Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Sigurd Beber og andre Bebere

Recommended Posts

Jeg holder på å sette sammen livsløp for familien Beber, med utgangspunkt i Johanne Karine Beber, født Mathisen/Olsen.

Hun reiste til USA i mars 1890 sammen med min tippoldefar Ole Gulbret Strøm.

Med seg hadde hun to døtre: Judit og Sigrid.  Judit har jeg oversikt over, men Sigrid er et mysterium.  Hun er ikke funnet som døpt i Kristiania/Aker, og hun finnes heller ikke i USA etter ankomst.  Derimot dukker det opp en Sigurd Beber i diverse kilder i USA og etter hvert Canada.  Den mest innholdsrike kilden er www.findagrave.com.  Der går det fram at han ble født i Oslo/Kristiania 18. november 1886, men jeg har ikke funnet noen primærkilde for dette.

Er Sigrid/Sigurd samme person?  På den ene siden kunne dette forklare hvorfor ingen av "dem" finnes både i Norge og Amerika.  På den annen side: Sigrid er oppgitt å være 11 måneder i mars 1890, og det er mye yngre enn Sigurd skal ha vært.

I det hele tatt: Måtte man ikke ha pass for å forlate Norge med kurs for USA?  Og hvor lett var det å reise med delvis falske opplysninger?

Eksempel: Foreldrene til Johanne emigrerte i 1891.  Han var født ca 1818, men oppga alder 58 da han reiste.  Kona trakk også fra mer enn 10 år fra faktisk alder.

Jeg vet det er andre enn meg som har forsket på de samme personene.  Hvis noen av dem leser dette, vil jeg svært gjerne få tilgang på event. primærkilder.

Endret av Ellen Fakset
Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/372656-sigurd-beber-og-andre-bebere/
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Lars Kittilsen
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.