Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Hei,

Jeg søker opphavet til Kirsten Amundsdatter, som ifølge folketellingen 1801 skal være født rundt 1764 (oppgitt 37 år gammel) og bor da på Mellom-Ek (Eg) i Nannestad.

Kjente opplysninger

• Kirsten trolover seg i mai 1795 og gifter seg i september 1795 i Nannestad med Ole Gulbrandsen (f. ca. 1754, d. april 1808 på Ek, 52 år gammel). Ved trolovelsen er Kirsten skrevet med bosted/adresse Erpestad.
  • 1801 (Folketelling): Familien bor på Mellom-Ek («Mellem Eg») i Nannestad. Ole (47), Kirsten (37), og barna Amund (6) og Anne (3).

Barn og faddere

Sønnen Amund (døpt 1794), før foreldrenes ekteskap. Faddere var:

• Mari Halvorsdatter
  • Kari Amundsdatter (Høyst sannsynlig en søster/slektning)
  • Jacob Hveem
  • Hans søndre Ek (Eeg)
  • Ole Olsen ibidem (Ek)

Datteren Anne (døpt 1798): Faddere var:

• Inger Larsdatter
  • Mari Larsdatter
  • Lars Harraldsen
  • Gulbrand Larsen
  • Knud Jacobsen

Mulig familie
Fadderen Kari Amundsdatter (f. november 1751 på Grani-eie i Nannestad) er en kandidat som Kirstens eldre søster. Karis foreldre er Dragon Amund Jensen og Kari Eliasdatter. Familien bodde i 1750 på en plass kalt Blehr/Bler, før de flyttet til Grani-eie/Ek-området.

Problemet er at jeg ikke finner Kirstens dåp i Nannestad (ca. 1760–1766), så jeg mangler den endelige bekreftelsen på at hun tilhører denne familien.

Er det noen som har kjennskap til familiene på Erpestad, Grani eller Ek på siste halvdel av 1700-tallet, eller som har forslag til kilder som kan bekrefte Kirstens foreldre?

Mvh
Jan

Kilder:

Endret av JanE
46 minutter siden, JanE skrev:

Kirsten trolover seg i mai 1795 og gifter seg i september 1795 i Nannestad med Ole Gulbrandsen (f. ca. 1754, d. april 1808 på Ek, 52 år gammel). Ved trolovelsen er Kirsten skrevet med bosted/adresse Engelstad.

Det står hun er fra Erpestad

• Jan Eri changed the title to Kirsten Amundsdatter (ca. 1756/64–1837?) – Erpestad/Ek i Nannestad
1 time siden, JanE skrev:

Karis foreldre er Dragon Amund Jensen og Kari Eliasdatter. Familien bodde i 1750 på en plass kalt Blehr/Bler, før de flyttet til Grani-eie/Ek-området.

Dette er kanskje samme familie med Kari feilskrevet som Andersdatter?

URN:NBN:no-a1450-sk11216061404407.jpg

Det er også en Maren Amundsdatter på Erpestad i 1801. Født 1766. Kanskje en søster?

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058230001506

Gift med Jacob Hansen.

Hun skal kanskje ha kommet fra Nittedal i følge bygdeboka, side 75

https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2010111005093?page=76

Endret av Matthias Kolberg

Takk Sven og Matthias. Hvis det stemmer at Kari Eliasdatter/Andersdatter sitt navn er feilskrevet på skiftekortet så trenger jeg "ny familie" til Kirsten, og da kan Maren/Mari gift med Jacob Hansen være en kandidat. Hvis hun kom fra Nittedal kan det jo også forklare hvorfor familien ikke er så synlige i Nannestad.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.