Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Jens Hansen Zetlitz, født i Vrådal 1822, død i Iowa USA 1894. (Omdal 1855-1865)

Recommended Posts

Jeg har en gård på Tromøya i Arendal kommune og prøver å finne ut noe om tidligere eiere. Fra en gang i 1770 åra til 1855 var det fire generasjoner  av samme familie som eide den. Men siden har den mange ganger "godt ut av familien" ved hvert eierskifte. Det vil si helt til jeg overtok den etter mine foreldre som kjøpte den i 1946.
I det siste har jeg prøv å finne ut ting om Jens Hansen Zetlitz som hadde gården fra 1855 til 1865. Det jeg har funnet har jeg skrevet ned og reflektert noe rundt i dokumentet jeg legger ved.
Hva som brakte han til en liten gård på Tromøya og hvorfor han hadde med seg sin mormor som synes å ha flyttet til en gård langt under hennes stand er av tinga jeg funderer på. Jeg vet ikke hvor lenge mormoren ble boende på presteenkesetet i Vrådal og hvor hun eventuelt var før hun ble med dattersønnen til Omdal. Kan hun/de ha flyttet til Arendalsområdet før de kjøpet gården. Og har hun med "sin" fine familiebakgrunn hatt noen kontakter i Arendals borgerskap som trakk henne hit? Jeg bare lurer, og jeg tar gjerne i mot hjelp om noen har noe som kan få meg til å lure litt mindre.

Jens Hansen Zetlitz.pdf

Endret av Øystein Lien, Omdal
  • Øystein Lien, Omdal changed the title to Jens Hansen Zetlitz, født i Vrådal 1822, død i Iowa USA 1894. (Omdal 1855-1865)

Jens og bestemoren hadde tydeligvis et nært forhold.

Det var han som kunngjorde at hun var død i 1867:

Morgenbladet, lørdag 9. mars 1867
image.png.fc3687eed23f571033b09b576979c70b.png

Ellers regner jeg med at du har sett denne?

Slekten Zetlitz med sidegrener

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.