Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvor findes kilden til denne tekst af C S Widerberg

Recommended Posts

Hej

I følge denne tekst af C.S. Widerberg (se vedhæftet fil) skulle Herman Cucheron, som var officer, have fået udlagt sig en gård i Fron i 1662.

Teksten er fra Norsk Slektshistorisk tidsskrift 1943, bind IX hæfte 1.

Jeg har forgæves forsøgt at finde kilden til dette, både på Digitalarkivet og i Arkivportalen men uden held.

Widerberg skriver at kilden er (stath.skapet I.S. 1662) men hvad betyder dette og hvor finder jeg det, enten på Digitalarkivet eller i Arkivportalen?

Hvor kan jeg eventuelt finde oplysninger om denne gård, Rollstad?

Jeg håber nogen kan hjælpe.

Med venlig hilsen

Morten

Norsk slægtshistorisk tidskrift bind 9 hæfte 1 - side 62.pdf

Hei,

Dette svarar ikkje på spørsmålet ditt, men så vidt eg kan sjå er ikkje Herman Cucheron nemnt under Rolstad "Gardar og slekter i Fron", bind 1:

https://www.nb.no/items/e39f6c2911849be682234d6f7f0eff30?page=0&searchText=Hovdhaugen, jf. side 249ff

Med helsing

Per 

Hej Per

Tak for linket til "Gardar og slekter i Fron", her er der lidt oplysninger om Rolstad, så det er fint, tak for det.

At Herman ikke er nævnt er egentlig ikke overraskende, for når Widerberg skriver at han får "udlagt" en gård så betyder det ikke at han kommer til at eje gården.

Herman er officer og når han får "udlagt" en gård betyder det at han skal have en del at overskuddet på gården som en del at hans årlige løn.

Denne beslutning må være registreret i stath.skapet I.S. 1662, men hvor findes det?

Endnu engang tak for svar.

Morten

15 timer siden, Morten Jensen skrev:

Jeg har forgæves forsøgt at finde kilden til dette, både på Digitalarkivet og i Arkivportalen men uden held.

Widerberg skriver at kilden er (stath.skapet I.S. 1662) men hvad betyder dette og hvor finder jeg det, enten på Digitalarkivet eller i Arkivportalen?

"stath.skapet" må være stattholderskapet, arkivet som (nå) i Arkivportalen heter Stattholderembetet 1572-1771.

IS er innkomne saker, serien Ef - D IV Embetsmannsbrev, supplikker o.l.

Og 1662 er da sannsynligvis pakke 2, L0002 - Brev fra embetsmenn og andre, selv om dateringen her er litt uklar. Dette er brev som kom inn til stattholderen fra diverse personer og embetsmenn. Arkivserien er ikke lagt ut på Digitalarkivet. 

Hej Ola og Anfinn

Jeg har også tænkt om det kunne være Frogn i Akershus fylke men Herman er løjtnant ved Oplanske inf. regiment, så derfor tror jeg mest på at det er Fron i Opland, men jeg kan ikke være helt sikker🤔

De link du har sendt Ola tror jeg er et rigtigt godt bud på hvor kilden findes, det var det jeg efterlyste👍 

Om det så er pakke 2 er selvfølgelig lidt uklart som du siger, men hvis jeg alligevel skal til Norge for at se pakker igennem så betyder et par ekstra pakker ingenting🙂

Tusind tak for jeres hjælp.

Morten

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Matthias Kolberg
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.