Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Tyttebærkrigen 1788 - finnes det oversikt over soldater som var innrullerte?

Recommended Posts

Jeg har via Formueskatten i 1789 for Nordmøre funnet at mange fra området var "soldat, udkommandert 1788". Jeg er slett ikke sikker på at det var Tyttebærkrigen utkallingen gjaldt, men det er nærliggende å tro dette siden omfanget av utkalte soldater er så høyt.

Jeg har gått i gjennom de militære rullene for Vikske kompani og der finner jeg oversikt over marsjferdige musketer og grenaderrulle for 1787 og 1789, men desverre ingen kompanirulle som kunne gitt noe svar. Jeg har lest Tyttebærkrigen - det norske feltoget i Sverige 1788 Georg Apenes / Tore Dyrhaug. En veldig interessant bok, men gir ikke noe svar på de detaljene jeg er ute etter; nemlig en oversikt over de soldater fra Nordmøre og spesielt fra Vikske kompani som ble utkommandert. Jeg forventer ikke at noen skal trylle fram lister, men kanskje noen har syslet med det samme og kan gi meg noen hint.

Jeg vet ikke hva som finnes fra området du er interessert i, men det er bevart noe fra andre områder. For eksempel finnes det lister over skiløpersoldater fra Elverumske, Åmotske og Hofske kompanier som var utkommandert i forbindelse med felttoget (Tyttebærkrigen) 1788 og som i ettertid krevde godtgjørelse for koner og hvert barn under 15 år. Over 100 soldater er nevnt. Utkommanderte soldater som ikke hadde kone eller barn, er ikke med i disse listene. Listene er svært nyttige fordi de i tillegg til navnet på soldaten også oppgir navn på koner og alle barn under 15 år. Barna har oppgitt alder og i noen tilfeller også fødselsdato. Trond Bækkevold har skrevet om disse listene i Tjukke Slekta nr. 1/2005. Han mener at skiløperne fra de tre nevnte kompaniene trolig ikke deltok i selve felttoget, men at de antakelig ble benyttet til å avlaste utkommanderte garnisonsstyrker. Felttoget var like fullt årsaken til at de ble utkommandert. Kildereferansen er Riksarkivet, Kommanderende general II, serie C, pakke 348. Om det i denne eller tilstøtende pakker finnes tilsvarende lister over utkommanderte soldater fra Vikske kompani som krevde godtgjørelse (eller andre lister over utkommanderte i 1788), vet jeg ikke, men det går jo an å undersøke.

Endret av Ronny R. Haugen
13 minutes ago, Ronny R. Haugen said:

Jeg vet ikke hva som finnes fra området du er interessert i, men det er bevart noe fra andre områder. For eksempel finnes det lister over skiløpersoldater fra Elverumske, Åmotske og Hofske kompanier som var utkommandert i forbindelse med felttoget (Tyttebærkrigen) 1788 og som i ettertid krevde godtgjørelse for koner og hvert barn under 15 år. Over 100 soldater er nevnt. Utkommanderte soldater som ikke hadde kone eller barn, er ikke med i disse listene. Listene er svært nyttige fordi de i tillegg til navnet på soldaten også oppgir navn på koner og alle barn under 15 år. Barna har oppgitt alder og i noen tilfeller også fødselsdato. Trond Bækkevold har skrevet om disse listene i Tjukke Slekta nr. 1/2005. Han mener at skiløperne fra de tre nevnte kompaniene trolig ikke deltok i selve felttoget, men at de antakelig ble benyttet til å avlaste utkommanderte garnisonsstyrker. Felttoget var like fullt årsaken til at de ble utkommandert. Kildereferansen er Riksarkivet, Kommanderende general II, serie C, pakke 348. Om det i denne eller tilstøtende pakker finnes tilsvarende lister over utkommanderte soldater fra Vikske kompani som krevde godtgjørelse (eller andre lister over utkommanderte i 1788), vet jeg ikke, men det går jo an å undersøke.

Veldig bra informasjon og takk for referansen! 

Selv om henvisningen ser presis ut, greier jeg ikke å finne igjen arkivstykket i Arkivportalen under KG II (RA-EA-5420 - Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium).

https://www.arkivportalen.no/entity/3bf693e7-0813-4f07-8fa0-c822b2ed1a5c?ins=AV

Kanskje er henvisningen fra Bækkevolds artikkel foreldet? Altså at arkivet i ettertid er omorganisert med nye pakkenumre e.l. Eller leter jeg på feil sted?

41 minutes ago, Ronny R. Haugen said:

Selv om henvisningen ser presis ut, greier jeg ikke å finne igjen arkivstykket i Arkivportalen under KG II (RA-EA-5420 - Generalitets- og kommissariatskollegiet, Det kongelige norske kommissariatskollegium).

https://www.arkivportalen.no/entity/3bf693e7-0813-4f07-8fa0-c822b2ed1a5c?ins=AV

Kanskje er henvisningen fra Bækkevolds artikkel foreldet? Altså at arkivet i ettertid er omorganisert med nye pakkenumre e.l. Eller leter jeg på feil sted?

Jeg fant heller ikke noe, men jeg er ikke stø i å finne fram i Arkivportalen.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Jon Torp
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.