oppført som fabrikkbestyrer, men det er uklart for meg hvilken fabrikk han bestyrte. Han var faglært vever fra Sachsen, Tyskland og hadde stilling som vevemester i Eidsvåg. Men på meg virker det som en veldig lang fra arbeidsreise fra Fløen (eller Kong Oscarsgate for den del) om han skulle dra til Eidsvåg på jobb seks dager i uken i perioden 1904-1917.  Fra Fløen flyttet familien til Voss, hvor han ble fabrikkbestyrer eller fabrikkeier på Voss Uldvarefabrik. Er svært takknemlig om noen vet noe om dette eller kan gi meg input, både når det gjelder ovennevnte adresse og arbeidssted.

Mvh Reidar Sellevold

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.