Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Fyrverker Eliesen omkom i forlis mellom Trondheim og Frosta i 1870. Finner ikke begravelsen

Recommended Posts

I en avisnotis fra oktober 1870 finner jeg at det skjedde et forlis med en båt utenfor Trondheim, med åtte passasjerer hvorav fem druknet og tre ble reddet. En av de druknede er oppgitt å være " en Fyrverker Eliesen her fra byen".  Så vidt jeg kan skjønne er denne personen den samme Fyrmester/Fyrverker Ole Eliesen som i 1842 ble viet i Trondhjem: 

!842 vielse Fyrmester Ole Eli fra Ritzen (Rissa) og Jfr Catharina Carolina Devold  Strinden Ole Elie - Ministerialbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1839-1847 (1601M2) - Digitalarkivet 
Han ble enkemann i 1850. Begravelse av 
Fyrv. Eliesens kone Catharine Caroline f ca 1812  Catharine Caroline Eliesen - Klokkerbok for Trondheim prestegjeld, Domkirken sokn 1837-1855 (1601M2) - Digitalarkivet 

Jeg har forsøkt å finne begravelsen innført i kirkeboka. Tenker Trondheim hvor han har vært bosatt,  men finner den ikke. Hvor kan den være?

image.png.f36f6a39e7618f2176f004c7f600b9c6.png

Nasjonalbiblioteket: Den Norske Rigstidende, tirsdag 18. oktober 1870

12 minutter siden, Kirsti Rye skrev:

Å tusen takk @Kirsti Rye ! Det er nok midt i blinken. Tenkte ikke på å lete i KB for Frosta, men der var den jo. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.