Gå til innhold
Arkivverket

Major Peder Schade (1685-1771) og Thale Cathrine Lange (1698-1774) i Rakkestad


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Runeberg har oppgitt at Hans Trojel ble født 14. feb. 1674 i Himmelev ved Roskilde, hvor hans far, Thomas Frantzen Trojel var prest. Han etterfulgte faren i embetet 1702.

Hans Trojel døde i 1738 på Munkholmen i Trondheim etter 13 års fangenskap.

Utfyllende opplysninger finnes på: runeberg.org

EDIT: Ser at det er Wiberg som er feilkilden til at Thomas Frantzen Trojel skulle være gift med Maren Hansdatter Schade - skiftet etter Bodil Danclef viser altså at det var sønnen, Hans som var gift med henne.

 

Men runeberg.org sier jo at (Hans' Moder (!)) Maren Schade døde i 1677 og at Hans ektet Margrethe Borch i 1702.

 

Iflg skiftet i 1700 hadde Maren Schade (som da var død) sønnene Simon og Hans Troyel i live.

 

Hvordan henger dette sammen kronologisk ?

 

Skulle det kanskje stått (i runeberg.org) at Hans' moder Margrethe Bülche døde i 1677 (1676 ?) ?

 

F.datoen 14 Feb 1674 for Hans Thomsen Trojel stemmer dårlig med at Margrethe Bülche skal ha fått sønnene Hans og Jesper Schade i 1671 og 1674 med sin neste ektemann Peder Schade (g. 1669).

 

Kan Hans Thomsen Trojel (sønn av Margrethe Bülche og Thomas Frantzen Trojel ?) istedet være f. rundt 1665 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det en feil - en feil som jeg burde ha sett før, så takk, Per.

 

Feilen har nok oppstått i det transkriberte skiftet etter Bodil Danclef. I det originale skiftet står nemlig ikke fornavnet til Marens ektemann - det er den som har transkribert som har tillagt henne ektemannen Hans Thomsen Trojel.

Sønnen, Hans kalles også magister i skiftet 1700, noe som understøtter at dette er den Hans Thomsen Trojel som døde på Munkholmen 1738. Maren Hansdatter Schade var dermed gift med Thomas Frantzen Trojel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6) Bodil Schade, enke efter Damianus Stendorf

12. okt. 1679 i Roskilde Domkirke, oppslag 7:

Bodil Hansdatter Schade ble gift med Domianus Villemsøn [steendorph], sogneprest til Steenmagle og Stenlille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viet 4. okt. 1700 i Hvedstrup kirke: ”…. ærværdige, hædelig og höjlærde Mand Mag: Hans Trojel og Mademoiselle Margaretha Bork, nu mine gode Naboer.”

 

Kilde: Sømme, Roskilde, Hvedstrup 1676-1716, oppslag 56

 

Wiberg skriver at de fikk 6 sønner og 8 døtre.

 

 

Margrethe Hansdatter Borch ble døpt 13. juni 1679 i Hvedstrup - "Christnet Hr Hansis barn [...] Margrete", oppslag 3.

 

I følge Wiberg var Hans Thomsen Borck sogneprest i Hvedstup fra 14. jan. 1676, død 20. mars 1702.

Gift med Elisabeth Bernhardsdatter Saur (Suhr) f. 1656 i Bremen, 12 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilen har nok oppstått i det transkriberte skiftet etter Bodil Danclef. I det originale skiftet står nemlig ikke fornavnet til Marens ektemann - det er den som har transkribert som har tillagt henne ektemannen Hans Thomsen Trojel.

Sønnen, Hans kalles også magister i skiftet 1700, noe som understøtter at dette er den Hans Thomsen Trojel som døde på Munkholmen 1738. Maren Hansdatter Schade var dermed gift med Thomas Frantzen Trojel.

 

Vel, men kronologien vakler tilsynelatende fremdeles dersom Hans Thomsen Trojel skal være f. i 1674 :

 

Maren Hansdatter Schade (død 1677 (!), iflg. 'runeberg') skal altså (iflg. skiftet etter moren i 1700) i sitt 2. ekteskap med Thomas Frantzen Trojel (c1635?-c1668)

ha fått sønnene Simon og (magister) Hans Thomsen Trojel (1674?-1738) (sistn. g. 1700 (ikke 1702 som 'runeberg' sier) m. Margrethe Hansdatter Borch f.1679).

 

Thomas Trojel skal ha giftet seg pånytt med Margrethe Petersdatter Bülche (død 1676), som giftet seg omigjen etter Thomas Trojel's død (ca. 1668)

med Maren's bror, kannik og rektor Peder Schade (1641-1712), som g, seg påny i 1678 m. Karen Albertsdatter Bartholin (død 1698).

 

Thomas' ekteskap med Margrethe Bülche må ha vært inngått før 1668 (dersom det stemmer at han døde på den tiden).

 

Dersom ovenstående stemmer så skulle en tro at Maren's to sønner med Thomas Trojel var født rundt 1660/1665, og ikke ti år senere,

da den angivelige faren skal ha vært omgift, senere død og enken omgift 1669.

 

Og årstallet (1677) for Maren's død stemmer også dårlig med at Thomas skal ha blitt gift på ny og dødd i 1668.

 

Men det er jo minst like sannsynlig at det er jeg som har misforstått, og at det er feil i ovenstående ....

 

Kommentarer er derfor meget kjærkomne !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Wiberg og Runeberg oplyser, at Thomas Frantsen Trojel døde i 1702.

 

Da er det ikke lett å forstå hvordan hans angivelig 2. kone Margrethe Bülche (død 1676)

skal ha fått barn i 1671 og 1674 med sin neste ektemann Peder Schade (1641-1712),

medmindre hun ble skilt fra Thomas Trojel (død 1702).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der løste du nok mysteriet, Berit!

 

Wiberg skriver at Jens el. Hans (Usikkert fornavn?) Frantsen Trojel var gift med Margrethe Bülche, som ble gift med Peder Schade 29. sept. 1669. Margrethe skal i 1. ekteskap hatt 4 sønner og 1 datter.

 

--------

 

Se debatten: Søker informasjon om borgermester Peter Trojel i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved hjelp av Wibergs prestehistorie har jeg sett nærmere på noen av de andre barna til Bodil Danclef og Hans Pedersen Kalundborg.

 

Christen Hanssen Schade (1650-1685) var sogneprest til Sæby - Hallenslev fra 9/12 1680. Gift 28. mai 1682 (navn ikke oppgitt, men hun døde 1723). Sønnen Hans var sogneprest til Sverborg (1685-1729), gift 1713 med Maren Nielsdatter, og sønnen Clemens (d. 1765) var rektor og jubellærer i København.

Det vil si at Hans Schade i Larvik er en annen, og kanskje ikke i nær slekt i det hele tatt.

 

Malene (Magdalene) Hansdatter Schade, f. 1643, var gift med Lars Larsen Rhode, d. 1707, sogneprest til Vestenskov-Kappel fra 1661. 1 sønn og 1 datter. Han var gift 2. g. med Ester Erdmandsdatter og 3. g. 1678 med Anna Marie Melhorn.

 

Anne Hansdatter Schade (1649-1730) var gift med Peder Nielsen Karise (Charisius) d. 1695, sogneprest til Strøby og Varpelev fra 10/6 1668, 1 sønn. I skiftet har han patronymet Lauridsen – dette er nok feil transkribert for Carisius, som det også står i Nygaards sedler.

 

Bodil Hansdatter Schade (1657-1719), ble gift 12. okt. 1679 med Damianus Vilhelmsen Stendorph (1646-1685), sogneprest til Steenmagle og Stenlille fra 29/11 1669. Tok over embetet etter faren Vilhelm Damianus(sen) Stendorph, d. 1671. Damianus var først gift med Abelone Hansdatter. 4 barn med Bodil, 3 døtre gift med prester:


  •  
  • Apollonia Marie Damianusdatter Stendorph gift med sogneprest til Hvalsø, Anders Pedersen Hald, 5 barn.
  • Damiane Kirstine Damianusdatter Stendorph (d. 1735) gift 1729 med Nicolai Stephansen von Essen (1683-1745), sogneprest til Skamstrup og Frydendal fra 8/6 1711. 5 barn. Han var først gift med Karen Pedersdatter Schade (1686-1726), datter av Peder Hansen Schade og Karen Bartholin.
  • Dorothea Magdalene Damianusdatter Stendorph gift med Hans Pedersen Lund (d. 1731), sogneprest til Aagerup og Kirkerup fra 23/4 1689. Han var først gift med Elisabeth Clausdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Ja, jeg fikk varsel og debatten poppet opp øverst i lista "mine emner jeg har startet", men spørsmålet er om den ligger øverst i lista "emner jeg har postet i" - Det får jo ikke jeg sjekket med min egen debatt.

 

PS: Jeg tror ikke du behøver å abonnere når du har skrevet innlegg, med den funksjonen får de som ikke har skrevet noe også mulighet til å få varsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg abonnerte med epostvarsel. Og selv om den er på toppen av emnelisten og jeg ble varslet sådan, så vikk jeg ikke noe epostvarsel nå når du la inn siste innlegget, til tross for at jeg abonnerte med øyeblikkelig epostvarsel. :(

 

Siden jeg markerer alle emner og fora som lest hver gang jeg besøker forumet, så har jeg ikke huket av for "Abonner på alle emner jeg svarer" i varselinstillingene mine. Derimot har jeg huket av for mange andre, inkludert: "Varslingsmetode for svar til fulgte emner" (huket av for epost), og "Varslingsmetode for emner i fulgte forum" (huket av for epost).

 

Men jeg fikk altså ikke noe epostvarsel når du svarte i dette emnet.

 

PS! Derimot så fikk jeg internt varsel når du "Likte" innlegg #139 i dette emnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en test jeg også...

 

Dette er altså en debatt som jeg første gang abonnerte på for adskillig mer enn ett år siden,

og problemet var derfor at denne ikke 'poppet opp' øverst i listen over 'Mine innlegg'.

 

Vi får se hva som skjer nå ....

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ta en test jeg også...

 

Dette er altså en debatt som jeg første gang abonnerte på for adskillig mer enn ett år siden,

og problemet var derfor at denne ikke 'poppet opp' øverst i listen over 'Mine innlegg'.

 

Vi får se hva som skjer nå ....

.

 

Debatten havnet nå på toppen av listen over 'Mine innlegg'. Og jeg mottok varsel om nytt innlegg.

 

Da skal du jaggu se at det eneste problemet som gjenstår kanskje er at 'Mine innlegg'

ikke går lenger tilbake enn ett år. (Medmindre det er altså er snakk om debatter der det kommer nye innlegg).

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.