Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av kirkebok i Danmark 8.nov.1717

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Vedlagte bilde viser et utsnitt av kirkeboken for Skt Nicolaj, Sokkelund, København 1694-1721, oppslag 252.

Boktrykker, Gottman Friderich Kisel 1689-1765 (og hustru Leene Lauritzdatter Wallund -1757 døper sitt første (?) barn Dorothea Catharina Kisel 8.nov.1717. Teksten er "utydelig", men jeg håper allikevel at noen kan tyde den for meg. Ikke minst er jeg veldig interessert i om det er faddere som kan bringe meg på sporet av Leenes (Helenes) far.

Kilden kan finnes her Arkivalieronline (velg amt=København, herred=Sokkelund, sogn=Skt Nicolaj, 1694-1721 - samt oppslag 252). Utsnittet er nest siste post på høyre side.

Jeg henger på en til av barn nr. 2 døpt 27.jan.1720. Kongelig fadder gjør den ganske interessant.

post-639-0-15165600-1297157812_thumb.jpg

post-639-0-71840100-1297171224_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg ser ingen konglige faddere i noen av dåpene. Men jeg kan jo lese feil.

Jeg synes at det i første dåpen står en fadder Lorentz Friderik kongl. Teltmager, eller noe lign. I andre dåpen står første fadder som- hans høy.. H. Professor Joh. Steenbuch, og de andre ser ut for meg som om de arbeider med bøker/bokbindere eller lign.

Det finnes et eget forum for tyding av skannede kilder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Berit.

Jeg skal passe på å bruke det nye del-forumet, som jeg ikke hadde fått med meg beklageligvis. Det stemmer nok dette med boktrykkere, fordi faren er det.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.